روضه بستر تبیین فلسفه و اهداف قیام عاشورای حسینی است


روضه بستر تبیین فلسفه و اهداف قیام عاشورای حسینی است

حجت‌الاسلام هاشمیان با بیان‌اینکه مانایی قیام کربلا مرهون روشنگری امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است، گفت: ائمه(ع) به روضه اهمیت بسیار داده و در این بستر فلسفه و اهداف قیام عاشورا را تبیین می‌کردند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «هاشمیان» شامگاه جمعه، ۲۲ شهریور ماه به مناسبت دهه دوم ایام محرم در مسجد جامع غدیرخم به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: سه شخصیت امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کربلا نقش بسیار مهمی داشتند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تذکر درباره شهادت امام حسین(ع) و زمینه های آن تنها به روز عاشورا اختصاص ندارد، تصریح کرد: حضرت(ع) برای رسیدن مقام شهادت در روز عاشورا مسیری طولانی و سخت را طی کرده بودند.

وی افزود:‌ پیامبران، اهل‌بیت(ع) و رهبران دینی هرگز برای دنیا با هیچ فرد یا گروهی درگیر نشدند بلکه تنها هدف آنها حفظ دین الهی بود، امام حسین(ع) در وصیتنامه خود می‌فرمایند: قیام من در راستای اصلاح دین امت رسول‌الله(ص) بود و برای سرکشی، خوش‌گذارنی، فساد و ظلم نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه یاران امام حسین(ع)‌ افرادی بصیر و آگاه بودند، اظهار کرد: آنها امام زمان خود را خوب شناخته و تربیت یافته مکتب امام حسین(ع) بودند، شهادت امری بسیار بزرگ است که نصیب هر کسی نمی‌شود بلکه با مشقت و مجاهدت فراوان به دست‌ می‌آید.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره اسارت حضرت زینب(س) به عنوان دومین واقعه مهم کربلا، گفت: رسالت حضرت زینب(س) در کربلا اسارت و آگاه‌سازی مردم نسبت به ظلم یزیدیان در کربلا بود. سخنرانی حضرت(س) در کوفه و شام همه دشمنان را رسوا کرد.

وی افزود: حضرت زینب(س) با اینکه داغ عظیمی دیده بودند با ایمان و عظمت روحی که داشتند در کنار تحمل مصایب و شرایط سخت اسارت دشمن را رسوا می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان درباره سومین امر مهم کربلا، بیان کرد: حفظ و نگهداری دستاوردهای کربلا در دوران اوج قدرت و خفقانی و فشاری که بنی‌امیه ایجاد کرده بود، کاری بود که امام سجاد(ع) انجام دادند. شاید اگر روشنگری و یادآوری امام سجاد(ع) نبود امروز از قیام کربلا اثری باقی نمانده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان درباره اهمیت مجالس روضه و گریه برای امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد:‌ همه ائمه معصومین(ع) به این امر مهم بسیار بها می‌دادند و در قالب روضه هدف قیام عاشورا را برای مردم تبیین می‌کردند که مردم هدایت یابند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس