درخشش یک کانون روستایی در نمایش‌های عاشورایی/ دستاوردهای مرکز دیجیتال «مصباح»


درخشش یک کانون روستایی در نمایش‌های عاشورایی/ دستاوردهای مرکز دیجیتال «مصباح»

نمایش «نی‌نوای بی‌نوا» و فیلم کوتاه «دشت مهران» از جمله تولیدات ماندگار کانون روستایی «مصباح» است. مرکز دیجیتال این کانون نیز با ساخت بازی رایانه‌ای «مسیر زندگی» و ساخت نرم‌افزارهای دینی فرهنگی توانسته نیروهای جوان را به کار بگیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی و هنری «مصباح» مسجد سیدالشهدا(ع) واقع در روستای علی آباد عمران در شهرستان جیرفت جنوب کرمان واقع شده است. این کانون فرهنگی هنری درسال 89 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان فعالیت خود را آغاز کرد و علی رغم محرومیت های این منطقه و عدم امکانات کافی به دلیل فعالیت های گسترده در حوزه هنری، فضای مجازی و شبکه سازی و دیجیتال به عنوان یکی از کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزیده روستایی در سالیهای گذشته در کشور شناخته شد و در فهرست کانون فرهنگی هنری الگوی کشوری قرار گرفت.

ابتکار در برگزاری جشنواره ها، مسابقات و جذب استعدادهای هنری، علمی، فرهنگی، تولید فیلم، سرود و شرکت در مسابقات ورزشی، کتابخوانی و تولید بازی رایانه ای، انیمیشن بخشی از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری است.

یکی از رویکردهای کانون فرهنگی هنری مصباح در حوزه هنری است، به گونه ای که از همان بدو تاسیس تشکیل گروه تئاتر و سرود در آن مورد توجه قرار گرفت که در زمینه های فیلم و مستند در طول سال های گذشته آثار خوبی ارایه داده اند.

«اسماعیل نیک نفس» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در باره اهتمام کانون مصباح به فعالیت های هنری، اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما از زمان تاسیس کانون ارایه کارهای شاخص هنری و تئاتر در موضوع واقعه کربلا بوده است، به همین جهت ایده اجرای نمایش «نی نوای بی نوا» را در کانون مطرح کردیم و پس از بررسی در سال 92 برای اولین این نمایش در کانون مصباح کلید خورد و خوشبختانه همه ساله در ایام سوگواری محرم اجرا می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری مصباح شهرستان جیرفت با اشاره به اجرای نمایش «نی نوای بی نوا» در دانشگاه ها و شهرستان های مختلف جنوب کرمان، تصریح کرد: نمایش عاشورایی نی نوای بی نوا یک کار میدانی و تلفیقی از تعزیه و نمایش همراه با حرکات فرم و موسیقی است که از قبل به همراه دیالوگ ها مونتاژ، اجرا می شود. در این نمایش تلاش شده حماسه عاشورا از زمان ورود امام حسین(ع) به کربلا و شهادت حضرت علی اکبر(ع)، حضرت عباس(ع)، امام حسین(ع) و شهادت حضرت رقیه(س) را به اجرا گذاشته و خوشبختانه همه ساله با استقبال گسترده روبرو است.

درخشش یک کانون روستایی در نمایش‌های عاشورایی/ دستاوردهای مرکز دیجیتال «مصباح»

یکی دیگر از اقدامات کانون فرهنگی هنری مصباح در ایام عزداری سید الشهدا(ع) تشکیل هیئت نوجوانان است، نیک نفس درباره فعالیت هیئت «حضرت قاسم(ع)» گفت: در این هیئت که در ماه محرم فعالیت دارد، تلاش می کنیم مباحث تربیتی و عزاداری محرم به نوجوانان ارایه شود، ضمن اینکه گروه سرود مدافعان حرم که توسط نوجوانان اجرا می شود، در دهه دوم و سوم محرم در مکان های عمومی اقدام به اجرای سرود می کنند.

وی اضافه کرد: تهیه و شرکت فیلم کوتاه «دشت مهران» در جشنواره «خوشه های خلاقیت روستاهای جنوب کشور» از دیگر دستاوردهای کانون مصباح است که توانست در این جشنواره رتبه اول کشوری را کسب کند.

نیک نفس با اشاره به محتوای این فیلم 12 دقیقه ای گفت: در فیلم کوتاه «دشت مهران»، بخشی از توانمندی ها و فعالیت های فرهنگی بچه های مسجد کپری در جنوب کرمان به نمایش گذاشته شد و سعی کردیم در این فیلم دغدغه فعالیت های فرهنگی بچه های مساجد جنوب کرمان که با حداقل امکانات، کارهای بزرگ فرهنگی انجام می دهند، معرفی شود.

فعالیت های قرآنی، هنری، فرهنگی، مناسبتی و تولید نرم افزار و بازیکافی نت، گیم نت و آتلیه عکس با تخفیف ویژه برای اعضای کانون، اجرای طرح کار آفرینی برای اشتغال از دیگر برنامه هایی است که در این کانون مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری مصباح، مرکز دیجیتال کانون «مصباح» به دلیل ارائه محصولات دیجیتال، ساخت بازی رایانه ای «مسیر زندگی»، ساخت نرم افزارهای دینی و فرهنگی، توسعه کسب و کار و اتخاذ شیوه های جدید به کارگیری شبکه ای نیروهای متخصص و فعال در حوزه آی تی به عنوان یکی از مراکز برتر کشور انتخاب و تقدیر شد.

درخشش یک کانون روستایی در نمایش‌های عاشورایی/ دستاوردهای مرکز دیجیتال «مصباح»40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403