به گزارش الف، علیرضا پناهیان، روحانی و سخنران مشهور در شب هفتم محرم در مراسم عزاداری دانشگاه امام صادق(ع) انتقادات تندی نسبت به مخالفت نمایندگان مجلس با طرح شفافیت آرا بیان کرد.

حجت الاسلام پناهیان در سخنان خود با نفی استدلال‌های نمایندگان در رای ندادن به طرح شفافیت آرا گفت: «... هر چی نماینده انتخاب می‌کنی اکثریت رأی می‌دهند به اینکه رأی نماینده‌ها شفاف نباید باشد. چه خبرتان است؟ بعد به صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند مگر می‌خواهید تفتیش عقاید بکنید؟ مگر شما آنجا رأی به عقاید می‌دهید؟! غلط کردید شما با عقاید چه ربطی دارید؟ رأی‌ات را بگو به چی رأی دادی به چی رأی ندادی. غلط می‌کنید شما بر اساس عقاید رأی بدهی، بر اساس کار کارشناسی باید رأی بدهی. و من می‌خواهم بدانم تو برای چی رأی دادی. آی مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندهی؟! کی به شما حق داده شفاف رأی دادن را تفتیش عقاید بدانی؟! رأی بر اساس کار کارشناسی! چی را از ملت دارید پنهان می‌کنید؟!...»

سخنان پناهیان در فضای مجازی انعکاس وسیعی پیدا کرد و در بسیاری از رسانه ها نیز منتشر شد. توجه افکار عمومی به این سخنان موجب شد بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به آن واکنش های تندی نشان دهند. در این بین خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در صف اول مخالفت با سخنان حجت الاسلام پناهیان قرار گرفته بود و مصاحبه های متعددی از نمایندگان جهت نقد سخنان واعظ مشهور منتشر کرد. همچنین تعدادی از نمایندگان در توییتر نسبت به سخنان پناهیان واکنش نشان دادند. انتقاد پناهیان اگر چه صحیح می نمود اما برخی اعتقاد دارند با لحن تندی بیان شد البته ادبیات برخی از نمایندگان حتی از سخنان واعظ مشهور نیز بسیار تندتر بود. چنان چه وی را «عربده کش برای شفافیت»، «منبرنشین پاکتی»، «لیاخوف زمانه» و ... معرفی کردند.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در توییتر نوشت: شخصا با مصاحبه‌های هر روزه ام، هیچ رای پنهانی نداشته ام، اما باید به حال و روز مجلس ایران گریست که برخی منبرنشین‌های پاکتی اینگونه بی ادبانه به آن توهین می‌کنند. کاش خودشان جهت روشنگری ملت شفاف بگویند برای پراکندن این عربده‌های غیراخلاقی، پاکت چند میلیونی دریافت می‌کنند؟.

علیرضا رحیمی نماینده تهران هم در توییتر نوشت: آقایی که از منبر امام حسین، توهین ترویج می‌کند و به نام هیات‌های منسوب به رزمندگان وعظ می‌نماید آیا با بددهنی و اهانت به مردم و مجلس همچنان شایسته عنوان واعظ است؟ از منبر حسینی باید ادب و کرامت حسین (ع) ترویج شود نه بی حرمتی واهانت. از ارکان نظام دم می‌زنند و هربار به یک رکن می‌تازند.

عبدالکریم حسین زاده، نماینده فراکسیون امید سخنان پناهیان را با به توپ بستن مجلس در زمان محمد علی شاه و تحریکات لیاخوف روسی در این اقدام مقایسه کرد و در توییتر نوشت: پناهیانِ نگرانِ شفافیت، به طرفدارانش بگوید قیمت توهین پراکنی چند؟

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود با تاکید بر ضروت شفافیت آرا، حمایت از شفافیت از سوی «تمامیت خواهان» را نشانه مواضع متناقض آنان دانست و افزود: شفافیت از لوازم دموکراسی است؛ عربده‌کشی برای شفافیت از جانب اشخاصی که به سینه‌زنی برای تمامیت خواهی شهره اند بیشتر به جوک شباهت دارد.

اسدالله عباسی عضو هیات رئیسه مجلس نیز معتقد بود پناهیان نظر غیر کارشناسی مطرح کرده است. به گفته وی فردی که به مجلس شورای اسلامی توهین کرده، با مفهوم دو فوریت آشنا نبوده است. زیرا نمایندگان با اصل طرح شفافیت مخالفت نکردند؛ بلکه به فوریت آن رای ندادند.

البته مشخص است نظر این نماینده نمی تواند بیان کننده تمام حقیقت باشد؛ چرا که نمایندگان عملاً با حذف فوریت طرح شفافیت آرا آن را به فهرست طرح های عادی و بدون اولویت فرستادند که بسیار بعید است در مجلس دهم نوبت بررسی آن فرا برسد؛ چرا که انبوهی از طرح ها و لوایح در دستور کار مجلس قرار دارد. بنابراین می توان گفت نمایندگان به طور رسمی به اهمیت تصویب چنین طرحی مخالفت کرده اند.

این واکنش ها موجب شد که حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی دیگری تلاش کند تا نظرات خود را در این باره به صورت شفاف واضح بیان کند.

پناهیان در سخنرانی دیگری در دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد:«... من چرا سر موضوع شفافیت نهی از منکر کردم؟ شفافیت مجلس یک امر قطعی عقلایی است که رخ خواهد داد. این گروه موجود لیاقتش را نداشته باشد گروه بعدی مجبور است این کار را بکند. ولی فریاد من به دلیل توهین‌هایی بود که اعضاء غیر محترم هیئت رئیسۀ مجلس به ملت کردند برای دلایل عدم شفافیت. یک، برگشتند گفتند مردم هنور رشد لازم را پیدا نکردند. این توهین نیست؟ من می‌گویم چه غلطی می‌کنید توهین است؟ آنها هر غلطی بکنند توهین نیست؟ مردم ما رشد پیدا نکردند؟! نه اینکه حالا توی سخنرانی در برود از دستشان؛ یادداشت می‌نویسند. مجلسی‌هایی که غصۀ توهین را می‌خورند این توهین را خودشان به خودشان کردند که هیئت رئیسه این‌جوری انتخاب کردند! یا مثلاً می‌گویند که مردم را تقسیم می‌کنند به گروه فشار. تهمت زدن به مردم تحت عنوان گروه فشار، شعبه شعبه کردن مردم، این توهین به مردم نیست؟ آنجا هر توهینی بکنند اشکالی ندارد، یک کسی می‌گوید چه غلطی می‌کنید توهین است؟ یا مثلاً می‌گویند که شورای نگهبان رأی‌مان علنی باشد، ولی دیگر نمی‌گذارد نماینده بشویم. توهین به شورای نگهبان توهین نیست که بالاسر شماست که مبادا شما بی‌دین قانونی را تصویب بکنید. توهین به شما توهین است؟ شما اجازه دارید به هر کسی توهین بکنید؟ نمایندگان مجلس اشکالی ندارد به منتقدین خودشان توهین کنند؟».

پناهیان در ادامه انتقاداتی را هم نسبت به عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح کرد. وی عنوان کرد: « آقا که چند سال پیش فرمودند یک نظارتی از درون برای خودتان بگذارید یک قانون شُل و ول بعداً رفتند به زور درست کردند. که قوۀ قضائیه باید ورود کند بیاید نماینده‌های متخلف شما را بگیرد؟ چرا جلوی توهین و تهمت نماینده‌های مجلس را خود نماینده‌های مجلس چرا نمی‌گیرند؟ امر به معروف، نهی از منکر توی مجلس مرده؟ که چپ و راست توی مجلس بهشان بر می‌خورد بهشان می‌گویم آدم باشید؟!».

البته تمامی نمایندگان مجلس مخالف سخنان حجت الاسلام پناهیان نبودند و برخی از آنها از طرح بحث توسط وی حمایت کرده بودند. چنان چه احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در توییتی از موضع گیری آنها علیه اظهارات پناهیان انتقاد کرد و نوشت: ‌همکاران محترم چرا آشفته می شوید؟ خب چه اشکالی دارد مردم بدانند رای مخالف دادیم یاموافق، چقدر حقوق می گیریم و اموالمان را شفاف اعلام کنیم. ما نمایندگان حق اساسی مردم را در شفافیت آراء سلب کرده ایم! بنده بازهم پیگیر شفافیت آراء خواهم بود.

احد آزادیخواه، نماینده ملایر نیز در توییتر نوشت: اساساً کارکرد منابر و هیئات حسینی فریاد کاستی ها و بی‌عدالتی هاست. اینکه تذکر یک منبری باعث برآشفتن برخی همکارانم شده تعجب می کنم. عزیزان آن روزی که با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت می‌کردید باید به فکر جایگاه مجلس می‌بودید.

چرا نمایندگان مجلس مقصرند؟

درباره ضرورت شفاف شدن مواضع، آرا، مسافرت ها، هدایا و ... نمایندگان مجلس شورای اسلامی هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و این حق مردم است تا از این مسائل آگاه باشند تا ارزیابی دقیق تری از عملکرد نماینده خود داشته باشند. همچنین با وجود شفافیت است که می توان مطمئن بود نمایندگان در مسیر درست و منطقی و بدور از هر گونه تبانی و سهم خواهی حرکت می کنند. اما در مجلس دهم تا کنون دوبار نمایندگان با وجود امضاهای فراوان با فوریت طرح شفافیت آرا مخالفت کرده اند.

در جلسه 14 شهریور 1397 با وجود آن که 200 نماینده مجلس طرح شفافیت آرا را امضا کرده بودند اما تنها 59 نفر موافق فوریت بررسی این طرح در محلس بودند. در سوم شهریور سال 1398 نیز دو فوریت طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس با محوریت شفافیت آرا نمایندگان مطرح شد که با 69 رای موافق، 103 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر رد شد، پس از آن نیز یک فوریت طرح به رای گذاشته شد که آن نیز رای نیاورد.

بنابراین انتقاد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد است البته ضرورت دارد علاوه بر مجلس، نهادهای دیگری مانند دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی جلسات بررسی مصوبات شورای نگهبان نیز شفاف باشد تا مردم از عملکرد نهادها اطلاع و آگاهی لازم را داشته باشند.