عکاس هندی جایزه آکادمی هنرهای زیبای فرانسه را از آن خود کرد


عکاس هندی جایزه آکادمی هنرهای زیبای فرانسه را از آن خود کرد

تهران- ایرنا- آکادمی هنرهای زیبای فرانسه جایزه عکاسی خود را به «راگو رای» عکاس هندی مشهور با آثار مستند برجسته در مورد حقایق اجتماعی هند، اعطا کرد.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: عکاس هفتادوهفت‌ساله هندی که آنری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson) عکاس فرانسوی نیز از او را تحسین کرده بود، در حالی جایزه ۱۲۰ هزار یورویی آکادمی هنرهای زیبای فرانسه- ویلیام کلین را از آن خود کرد که طی ۱۸ سال اخیر در سرزمین مادری اش حرفه‌ای کار می کرد.

عکاس هندی جایزه آکادمی هنرهای زیبای فرانسه را از آن خود کرد

گزارش‌های تصویری او در بسیاری نشریات و روزنامه‌های دنیا منتشر شده است. برخی از مهمترین آثار او را مجموعه عکس‌های پرتره یا موضوعی با عناوینی چون دهلی، سیک‌ها، تاج محل، مادر ترزا، جنگ استقلال بنگلادش در ۱۹۱۷، فاجعه بوپال در ۱۹۸۴، تشکیل می‌دهند.

عکاس هندی جایزه آکادمی هنرهای زیبای فرانسه را از آن خود کرد

رای در سال ۱۹۱۷ میلادی جایزه پادما شری چهارمین جایزه بزرگ دولتی که توسط دولت هند به اشخاص غیرنظامی اعطا می‌شود را از آن خود کرد. او که عمری را نیز وقف عکاسی از جنگ بنگلادش کرده بود در سال ۱۹۹۲ میلادی، از سوی آمریکا به عنوان عکاس سال برگزیده شد و دلیل این انتخاب نیز مجموعه عکسی از او با عنوان «مدیریت انسانی حیات وحش در هند» بود که در نشنال جئوگرافیک منتشر شده بود.

عکاس هندی جایزه آکادمی هنرهای زیبای فرانسه را از آن خود کرد

راگو رای متولد ۱۹۴۲ در ۲۳ سالگی عکاسی را آغاز و به عنوان عکاس ارشد برای روزنامه استیسمن (The Statesman) کار می‌کرد. وی پس از آن سردبیری نشریه ساندی کلکته را برعهده گرفت. در سال ۱۹۷۱ پس از برگزاری نمایشگاه عکسی در مورد پناهندگان پاکستانی در بنگال در گالری دلپیر (Delpire) پاریس مورد توجه کارتیه برسون قرار گرفت. این عکاس فرانسوی پیشنهاد عضویت در آژانس عکس مگنوم را به رای داد که تا امروز ادامه دارد. رای در سال ۱۹۸۲ ریاست بخش عکس نشریه ایندیا تودی (India Today) را به عنوان مهم ترین مجله خبری هند برعهده گرفت.

آکادمی هنرهای زیبای فرانسه به تازگی برای یادبود ویلیام کلین (William Klein) عکاس، نقاش و کارگردان، جایزه‌ای را به نام او در نظر گرفته است. این جایزه ۳۰ اکتبر (۸ آبان) به رای اهدا می‌شود. این جایزه قرار است هر دو سال یکبار اهدا شود. در آکادمی هنرهای زیبای فرانسه جایزه دوسالانه عکاسی دیگری با نام مارک لادره دو لاشاریر (Marc Ladreit de Lacharrière) نیز وجود دارد که توسط جامعه تاجران فرانسوی تامین می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...