راه‌های حل مشکل «ریاضی» کودک در مدرسه


راه‌های حل مشکل «ریاضی» کودک در مدرسه

مشکل نقص ریاضی یک اختلال پنهان، اما شایع بین کودکان است که شناخت کمی درباره آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر کودکان به دلیل ماهیت نسبتاً پیچیده و نیازمند تفکر و استدلال درس ریاضی آن را دوست ندارند، تا زمانی که به دانش و مهارت کافی در این درس دست می‌یابند و آنگاه از علاقه‌مندان حل تمرین‌های ریاضی می‌شوند.
راه‌های حل مشکل «ریاضی» کودک در مدرسه
اگر کودک شما اوقات سختی در زمان حضور در کلاس درس ریاضی و حل تمرین‌های آن دارد و نمره‌های درسی او همواره پایین است و با گفت‌وگو با معلمان دریافته اید که با وجود تلاش نمی‌تواند حل تمرین‌های ریاضی را یاد بگیرد؛ این احتمال وجود دارد که دچار مشکل ناتوانی یادگیری ریاضی یا نقص ریاضی dyscalculia باشد.پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید
این نوعی اختلال مرتبط با عملکرد مغز است که سبب یادگیری سخت دانش ریاضی به وسیله افراد می‌شود. طبق مطالعه‌های انجام شده این مشکل بین اعضای برخی خانواده‌ها وجود دارد، اما هنوز ارتباط هیچ ژنی با آن کشف نشده است. آمار‌ها نشان می‌دهند حدود ۷ درصد از کودکان دبستانی دچارمشکل نقص ریاضی هستند و این اختلال به اندازه مشکل خوانش پریشی بین کودکان رایج است، اما به دلیل ماهیت خاص خود بسیاری از خانواده‌ها و معلمان از وجود آن آگاه نیستند.
راه‌های حل مشکل «ریاضی» کودک در مدرسه
این بیمار می‌تواند با اختلال بیش فعالی ADHD همراه باشد به گونه‌ای که بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به بیش فعالی دچار اختلال‌های قلبی و یادگیری درس‌ها هستند. کودکان مبتلا به این اختلال امکان دارد حتی در جزئی‌ترین محاسبه‌های ریاضی، مانند شمارش اعداد دچار مشکل باشند و یادگیری آن‌ها کُندتر از دیگر همسالان خود باشد. این کودکان به دلیل مشکل خود و نگرانی از بابت حضور در کلاس ریاضی و حل تمرین پای تخته و برخورد معلمان و همکلاسی‌های خود دچار استرس و وحشت شدید می‌شوند و حتی امکان دارد رفتار‌های پرخاشگرانه یا حتی فرار از مدرسه را انجام دهند.
راه‌های حل مشکل «ریاضی» کودک در مدرسه
درصورتی که احتمال می‌دهید کودک دچار مشکل‌های فراوان دریادگیری و درک دانش ریاضی است به متخصص مراجعه کنید.گاهی اوقات عواملی، چون ترس از حضور درمدرسه، معلمان سخت گیر و مشکل با همکلاسی ها، ضعیف بودن نمره چشم و مواردی از این دست سبب می‌شود تا کودک در درس ریاضی به مهارت دست نیابد. برای کمک به کودک برای یادگیری دانش ریاضی، اولین مرحله داشتن صبر و حوصله فراوان و خودداری از هرگونه برخورد تند و خشن با کودک درخانه و مدرسه است.
برای یادگیری ریاضی از درس‌های آسان، مانند جمع و تفریق و به تدریج همزمان با پایه درسی کودک سایر مباحت ریاضی آسان بهره بگیرید. کلیه مطالب را به او با آرامش یاد دهید، برای یادگیری بهتر از ابزار‌های کمک آموزشی و چند رسانه‌ای استفاده کنید. کمک گرفتن از معلم درغیرساعت‌های درسی هم می‌تواند به کودک کمک کند تا خود را به سطح کلاس برساند.

حفظ کردن مطالب یکی از موارد مطلوب برای کمک به کودک برای یادگیری دانش ریاضی است. حفظ کردن شماره تلفن ها، کد پستی خانه و اعلام ساعت درزمان‌های مختلف می‌تواند سبب درگیر شدن ذهن او با انجام محاسبه‌های مختلف شود. برخی کودکان مبتلا به این اختلال در محاسبه تقویم و ساعت‌های روز هم مشکل دارند و به همین والدین با آموزش انجام این کار‌ها در خانه می‌توانند به رفع و مهار مشکل فرزندان خود کمک کنند.

آمار‌ها نشان می‌دهند اختلال نقص ریاضی در پسران دو برابر دختران است. کودکان مبتلا به این اختلال معمولاً در دیگر درس‌ها با مشکل کمتری مواجه می‌شوند و پزشکان برای شناسایی نقص ریاضی از انجام آزمایش‌های مختلف به ویژه تست هوش بهره می‌گیرند.
راه‌های حل مشکل «ریاضی» کودک در مدرسه

به گفته محققان هرچه اختلال در کودکان زودتر و از سنین خردسالی شناسایی شود، امکان کمک به کودک، رفع مشکل و موفقیت در درمان کودک افزایش بیشتری پیدا می کند.بیشتر بخوانید: اختلال مهمی که دانش آموزان را از درس و مدرسه فراری می‌دهد +راهکار‌های درمانی
صحبت با کودک و اعلام مشکل به او پس از شناسایی و تشخیص به وسیله متخصص می‌تواند به او کمک کند تا بهتر با مشکل خود مواجه شود و دچار سَرخوردگی نشود. تلاش و سخت کوشی کودک مورد ستایش و تحسین قرار گیرد و حتی پاداش‌هایی برای او در نظر گرفته شود. دانش آموزانی که در درس ریاضی توانمند هستند در آینده در زندگی به موفقیت‌های بیشتری در زمینه درس، پیدا کردن شغل و کسب درآمد دست می‌یابند به همین دلیل یکی از نگرانی‌های بیشتر والدین ناتوانی کودک دریادگیری درس ریاضی است.
راه‌های حل مشکل «ریاضی» کودک در مدرسه

در مدرسه هم معلمان باید راهکار‌هایی برای کمک به کودکان دچار این مشکل در نظر بگیرند، از جمله یک فضای آرام برای درس خواندن کودک فراهم کنند، به او اجازه استفاده از ماشین حساب بدهند، زمان مازاد برای حل مسئله‌های ریاضی و حتی ضبط کردن نحوه حل تمرین به وسیله معلمان و همکلاسی‌های خود داشته باشد با انجام این کار‌ها در کنار علاقه و کوشش دانش آموز مشکل نقص ریاضی در او کاهش می‌یابد و توانایی لازم برای درک دانش ریاضی را به دست می‌آورد.

منبع:Webmd
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات