تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی


تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی

تهران- ایرنا- درحالیکه هنوز شعله های آتش در جنگل های آمازون کاملا فروکش نکرده، گزارش ها حاکی از وقوع آتش سوزی گسترده در جنگل ها و مزارع سوماترای اندونزی است که سبب شده هزاران کیلومتر دود سیاه و غلیظ ناشی از آن نه تنها شهرهای متعدد این کشور جنوب شرق آسیا بلکه شهرهای هم مرز با سنگاپور و اندونزی را فراگیرد و سلامت میلیون ها نفر را تهدید کند.

** دود آتش در چشم ها و ریه های میلیون ها نفر در اندونزی، مالزی و سنگاپور

تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی

رسانه های اندونزی روز شنبه به نقل از آژانس ملی کاهش بلایای اندونزی گزارش دادند: از شروع فصل خشکسالی در ژوئن(خرداد) تاکنون بیش از ۲۸۵ هزار مزرعه و مناطق جنگلی در سوماترا در جنوب این کشور سوخته که تاکنون تعدادی کشته و دهها نفر مجروح برجای گذاشته و علاوه براین سلامتی میلیون ها نفر از ساکنان این مناطق را به دلیل تشکیل دود غلیظ و سیاه ناشی از آن در آسمان منطقه به خطر افتاده است.

براساس آخرین گزارش های دریافتی تا ابتدای روز گذشته در مجموع ۳هزار و ۶۷۳ نقطه کانونی در سه استان و حاشیه آنها در سوماترا در جزیره بورئنو در حال سوختن هستند که این رقم تا اواسط ماه گذشته (آگوست) بیش از یک هزار نقطه بود که این ارقام حاکی از گسترش آتش سوزی در این منطقه است.

تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی

طبق این گزارش آتش سوزی در جنگل ها مزارع دراین منطقه وسیع و پهناور باعث شده است که چندین شهرمهم اندونزی که در همسایگی سنگاپور و مالزی هستند با دودی غلیظ وسیاه بسیار وسیعی پوشانده شود.

** بروز اختلاف میان مالزی و اندونزی

اندونزی هر سال در چنین ایامی با آتش سوزی جنگل های پالم و مزارع مواجه است که آلودگی ناشی از آن بخش وسیعی از منطقه جنوب شرق آسیا را فرامی گیرد و تلاش برای متوقف کردن آن تاکنون به نتیجه مثبتی منجر نشده است.

این آتش سوزی ها و آلودگی هوای منطقه ضمن تهدید سلامت مردم، برای اندونزی تبعات سیاسی بدنبال داشته و هرسال این کشور تحت فشار کشورهای همسایه قرار می گیرد.

آتش سوزی جدید نیز سبب بروز اختلافات دیرینه دراین زمینه میان مالزی و اندونزی شد و کوالالامپور هفته گذشته رسما اعتراض رسمی خود را در مورد این شرایط بحرانی زیست محیطی به جاکارتا اعلام کرد.

تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی

جاکارتا در پاسخ به کوالالامپور اعلام کرده که هیچ مشکلی از این کشور به بیرون از مرزها منتقل نشده و احتمالا دود مستقر در آسمان شهرهای مرزی مالزی می تواند ناشی از مناطق ساراواک و شبه جزیره مالزی باشد.

وزیر امور محیط زیست و جنگلداری اندونزی، حتی دراین زمینه فراتر رفته و گفته است: برخی شرکت های روغن نخل که گمان می رود مسئولیت آتش سوزی جنگل ها در اندونزی را برعهده داشته باشند، از زیرمجموعه های گروه هایی در مالزی هستند.

جاکارتا تاکنون مزارع پالم تحت مدیریت حداقل ۳۰ شرکت که آتش سوزی در آن ها گزارش شده را پلمپ کرده و علیه چهار نفر نیز اعلام جرم کرده است.

طبق گزارش یک گروه زیست محیطی مستقر در سوئیس؛ " سنگاپور و مالزی عصرجمعه فهرستی ازشهرهای مرزی خود با اندونزی را که متاثر از این آتش سوزی شده و در دودی غلیظ فرو رفته اند، منتشرکرده اند.

طبق این گزارش کیفیت هوا در این شهرها بسیار غیرسالم گزارش شده و دود غلیظ سیاهرنگی این شهرهای مرزی را تا ارتفاع ۳۰۰ متری پوشانده است.

در مالزی و اندونزی و سنگاپور به رغم این که فعالیت آموزشی سال جدید تحصیلی آغاز شده اما تمام مدارس دراین مناطق به دلیل آلودگی هوا و دود غلیظ و سیاهرنگی که نفس ها را به شماره انداخته، تعطیل شده است.

طبق گزارش سی ان ان یکی از مقام های ارشد اندونزی همچنین اعلام کرد که این آتش سوزی تاکنون علاوه بر خسارات گسترده زیست محیطی و انسانی، خسارات سنگین مالی براین کشور وارد کرده است.

** اقامه نماز باران

براساس گزارش رسانه های اندونزیایی، مسلمانان اندونزی در بخش های مختلف این کشور برای فرو کش کردن آتش اقدام به خواندن نماز باران کرده اند.

تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی

** بدترین آتش سوزی در ۴ سال گذشته

این حادثه در جنگل ها و مزارع اندونزی بدترین نوع آتش سوزی از سال ۲۰۱۵ تاکنون دراین کشور بوده است. آتش سوزی چهار سال پیش در اندونزی به گونه ای گسترده و شدید بود که دود ناشی از آن به آسمان هانوی در ویتنام و پنوم پن در کامبوج نیز رسید.

دانشمندان تخمین زده اند که در آتش سوزی سال ۲۰۱۵ میزان گازهای CO۲ انتشار یافته قابل مقایسه با انتشارگازهای گلخانه ای ناشی از سوخت های فسیلی همان سال ژاپن یا هند بود که بیش از ۶۹ میلیون نفر را در معرض هوای ناسالم قرار داد و افزون بر ۱۶ میلیارد دلار خسارت وارد کرد. در آن سال ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و حدود ۵۰۰ هزارنفربه علت ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی به مراکز اورژانس مراجعه کردند.

تحقیقات دانشگاه های هاروارد و کلمبیا آمریکا در مورد پیامدهای سلامت آتش سوزی ها در جهان نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۰ هزار مرگ نابهنگام بر اثر این آتش سوزی ها به وقوع پیوسته است.
آمار بانک جهانی نیز نشان می دهد که از ماه ژوئن تا اکتبر سال ۲۰۱۵ وقوع آتش سوزی در دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از زمین های اندونزی، این کشور را متحمل آسیب اقتصادی ۱۶ میلیارد دلاری کرده است.

تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی

برخی از مقام های زیست محیطی اندونزی همچنین اعلام کردند که پدیده ال نینو آتش سوزی و انتشار دودهای کشنده ناشی از آن در جنگل ها و مزارع این کشور را تشدید کرده است.

وزارت جنگلداری اندونزی تاکنون بیش از ۲۳ هزار آتش نشان، پلیس و نیروهای نظامی را برای خاموش کردن شعله های سوزان این آتش در منطقه سوماترا و ۶ ایالت مستقر در آن به کار گرفته است.

منابع محلی دراین ایالت ها در وضعیت هشدار اتش سوزی و دودغلیظ قرار دارند و دولت تاکنون میلیون ها ماسک برای ساکنان این منطقه ارسال کرده است.

** ریه های زمین در تهدید

این آتش سوزی پس از بروز آتش در جنگل های آمازون که فقط به برزیل محدود نشده و آسیب شدیدی به ریه های کره زمین وارد کرده و چالش سلامت زیست بوم زمین را مضاعف کرده است.

وسعت جنگل های آمازون که ۲۰ درصد اکسیژن جهان را تامین می کند، کشورهایی از جمله برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و بولیوی را دربر می گیرد.

تراژدی خاکستر شدن جنگل ها در جهان ،‌ این بار اندونزی

در حوزه جنگل های باران زا آمازون از ژانویه گذشته تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی "موسسه ملی برزیل در امور تحقیقات فضایی"(آی ان پی ای) فقط از ماه ژانویه تا ۲۳ ماه اوت (دی ۹۷ تا اول شهریور ۹۸) ۷۵ هزار و ۳۳۶ فقره آتش سوزی رخ داده است. برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی های اخیر در جنگل های آمازون را فعالیت های انسان اعلام کرده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد