31 مجلس تعزیه در سیستان و بلوچستان برپا شد


31 مجلس تعزیه در سیستان و بلوچستان برپا شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل‌فرهنگ‌و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت:31 مجلس تعزیه از ابتدای محرم تاکنون در نقاط مختلف این استان برپا شده و برگزاری این مراسم معنوی همچنان در شهر زاهدان ادامه دارد.

حسین مسگرانی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان زهک سه اجرا، هامون ۶ اجرا، هیرمند هشت اجرا، دلگان چهار اجرا، نیمروز هفت اجرا و شهر زاهدان سه اجرای تعزیه از ابتدای محرم تا کنون داشته است.

وی ادامه داد:تمام مراسمات برگزار شده در سیستان و بلوچستان دارای مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان بوده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان همچنین به فراخوان مسابقه سوگواره عکس عاشورایی در این استان اشاره کرد و افزود: این فراخوان با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی،کمک به ارتقا و معرفی عکاسان جوان در این استان منتشر شد.

وی اظهار داشت: سوگواره عکس عاشورایی با موضوع سنت‌ها و آیین‌های عزاداری مانند تاسوعای حسینی، عاشورای حسینی، جلوه‌های ماه محرم در زندگی امروزی و منظر شهری، شام غریبان، مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی، شیرخوارگان حسینی، کاروان‌های عزاداری، کودک و محرم، عاشورا و قداست آب، کاروان عاشورایی، محرم و فرهنگ عاشورایی، محرم و فرهنگ حجاب و عفاف، مسجد و محرم، حاشیه مراسم هیات‌های عزاداری، عزاداری در تکایا و حسینه‌ها و مساجد، عکاسی از پیاده‌روی اربعین حسینی، زوار پاکستانی اربعین حسینی و بخش ویژه نماز ظهر عاشورا برگزار خواهد شد.

مسگرانی آخرین مهلت ارسال آثار را ۳۰ مهر اعلام کرد و افزود:متقاضیان می‌توانند آثار خود را برای شرکت در این سوگواره به آدرس زاهدان، بلوار خرمشهر ۱۴، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی،کانون عکاسان مستقل سیستان و بلوچستان ارسال کنند و یا با شماره‌های ۰۹۱۵۱۴۹۹۹۳۴ – ۰۹۱۲۵۱۲۴۵۰۶ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، تعزیه به عنوان میراث معنوی اسلام و اصیل ترین روایت منظوم کربلا و حماسه عاشوراست که هر سال به پشتوانه مردم دوستدار اهل بیت (ع) در شهرها و روستاها مختلف اجرا می‌شود.

تاریخ تعزیه در ایران با سوگواری و دسته‌روی هیات‌های حسینی همسو بوده و حرکتی هنری مردمی برای پرشور کردن عزاداری‌های ماه محرم است.

تعزیه در سیستان و بلوچستان از دوران بسیار کهن تا کنون رواج داشته و منطقه سیستان در شمال این استان مهد این نمایش‌های آیینی در این منطقه است.

۹۹۱۴**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران