مبغوض‌ترین مردم نزد خدای سبحان


کانون خبرنگاران نبأ ــ امام سجاد(ع) به نقل از کتاب خصال شیخ صدوق(ره) فرمود: «اَلا وَ اِنَّ اَبغَضَ النّاس اِلی الله عَزّ وَ جَلّ مَن یَقتَدی بِسُنَّةِ اِمامٍ وَ لا یَقتَدی بِاَعمالِه: مبغوض‌ترین مردم نزد خدای سبحان کسی است که خود را پیرو روش امامی بداند ولی از رفتار و کردار او پیروی نکند».

مبغوض‌ترین مردم نزد خدای سبحان

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به مناسبت ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش، حدیثی از امام کربلا دیده حضرت سجاد(ع) مرور می‌شود.

امام سجاد(ع) به نقل از کتاب خصال شیخ صدوق(ره) فرمود: «اَلا وَ اِنَّ اَبغَضَ النّاس اِلی الله عَزّ وَ جَلّ مَن یَقتَدی بِسُنَّةِ اِمامٍ وَ لا یَقتَدی بِاَعمالِه: مبغوض‌ترین مردم نزد خدای سبحان کسی است که خود را پیرو روش امامی بداند ولی از رفتار و کردار او پیروی نکند».

در آیه 21 سوره مبارکه احزاب خدای سبحان الگوی کامل را پیامبر اعظم(ص) معرفی می‌فرماید «لَقد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ» و از سویی همه مؤمنان را به اطاعت (پیروی) از آن حضرت فرامی‌خواند «یا اَیُّها الذینَ آمَنوا اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسول وَ اولی الاَمرِ مِنکُم»(آیه 59 سوره مبارکه نساء).

با عنایت به دو آیه فوق و روایت بالا معلوم می‌شود چه در نظام خانواده و سبک زندگی، چه در اداره جامعه، چه در روابط اجتماعی و نظام سیاسی اگر مبنا اسلام است (که هست) پس باید در عمل هم علاوه بر آنچه در شناسنامه بدان مفتخر هستیم، پیرو منش و روش(سیره) ائمه اطهار(ع) باشیم.

در اداره جامعه هم امروز در عصر غیبت، نگاه باید بر اساس روایت مشهور و معتبر امام زمان(ارواحنا فداه) به ولایت فقیه باشد و همه در قول و فعل پشت سر رهبری حرکت کنند. با این وجود صرفاً برچسب خط امامی، اصولگرا یا اصلاح‌طلب و نظایر آن تعیین‌کننده نیست، بلکه میزان، حال فعلی افراد در عمل به دستورات اسلام و پیروی از منویات ولی فقیه خواهد بود.

امید که هرگز با انتساب به دین اسلام و مذهب تشیّع اما در عین حال عمل نکردن به الزامات دینی یا بی‌اعتنایی به دستورات و احکام اسلامی، مشمول رفتار منافقانه نباشیم.

به قلم محمد لطفی‌زاده، محصل علوم حوزوی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403