تورم، نتیجه تزریق دلار 4200 تومانی برای واردات/ سود دلار جهانگیری به جیب چه کسانی سرازیر شد؟


تورم، نتیجه تزریق دلار 4200 تومانی برای واردات/ سود دلار جهانگیری به جیب چه کسانی سرازیر شد؟

علی‌رغم تخصیص دلار 4200 تومانی برای کالاهای اساسی آمارها نشان می‌دهد که قیمت تمام شده کالاها در بازار با قیمت تمام شده کالای وارداتی دلار دولتی تفاوتی فاحش دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، دلار 4200 تومانی یا به اصطلاح مردم دلار جهانگیری فروردین سال گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد و بنا بود بعد از نوسانات ارزی ناجی واردات کالاهای اساسی باشد تا مردم دچار مشکل نشوند اما نتیجه آن چیزی نشد که دولت وعده داده بود. اگرچه اعلام نرخ دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی بنا بود که در آن دوران و بعد از آن جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفته و آرامش را به بازار ارز باز گرداند اما اوضاع بازار و آمارها خلاف این موضوع را ثابت کرد.

20 فروردین 97؛ دلارِ بالای 4200 تومان قاچاق است

بیستم فروردین سال گذشته بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور پس از نشست فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز گفت: ارز مورد نیاز همه بخش‌های کشور (حمل و نقل، خدمات، مسافرت، واردات و ... ) به اندازه کافی با قیمت 4200 عرضه خواهد شد.

وی با بیان این که ارز از طریق بانک مرکزی، بانک های مختلف و صرافی های مجاز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد گفت: هر قیمتی بالاتر از ۴۲۰۰ تومان برای دلار در بازار، مشمول قاچاق است و به شدت با آن برخورد می‌شود.

جهانگیری افزود: با این تصمیمِ دولت، هیچ نوع افزایش قیمت (کالاهای وارداتی) به بهانه گران شدن ارز قابل قبول نخواهد بود و مردم هیچ دغدغه ای برای نیازهای ارزی خود نداشته باشند.

تورم، نتیجه تزریق دلار 4200 تومانی برای واردات/ سود دلار جهانگیری به جیب چه کسانی سرازیر شد؟

این سخنان شیرین اما تعبیری تلخ داشت و بعد از اعلام جهانگیری نرخ دلار در همان شب به بالای 6 هزار تومان رسید و روزهای بعد و بعدتر نیز افزایش قابل توجه داشت؛ به گونه‌ای که دلار تا 19 هزار تومان نیز صعود کرد و از دلار 4200 تومانی جهانگیری سرابی بیشتر باقی نماند. تک نرخی کردن ارز برای کنترل بازار رویایی بود که دولت روحانی آن را دنبال می‌کرد اما توانایی اجرای آن را در اقتصاد ایران نداشت و مطابق پیش‌بینی‌ها خیلی زود این پروژه با شکست مواجه شد.

خرداد سال 97؛ عقب‌نشینی دولت از ارز 4200 تومانی

در حالیکه در ابتدای سال 97 جهانگیری اعلام کرده بود که هر دلاری به جز دلار 4200 تومانی قاچاق محسوب شده و با آن برخورد می‌شود؛ اما دو ماه بعد از این صحبت‌ها رئیس بانک مرکزی از پخته شدن تصمیمات دولت در خصوص نرخ ارز سخن گفت. نتیجه این پختگی چنین شد که دلار 4200 تومانی تنها برای واردات کالاهای اساسی مردم پرداخت شود و نرخ دلار در بانک مرکزی نیز 10 هزار و 600 تومان اعلام شود.

البته اعلام دلار تک نرخی تنها اثر متفی بر بازار ارز و کالا نداشت بلکه زمینه را برای سواستفاده نیز فراهم کرد به طوریکه در سه ماهه نخست سال 97 خیل عظیمی به طمع دریافت دلار 4200 تومانی در حالیکه قیمت دلار در بازار بالاتر از 14 هزار تومان خرید و فروش می‌شد به دنبال گرفتن کارت بازرگانی برای دریافت دلار 4200 تومانی رفتند.

نمونه چنین سواستفاده‌ای را می‌توان در پرونده خریدار ماشین سازی تبریز نیز یافت. قربانعلی فرخ‌زاد، خریدار ماشین‌سازی در حالی به نام واردات مواد اولیه برای این کارخانه ارز 4200 تومانی دریافت کرده بود که حتی یک ریال از آن را صرف این کار نکرده و تمامی آن را در بازار آزاد به فروش رسانده بود. موضوعی که باعث شد وی به عنوان یکی از اخلالگران بازار ارز شناخته شود. البته نمونه چنین تخلفاتی که نتیجه تصمیم اشتباه دولت بود به کرّات در آن ایام دیده شد.

گرانی نتیجه تزریق دلار 4200 تومانی برای واردات!

علی‌رغم شکست پروژه دلار تک نرخی، دلار 4200 تومانی همچنان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد اما نتیجه اختصاص این ارز برای واردات چه بوده است؟ گرانی! مطابق آماری که روزنامه جام جم منتشر کرده است تفاوت نرخ تمام شده کالاها با ارز 4200 تومانی با قیمت بازار بسیار فاحش است. به عنوان مثال در حالیکه قیمت تمام شده گوشت گوسفند با دلار دولتی 29 هزار تومان است این کالا در بازار بالای 99 هزار تومان به فروش می‌رسد! برنج، شکر، حبوبات و... نیز از این دایره خارج نیستند و برخلاف آنچه که گفته می‌شد دلار 4200 تومانی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد اما همین دلار باعث افزایش سرسام آور قیمت‌ها در بازار شد و مشخص نیست که سود حاصل از این دلار دولتی به جیب چه کسی رفته است.

تورم، نتیجه تزریق دلار 4200 تومانی برای واردات/ سود دلار جهانگیری به جیب چه کسانی سرازیر شد؟

به نظر می‌رسد تصمیمات دولت تدبیر برای اقتصاد طی سالهای گذشته به مانند تک نرخی کردن دلار همواره هزینه‌ساز بوده و به جای باز کردن گره‌های معیشتی بستری را برای سواستفاده و رانت فراهم کرده است به طوریکه در نتیجه اعلام همین دلار 4200 تومانی نه تنها نرخ ارز کاهش نیافت بلکه قیمت کالاهای اساسی نیز افزایشی شد و تنها جیب عده‌ای از زانت این دلار پر شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس