اردوغان: خرید اس 400 برای صلح منطقه ضروری است


رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد فرآیند نصب سامانه اس-400 در ماه آوریل تکمیل می‌شود

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت، ایالات متحده آمریکا برای تروریست هایی که با ترکیه می جنگند سلاح تامین می کند.

اردوغان در مصاحبه ویژه با رویترز به ارزیابی تحولات روز پرداخته و به سوالات پاسخ داد.

اردوغان با بیان اینکه سازمان تروریستی ی پ گ / پ ی د شاخه سازمان تروریستی پ ک ک در شمال سوریه است، ولی غرب این را درک نمی کند، افزود: نتوانستیم این مسٔله را به غرب بفهمانیم. ایالات متحده آمریکا به تروریست ها در سوریه ده ها هزار تریلی حامل مهمات آورد. آنچه که در قبال پول به ترکیه متفق تان در ناتو نمی دهید برای اینها به شکلی رایگان تامین می کنید. صبرمان در حال لبریز شدن است. در اینصورت ما مجبوریم تا راه چاره ای برای خود پیدا کنیم.

رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به اینکه عقب کشیدن ترکیه از نقاط نظارتی در شهر ادلب سوریه در حال حاضر موضوع بحث نیست، گفت، اگر رژیم سوریه مراکز نظارتی مان را مورد هدف قرار دهد، وضعیت بسیار متفاوت خواهد بود. در اوایل ماه اکتبر نشستی چهارگانه با کشورهای روسیه، آلمان و فرانسه ترتیب خواهیم داد. در این نشست موضوع ادلب و پناهجویان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اردوغان درباره سامانه پدافند هوایی اس-400 اظهار داشت: این اقدام برای صلح منطقه ضروری بود، همانطور که می‌دانید این سامانه تهاجمی نبوده و دفاعی است و ما نیز به چنین پدافندی نیاز داشتیم.

وی در ادامه این مصاحبه که در دفتر کاری ریاست جمهوری در دولما باغچه استانبول انجام شد، تصریح کرد: به عنوان کشور عضو ناتو این سامانه را از کشورهای هم‌پیمان خواستیم، برخی از آنها همکاری کردند اما ظرف مدت کوتاهی کناره گیری کردند. با تکمیل فرآیند نصب این سامانه در ماه آوریل از لحاظ سامانه دفاعی به آرامش خواهیم رسید.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تاکید کرد: مسئله خرید اس-400 از روسیه سابقه‌ای دارد، روندی که از دوره آقای اوباما آغاز شد که متاسفانه نتوانستیم آن را از آمریکا تامین کنیم. آمریکا با این موضوع موافقت نکرد و ما نیز مجبور به تهیه آن بودیم. رویکرد صمیمانه روسیه در فرآیند تولید مشترک، تامین اعتبار و تحویل بسیار خوب پیشرفته و روند آن را تسریع کرد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!