بسته بندی حلقه مفقود صنایع دستی است


بسته بندی حلقه مفقود صنایع دستی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بسته بندی به عنوان حلقه مفقود صنایع دستی استان با تلاش همه جانبه باید شکل بگیرد و تولیدات بدون بسته بندی مناسب به صنایع دستی ضربه می‌زند.

حسن رمضانی روز شنبه در نخستین نشست تخصصی بسته‌ بندی صنایع دستی استان خراسان جنوبی افزود: همه باید تلاش کنند و برای تولید خود ارزش قائل شوند.

وی یادآور شد: عرضه کنندگان صنایع دستی نیز مسئول هستند و باید نگاه تولیدکنندگان را به سمت بسته بندی مناسب تغییر دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: سالانه در استان حدود ۶ میلیارد تومان صنایع دستی به فروش می‌رسد که نشانه خوبی درخصوص رونق این حوزه است.

وی بیان کرد: ۱۵ روز نوروز امسال بیش از ۲ میلیارد تومان فروش صنایع دستی در استان داشتیم.

وی با اشاره به اهتمام مدیریتی نسبت به حوزه صنایع دستی استان افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز همکاری خوبی در این حوزه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی برپایی کارگاه‌های آموزشی در حوزه بسته بندی را نشانه‌ای از آغاز پویایی دانست و گفت: امید است نتایج این کارگاه گشایشی در حوزه فروش و صادرات صنایع دستی باشد.

وی با بیان اینکه امروز همه باور دارند صنایع دستی می‌تواند اشتغال ایجاد و به اقتصاد کشور کمک کند افزود: آمارها نشان می‌دهد در مقایسه با سنوات گذشته حجم فروش صنایع دستی خیلی بالا است.

رمضانی گفت: اکنون یک تعاونی روستایی خراسان جنوبی در سال بیش از ۲ میلیارد تومان فروش دارد و وقتی صنایع دستی در نمایشگاهی عرضه می‌شود شاهد استقبال بی‌نظیر برای خرید هستیم.

وی با اشاره به روستای جهانی خراشاد در حوزه صنایع دستی و روستا و شهر ملی در این حوزه اظهار داشت: این مهم نشانه ظرفیت‌های بالقوه در استان خراسان جنوبی است که باید با تلاش همه جانبه بتوانیم روز به روز بر رونق صنایع دستی بیافزاییم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به احیای پارچه برک در شهر مود سربیشه اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از بانوان روستایی در حوزه صنایع دستی به ویژه پارچه بافی مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: برند مشهور هاکوپیان نیز با صنایع دستی استان قرارداد بسته تا از طریق آموزش خیاطی با شیوه این برند راهی برای عرضه پارچه‌های سنتی به بازار باز شود.

رمضانی گفت: مشهورترین چهره‌های تولید، لباس زنان را با پارچه خراشاد تولید می‌کنند که اتفاقات خوبی در حوزه صنایع دستی است.

وی با تاکید بر اینکه باید باور کنیم تولید صنایع دستی برای جامعه رونق اقتصادی را به ارمغان می‌آورد افزود: صرف این باور به تنهایی کافی نیست و باید این باور باعث شود بیش از گذشته تلاش کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بر توجه بیشتر به آموزش تاکید کرد و گفت: فرآیندهای تولید باید به روز شود تا تولیدات بازارپسند و صنایع دستی کارآمد باشد و بخشی از نیازهای زندگی را رفع کند.

وی ادامه داد: بسته‌بندی یکی از مهمترین ملزومات صنایع دستی است تا متناسب با ارزش آن در جذب مشتری بتوان موفق عمل کرد.

رمضانی بر اهتمام تولید کنندگان در این زمینه تاکید کرد و گفت: تا زمانی که بسته‌ بندی مناسبی نداشته باشیم در فروش داخلی و خارجی موفق نخواهیم بود.

وی با تاکید بر تخصصی شدن بسته بندی و ورود جدی جوانان به این حوزه اظهار داشت: اگر موسساتی شکل بگیرد و به صورت تخصصی با تعریف استانداردها تولیدات را برندسازی کنند کمک خوبی به صنایع دستی خراسان جنوبی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: جای برگزاری این کارگاه برای ارائه ایده در استان خالی بود که شروع شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم گفت: نخستین نشست تخصصی صنایع دستی با حضور ۱۰۰ نفر از صنعتگران فعال سراسر استان امروز برگزار شد.

حسین عباس زاده با بیان اینکه برگزاری این نشست بیشتر جنبه کارگاهی و آموزشی دارد اظهار داشت: این نشست در راستای اهمیت بسته‌ بندی و تولیدات بسته بندی برای محصولات برگزار می‌شود و اینکه محصول صنایع دستی تا چه حد در حوزه بسته بندی محصولات استراتژیک کشاورزی استان می‌تواند نقش داشته باشد.

وی بیان کرد: در حوزه پخل شهرستان بشرویه یک بسته بندی تهیه شده که به عنوان بسته گز اصفهان ارائه می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دشتی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بخش مهم برای ما نقش بسته‌ بندی در ارزش افزوده تولیدات صنایع دستی به ویژه در بازارهای جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه قرار است این نشست در ماه‌های آینده نیز برگزار شود گفت: دومین نشست تخصصی همزمان با برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی در آذر ماه برگزار خواهد شد.

عباس زاده افزود: در این نشست از فعالان حوزه طراحی گرافیک، مجموعه انتشارات استان و خانه گرافیک کمک گرفته می‌شود تا به تولیدکنندگان صنایع دستی مشاوره دهند.

وی گفت: امیدواریم نشست تخصصی بسته‌ بندی صنایع دستی پل ارتباطی بین فعالان گرافیک و تولیدکنندگان صنایع دستی باشد تا در حوزه بسته‌ بندی بازارهای جهانی را به دست گیرند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از درآمد سالانه استان را صنایع دستی می‌تواند جبران کند که اگر بسته بندی خوبی داشته باشد صادرات خوبی هم خواهد داشت.

نخستین نشست تخصصی بسته بندی صنایع دستی استان خراسان جنوبی یک روزه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد و اساتید مجرب در این نشست آموزش می‌دهند.

روستای خراشاد خراسان جنوبی آذرماه سال گذشته به عنوان روستای هدف هنر دستی «توبافی» (حوله بافی) به ثبت جهانی رسید و بعد از جهانی شدن توبافی خراشاد متقاضیان خرید حوله تولیدی این روستا بیشتر شده است.

۹۸۹۳*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی عجیب طالبان از یک سلاح جنگی؛ تولید وطنی افغانستان با بُشکه!