غصه مشق دانش‌آموزان آق‌قلا و گمیشان


غصه مشق دانش‌آموزان آق‌قلا و گمیشان

گرگان - ایرنا - در کنار همه غم‌ و غصه‌های سیل زدگان گلستان باید جای خاصی برای مشکل خرید نوشت‌افزار دانش‌آموزان آق‌قلا و گمیشان در سال تحصیلی جدید پیدا کرد؛ آنجا که خرید ماسه و سیمان برای خانواده‌ها و تمام کردن ساخت و تعمیر خانه ها واجب‌تر از نان شب است و دیگر توان و پولی برای دفتر و کتاب و هموار کردن راه رسیدن این دخترکان و پسران به رویاهای دور و...

افزایش قیمت نوشت افزار در فصل جدید مدارس در کنار غم برجای مانده از سیلاب و خسارت های آن، مشکل دیگری بر رنج مردم شهرهای سیل زده آق قلا و گمیشان استان گلستان افزوده و آنها را برای چگونگی تهیه کتاب و دفتر و مداد مدرسه فرزندان نگران کرده است.

به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی ناشی از خسارت سیل و همچنین ضرورت همراهی با خانواده برای زدودن نشانه های این حادثه قهری و در نتیجه طولانی تر شدن روزهای بیکاری، آهی در بساط سیل زدگان برای خرید نوشت افزار باقی نمانده و دلخوشی و مطالبه دانش آموزان برای خرید نوشت افزار جدید از اولویت خانواده ها خارج شده است.

دغدغه های کودکانه دانش آموزان مناطق آق قلا و گمیشان در هفته ها و ماه های گذشته تغییر کرده و آن ها که پس از سیل، نگران کلاس درس و تخته سیاه و مدرسه خود بودند حالا باید در فکر تهیه ابزار و لوازم مدرسه رفتن باشند.

این روزها اولیای دانش آموزان سیل زده در حال طی کردن مسیر بنیاد مسکن - شهرداری - بانک و ادارات دیگر برای گرفتن پروانه و وام و کمک بلاعوض هستند تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما، سرپناهی امن برای خانواده خود تهیه کنند و در این شرایط طبیعی است که خرید نوشت افزار گران جایی در سبد کالای آن ها نداشته باشد.

قیمت زیاد دفتر و مداد، کیف و کفش سبب شده تا نونواری دانش آموزان مناطق سیل زده آرام آرام به آرزوی دست نیافتنی آنان تبدیل شده و فصل بهار تحصیل دانش آموزان سیل زده به جای شکوفه شادی و نشاط، برای آن ها پیام آور حسرت توام با اندوه باشد.

ممکن است توصیف شرایط دشوار اقتصادی برای دانش آموزان سنین بالاتر امکان پذیر باشد اما پذیرفتن گرانی و نخریدن کتاب و دفتر برای دانش آموزان کلاسهای پایین تر که قدرت تجزیه و تحلیل مشکلات و مسایل را ندارند، دشوار بوده و چه بسا منجر به افت تحصیلی، کاهش اشتیاق به آموزش پذیری و در نهایت ترک تحصیل آن ها شود.

غصه مشق دانش‌آموزان آق‌قلا و گمیشان مدارس آق قلا و گمیشان در سیل فروردین امسال آسیب زیادی دید

ترک تحصیل به دلیل نداشتن کتاب و دفتر در ابتدا مضحک و عجیب به نظر می رسد اما بی تفاوتی به این مشکل پایانی جز کاهش تعداد علاقه مندان به تحصیل به خصوص در مناطق سیل زده گلستان نداشته و سیاست پوشش فراگیر آموزش رایگان برای همه دانش آموزان را ابتر خواهد ساخت.

چند برابر شدن قیمت دفتر، مداد، مداد رنگی و پاک کن سبب شده تا اغلب مردمی که برای خرید مایحتاج مدرسه با فرزندانشان وارد بازار می شوند دست خالی و ناامید به خانه برگردند.

اگر چه گفته می شود که نظارت بر بازار نوشت افزار گلستان به طور مستمر انجام می شود اما گستردگی و پراکنش برندها نظارت و قیمت گذاری واحد بر روی محصولات دارای کارکرد یکسال را دشوار کرده است.

طرح ویژه نظارت بر بازار نوشت افزار از ۱۰ شهریور به مدت یک ماه آغاز شده و گفته شده با هر تخلفی هم برخورد قانونی می شود اما بازدارنده نبودن مجازات ها، مشکل اصلی و دلیل تکرار چند باره گران فروشی ها است.

آن چه که می تواند مشکل دانش آموزان مناطق سیل زده گلستان برای تهیه نوشت افزار مورد نیاز سال تحصیلی جدید را برطرف کند، علاوه بر برپایی نمایشگاه عرضه ارزان لوازم تحصیلی در مناطق سیل زده و تشدید نظارت ها در سطح بازار، تلاش برای جذب بسته های حمایتی رایگان از موسسات و نهادهای مرتبط و بهره گیری از توان مردم با راه اندازی پویش جمع آوری، تهیه و توزیع نوشت افزار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد