تاثیر انتشار اسناد محرمانه نفتی در آینده سرمایه‌گذاری در ایران


تاثیر انتشار اسناد محرمانه نفتی در آینده سرمایه‌گذاری در ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه نفتی درباره یک مناقصه عمومی توسط یکی از رسانه‌ها گفت: با توجه به این‌که انتشار این اسناد روی آینده سرمایه‌گذاری ایران تاثیر می‌گذارد، تقاضای ما این است تا دستگاه‌های امنیتی و حراستی به این موضوع ورود کند.

به گزارش ایسنا، محمد مشکین‌فام - مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس - در حاشیه مراسم قرارداد توسعه میدان گازی بلال در جمع خبرنگاران درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد مناقصه اجاره بارج مسکونی برای پارس جنوبی گفت: توقع ما این بود که اگر شبهه و ابهامی در این مناقصه وجود دارد با شرکت نفت و گاز مذاکره شود و یا با واحدهای نظارتی تماس می‌گرفتند.

وی با اشاره به رصد کامل فعالیت شرکت نفت و گاز پارس توسط واحدهای نظارتی، اظهار کرد: براساس گفته‌های این نماینده مجلس شورای اسلامی هنوز این بحث محرز نشده بود که با توجه به همین گفته‌ها رسانه‌ای کردن این مساله جای تعجب دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: در یک شرکت دولتی ارگان‌های مختلفی همچون کمیسیون مناقصات و کمیته فنی بازرگانی وجود دارد که این دو مسئول رسیدگی به امورات مناقصات هستند که به طور کامل می‌توان همه جنبه‌های کار را پیگیری کرد، اما به اعتقاد من این مساله که مدیرعامل را در سیبل می‌گذارند، ابعاد دیگری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد البته من خودم را مسئول تمام کارها می‌دانم.

جزئیات مناقصه چیست؟

مشکین‌فام با بیان این‌که اگر همکاران رسانه‌ای می‌توانند از مناقصه عمومی یک اختلاس نتیجه‌گیری کنند واقعا شاهکار است، گفت: درباره جزییات این مناقصه باید گفت که این مناقصه سه بار در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ برگزار شده و هر زمان که به نتیجه نزدیک‌تر شدیم، یکی از رسانه‌ها این مساله را مطرح کرد و موجب شد که با مشکلاتی مواجه شویم.

وی با تاکید بر این موضوع که بحث شرکت داخلی و یا خارجی برنده در مناقصه بهانه است، ادامه داد: بر اساس مدارک در سال ۱۳۹۶ یک شرکت ایرانی برنده مناقصه شد اما در همان زمان نیز با راه‌اندازی شانتاژهای رسانه‌ای اجازه ندادند که کار پیش برود اکنون نیز که یک شرکت اماراتی به عنوان واسطه برنده شده به نظر می‌رسد که با انتشار اسناد محرمانه باز هم این مناقصه به نتیجه نرسند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در حال حاضر ۳۲ سکو در پارس جنوبی نصب شده که طبق برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال به ۳۷ سکو می‌رسد که همه این سکوها را با یک سکوی فاز یک مدیریت می‌کنیم.

مشکین‌فام با بیان این‌که از سال ۱۳۹۴ این طرح راه‌اندازی شده، اظهار کرد: هر بار که خواستیم این طرح را به نتیجه برسانیم، کار خراب شده است؛ موضوعی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که می‌گوید چرا این شرکت خارجی گواهینامه بین‌المللی ندارد که برای پاسخ به این مساله با مدرک ثابت کردیم که این شرکت گواهینامه دارد اما بعد از آن اعلام کردند که گواهینامه این شرکت جعلی است، به همین دلیل اقدام به انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه کردند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح شد این بود که چرا به شرکت خارجی ایمیل زده نمی‌شود تا مالکیت آن مشخص شود، اما به این مساله توجه نکردند که در شرایط تحریمی شرکت‌ها حاضر به همکاری مستقیم با ایران نیستند.

وی تصریح کرد: اگر شش بار دیگر نیز مناقصه برگزار شود تا زمانی که پیمانکار به خصوص آقایان مشخص نشود به اجرای پروژه رضایت نخواهند داد.

مشکین‌فام همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد افت فشار در پارس جنوبی و مذاکرات صورت گرفته با طرف قطری، اظهار کرد: افت فشار در بخش قطر نیز به طور محسوسی وجود ندارد با این حال آن‌ها نیز به دنبال برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای کاهش افت فشار و نگهداشت هستند، همچنین در طرف قطر نیز نصب سکوی تقویت فشار جزو آخرین اقدامات در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر این مساله که به جز فاز ۱۱ تمام فازهای پارس جنوبی امسال عملیاتی خواهد شد، گفت: میدان کیش به دلیل این‌که یک میدان مشترک نیست قصد داریم تا اول بحث پارس جنوبی تکمیل شود و از میدان کیش به عنوان پشتیبان پارس جنوبی و بقیه میادینی که پالایشگاه خشکی دارند استفاده کنیم.

وی درباره سهم ساخت داخل در قرارداد توسعه میدان گازی بلال تصریح کرد: ۶۲ درصد از ۴۴۰ میلیون دلار ارزش قرارداد سهم ساخت داخل خواهد بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی