مشاوره تحصیلی چیست؟ مشاوره تحصیلی یا مشاوره در مدارس بخش مهمی از تقریباً کلیه مؤسسات آموزشی در ایالات متحده است. در این روش دانش آموزان، عزیزانشان و حتی کارکنان مدرسه می توانند وضعیت های منفی و معوق را علاوه بر بهبود موارد مثبت برطرف کنند. برای کسانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بخش جدایی ناپذیر از سیستم آموزش و پرورش هستند، در ادامه این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام به شرح اصلی برنامه های مشاوره تحصیلی امروزی می پردازیم.

مشاوره تحصیلی کیست؟

مدرسه مسلما محل رشد و همچنین دردهای ضمنی رو به رشد است. در دبستان و راهنمایی دانش آموزان در حال یادگیری اصول پایه تعامل و همکاری، اجتماعی شدن، تصمیمات علمی و موارد دیگر هستند. در دبیرستان این معیارهای رشد تکامل می یابند اما اغلب خصوصیات مشابه را حفظ می کنند. سرانجام کسانی که به دانشگاه می روند مجموعه چالش های کاملاً جدیدی را پیش رو دارند. وارد حوزه حرفه ای مشاوره تحصیلی شوید.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟ + نحوه انتخاب مشاور و وظایف آنها

در هر سطح کلاسی در تمام مدارس آمریکایی ،دانش آموزان تقریباً امکان دسترسی به یک مشاوره تحصیلی را در محیط مدرسه دارند. از این مکان اصلی دانش آموزان می توانند درباره انواع موضوعاتی که ممکن است تجربه کنند از آنها راهنمایی و مشاوره بگیرند. همچنین از این جا است که مشاوران متبحر می توانند در پرداختن به موضوعات کل مدرسه و جسم دانش آموزان گام های فعالی بردارند. هدف نهایی ارائه خدمات مشاوره ای سالم به دانش آموزان در راه رسیدن به پیشرفت های تحصیلی از طریق چالش های مختلف پیش رو می باشد.

وظایف مشاوره تحصیلی

در مرحله بعد، بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از وظایفی که مشاوران حرفه ای مدارس در تلاش روزانه خود به منظور تسهیل در یادگیری سالم و تجربیات دانش آموزان بر عهده می گیرند. برخی از وظایف مشاور مدرسه ماهیت اجرایی دارد، زیرا ثبت نام در اینجا بسیار مهم است. با این حال بخش عمده کار آنها فعالیتی مفید است که با دانشجویان، کارکنان و خانواده های دانشجویان انجام می شود.

این کار”مفید” به صحبت کردن و ارائه خدمات مشاوره حضوری به طرفین نیازمند گفته شده اشاره دارد که ممکن است در مدرسه، از طریق تلفن، از طریق مکتوب یا سایر رسانه ها باشد.

نگرانی های رایج عنوان شده

مشاوران آموزشی درحین حمایت از دانش آموزان در رشد شخصی و تجربیات آموزشی خود، ممکن است به تعدادی مسائل که نیازمند خدمات مداخله ای آنها باشد بپردازند .مواردی که از مسائل مربوط به خانه گرفته تا نگرانی در مدرسه و کلاس وجود دارد. در نتیجه این فرد ماهر باید در مورد بحث در مورد بسیاری از موضوعات حساس گشاده رو و فهیم باشد. لیست کوتاهی از نگرانی های رایج که متخصصان با آن مواجه بوده و می توان به آنها اشاره کرد شامل :

زورگویی، پرخاشگری یا دعوا نگرانی های بلوغ یا رشد شخصی مسائل مربوط به زندگی در خانه، سوءاستفاده، بی توجهی درگیری مطلق خانوادگی درگیری مربی یا کارکنان مدرسه با دانش آموزان مسائل مربوط به اتوبوس و حمل و نقل نگرانی از نمرات، مطالعات و دوره های درسی رسیدگی به عوامل استرس زا در مدرسه و کلاس مشاوره در مورد انتخاب های تحصیلی آینده و موارد زیاد دیگر

مانند بسیاری از زمینه های کار، می توانیم جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین متخصصانی که در این زمینه کار می کنندبه اداره آمار کار مراجعه کنیم. طبق گفته اداره متوسط ​​ رشد تقاضا برای مشاوران مدرسه حدود 8 درصد می باشد زیرا احتمالاً همیشه در محیط مدرسه مورد نیاز خواهند بود. علاوه بر این، برای تبدیل شدن به یک فرد، به طور معمول باید دارای مدرک کارشناسی ارشد مرتبط و همچنین گواهینامه های صحیح مرتبط باشد.

مطمئناً مسیر رسیدن به آموزش مناسب مملو از امتحانات و مصائب برای هر دانش آموز است. اینجاست که اهمیت مشاور تحصیلی امروزی روشن می شود. این قطعه اصول اساسی در زمینه عمومی مشاوره تحصیلی را ارائه می دهد.

مشاوره تحصیلی، استفاده ماهرانه و اصولی از روابط برای تسهیل خودشناسی ، پذیرش عاطفی و رشد است و همچنین سبب تضمین توسعه توانایی بهینه سازی منابع می شود.

هنگام انتخاب مشاور، حتماً اطمینان حاصل شود که مشاور تحصیلی در زمینه آموزش، رفتار کودک و مشاوره دارای تجربه است. این پیش نیاز است زیرا مشاور باید درون ذهن کودک تحقیق کند. درک مقاصد قلبی؛ نگرش به زندگی را درک کنید تا اشتیاق به استنتاج پیشنهادات را درک کنید.

یک مشاور تحصیلی وظیفه کمک و رهبری و راهنمایی به جسم دانش آموز را بر عهده دارد. مشاور تحصیلی این کار را از طریق نظارت بر حجم کار دانش آموزان و همچنین معیارهای مربوط به آنها انجام می دهد و به آنها در زمینه روشها و برنامه های بهبود فردی خود کمک می کند.

یک مشاور تحصیلی به عنوان واسطه بین دانش آموز و معلم یا استاد عمل می کند و با مربی دانش آموز درباره مواردی که برای فرد بهتر است و تیه بهترین برنامه برای فرد در مواجهه با چالش ها، همکاری می کند.

مشاور تحصیلی همچنین هر دانش آموز تحت مسئولیت وی را پیگیری می کند تا اینکه آنها با موفقیت برنامه یا سال تحصیلی خود را بگذرانند. در مواردی نیز مشاور تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شخصاً مسئولیت تعیین آمادگی دانش آموزان برای رفتن به کلاس بعدی جهت کمک به والدین و معلمان را دارد.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟ + نحوه انتخاب مشاور و وظایف آنها

مشاور تحصیلی چه کاری انجام می دهد؟

بخش علمی شغل تنها نیمی از آنچه مشاوران آموزشی با آن روبرو می شوند، هست. نیمی از وظایف اصلی کمک به دانش آموز در مسائل اجتماعی است که بر عملکرد آنها در مدرسه و همچنین زندگی کلی آنها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال به عنوان یک مشاور آموزش ابتدایی یا راهنمایی، احتمالاً مجبور است با مسائل خانوادگی دانش آموز که بر سلامت روحی و احساسی دانش آموزان تأثیر می گذارد، مقابله کند.

مشاوران آموزشی با دانش آموزان در تمام سنین در مورد موضوعات خاص موفقیت علمی ، شغلی و حرفه ای خود همکاری می کنند. در حالی که بسیاری از مشاوران جوان و مددکاران اجتماعی در مدارس مشغول به کار هستند، این متخصصان بر موضوعات مختلفی تمرکز می کنند. مشاوران آموزشی از اطلاعات دقیق و تخصصی تری برخوردار هستند. آنها موانع موفقیت بسیاری از دانش آموزان را درک می کنند. ناتوانی در یادگیری، عدم انگیزه، موانع زبانی، عدم پاسخگویی، اضطراب امتحان و موارد بیشماری که دانش آموزان را از دستیابی به پتانسیل تحصیلی خود باز می دارد. آنها همچنین به طور معمول دانش دقیقی از معلمان، موضوعات و منابع خاص در دسترس جهت کمک به پیشرفت دانش آموزان دارند.

مشاوران آموزشی به طور کلی آموزش داده می شوند تا مسائل را در رفتار یک شخص مشاهده کنند. به عنوان مثال روش استاندارد برای آموزش ابتدایی و راهنمایی مانند این است معلم متوجه خواهد شد که نمرات دانش آموز در حال سقوط است و آنها در کلاس فعال نیستند، به نظر می رسد که ترکیبی یا جدا هستند. معلم از دانش آموز سوال می کند و سپس با مشاور مشورت می کند. پس از آن خانواده برای ملاقات با دانش آموز و مشاور دعوت می شوند. در آن مرحله به دانش آموز و همچنین والدین فرصت داده می شود نگرانی های خود را ابراز کنند. مشاور تحصیلی مسئول ارائه برنامه ها و اجرای برنامه ها برای کمک به دانش آموز در رفع مشکلات است.

همچنین مشاوران آموزشی در برنامه های دانشگاهی و حرفه ای قرار می گیرند که از نظر آنها دانش آموزان می توانند از آنها سود ببرند. آنها درباره دانشگاهها، مدارس تجارت و سایر فرصتهای حرفه ای اطلاعاتی دارند که دانش آموزان ممکن است در از آن آگاه نباشند و همچنین اینکه دانش آموز چگونه می تواند شانس پذیرش خود را در چنین برنامه هایی افزایش دهد.

مشاوران آموزشی به طور معمول حمایت عاطفی یا روانی فراتر از همدردی استاندارد و تأیید عوامل استرس زا مربوط به زندگی دانشگاهی ارائه نمی دهند. مشاوران آموزشی ممکن است در کنار سایر مشاوران و متخصصان بهداشت روان کار کنند اما تمرکز اصلی آنها بر موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان است نه بهبود عاطفی آنها.

به طور کلی نقش مشاور تحصیلی یک تجربه خوب و پرتحرک است زیرا فراتر از نظارت بر آموزش دانش آموز است.

چرا ما به مشاوره تحصیلی نیاز داریم؟

بسیاری از افراد ممکن است این سوال را بپرسند که چرا ما به مشاوره تحصیلی نیاز داریم؟ واقعیت این است که مشاوران آموزشی نقش بسیار مهمی در زندگی دانش آموزان دارند. این که آنها در یک مدرسه ابتدایی ، دبیرستان و یا حتی دانشگاه مشغول به کار هستند، نمی توان گفت این افراد به اندازه کافی مهم هستند. مشاوره تحصیلی فراتر از برنامه ریزی کلاس ها و تغییر دادن مقالات به دانش آموزان کمک می کنند. این نوع ایدئولوژی نمی تواند دورتر از حقیقت باشد.

مشاوران آموزشی نقش مهمی به عنوان اعضا و رهبران تیم آموزش ایفا می کنند. مهم نیست که این برنامه برای یک دبیرستان یا دانشکده باشد، مشاوران آموزش راهنمائی هایی را برای دانش آموزان در سطوح مهم مانند پیشرفت شخصی، پیشرفت تحصیلی و حتی پیشرفت شغلی فراهم می کنند. علاوه بر این برای ایجاد یک محیط یادگیری قابل هدایت، مشاوران آموزشی غالباً در کنار اعضای هیئت علمی و رهبران ارشد مدرسه یا دانشگاهی که در آن مشغول به کار هستند فعالیت می کنند. ناگفته پیداست، مشاوران آموزش نقش مهمی در سیستم آموزشی بازی می کنند.

بدون مشاوره تحصیلی، دانشجویان و اعضای هیئت علمی بدون داشتن منبع حرفه ای که می توانند به آن اعتماد کنند تنها خواهند ماند. مشاوران آموزشی متخصص در زمینه خود هستند، آنها مهارت و دانش لازم را برای تهیه راه حلهای مؤثر آموزشی دارند. این راه حل کمک به دانش آموز است تا بتواند بهترین دانشکده را که برای تحصیل آنها مناسب تر است، تعیین کند یا جهت کمک به یک مشکل دانشجویی ایجاد شده به خاطر یک مسئله رفتاری، مشاوران آموزشی حاضر به کمک هستند. این افراد اختصاصی واقعاً کار در حال تغییر زندگی را انجام می دهند. مشاوران آموزشی تأثیر باورنکردنی برئیک دانش آموز در یک لحظه دارند.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟ + نحوه انتخاب مشاور و وظایف آنها

الزامات دانشگاهی برای تبدیل شدن به یک مشاور تحصیلی چیست؟

از آنجا که ” مشاور تحصیلی” می تواند به تعدادی از تخصص های مختلف مشاوره اشاره کند، الزامات دانشگاهی بسته به تخصص آن متفاوت خواهد بود.

مشاوران تحصیلی باید فارغ از موقعیت خاص خود تحصیلات تکمیلی و کارشناسی را گذرانده باشند. در مقطع کارشناسی، مشاوران آموزشی عمده تمرکز مطالعات خود را بر روی الزامات عمومی آموزش و همچنین دروس اختصاصی رشته خودشان دارند.

به عنوان مثال اگر رشته شما به عنوان یک کارشناس روانشناسی هستید، تقریباً نیمی از دوره ها، کلاس های عمومی و نیمی دیگر مربوط به مطالعه روانشناسی خواهد بود. این دوره ها معمولاً شامل روانشناسی عمومی، آمار، پیشرفت طول عمر و تاریخ روانشناسی است.

در سطح کارشناسی ارشد، مشاوران آموزشی مطالعات خود را در مورد اصول روانشناختی به همراه کلاس هایی که مخصوص مشاوره و آموزش است، ادامه می دهند.

به عنوان مثال برنامه های مشاوره مدارس دانش آموزان را ملزم به گذراندن دوره های آموزشی در رهبری آموزشی، نظریه های مشاوره، ارزیابی روانشناسی و آزمایش و آسیب شناسی روانشناختی می کند. اکثر برنامه های تحصیلات تکمیلی مربوط به مشاوره تحصیلی نیز به تجربه کارآموزی نیاز دارند که دانش آموز را در یک مدرسه واقعی قرار می دهد تا تحت آموزش یک مشاور با تجربه در دنیای واقعی آموزش ببیند.

برای برخی از موقعیت ها ، داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط ممکن است برای فعالیت به عنوان مشاور تحصیلی کافی باشد. ممکن است یک مشاور راهنمایی در یک مدرسه متوسطه خصوصی نیاز به آموزش تحصیلات بیشتر نداشته باشد ، البته این بستگی به یک مدرسه خاص دارد. مثال دیگر کار در زمینه مشاوره یا تحقیق است که در آن کار ارتباط مستقیمی با مددجویان ندارد.

با این حال برای موقعیت های دیگر ممکن است کار مدرسه یا مجوز اضافی لازم باشد. به عنوان مثال برای کار در اکثر سیستم های مدارس دولتی به عنوان مشاور، فرد باید مجوز داشته باشد و در بسیاری از موارد نیز توسط دولت تأیید شده باشد. اگرچه شرایط صدور گواهینامه و صدور گواهینامه از یک ایالت به ایالت دیگر متفاوت است اما تقریباً همه ایالت ها قبل از صدور گواهینامه نیاز به تمرین نظارت شده یا سنجش دانش در یک آزمون یا هر دو دارند.

با مدرک کارشناسی ارشد در مشاوره تحصیلی می توانید چه کاری انجام دهید؟

اخذ مدرک تحصیلات تکمیلی مشاوره تحصیلات از فرصت های شغلی بسیاری را ایجاد می کند. برای بسیاری از مشاوران آموزشی این به معنای کار در مدارس ابتدایی دولتی یا خصوصی، راهنمایی یا دبیرستان برای ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به دانش آموزان است. به عنوان مثال این ممکن است مستلزم همکاری با دانش آموزان جداگانه در مقطع ابتدایی باشد تا به آنها کمک کند مهارت ها را برای موفقیت تحصیلی بیشتر و یا گروه های هدایت کننده برای کودکان در مقاطع راهنمایی که نیاز به مهارت های اجتماعی دارند، ایجاد کنند. در مقطع دبیرستان، یک مشاور تحصیلی ممکن است کارهای زیادی از جمله ارائه خدمات درمانی تا راهنمایی شغلی و دانشگاهی انجام دهد.

مشاوران تحصیلی دیگر بیشتر با اساتید و کارکنان مدارس دولتی و خصوصی همکاری می کنند تا به آنها در توسعه بهبود راه های همکاری با دانش آموزان در هر سن و با هر توانایی کمک کنند. به عنوان مثال یک مشاور تحصیلی ممکن است با یک معلم در یک بخش آموزش بهداشت دبیرستان همکاری کند تا درسهایی را تهیه کند که موضوعاتی را که برای رشد مثبت جوانان از جمله اهمیت رشد عزت نفس و احساس اعتماد به نفس برخوردار است تهیه کند.

اگرچه نسبتاً نادر است برخی از مشاوران آموزشی حتی ممکن است به تنهایی در یک مجموعه تمرینی خصوصی یا به عنوان یک مشاور فعالیت کنند. در تمرین خصوصی ، مشاوران آموزشی ممکن است خدماتی را ارائه دهند که بسیار شبیه درمان سنتی است، از جمله مشاوره یک به یک. به عنوان مثال آنها ممکن است با یک دانش آموز که از مدرسه به حالت تعلیق درآمده ، همکاری کنند تا به مشکلات رفتاری که منجر به تعلیق او شده است کمک کند. از طرف دیگر در یک نقش مشورتی، مشاوران آموزشی ممکن است توسط مشاغل یا صنایع خصوصی قرارداد بنندند تا دیدگاه خود را در مورد نحوه آموزش کارمندان یا تدوین برنامه هایی که به کارکنان کمک می کند الزامات شغل خود را سریعتر و مؤثر یاد بگیرند، ارائه دهند.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟ + نحوه انتخاب مشاور و وظایف آنها

تفاوت بین مشاوره تحصیلی در دبستان با راهنمایی و دبیرستان

این امر کاملاً روشن است که مشاوره تحصیلی ابتدایی و راهنمایی به دانش آموز، هدایت عاطفی و ذهنی بیشتری را برای آنچه که بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد،فراهم می کند. در سطح دانشکده مشاور تحصیلی به دانشجویان می آموزد که چگونه می تواند به بهترین نحو از مدرک خود استفاده کند و در مورد نحوه ورود به رشته خود با ارائه تکنیک ها و شیوه های به روز، راهنمایی می کند.

در پایان، مشاور تحصیلی یک تعامل عمیق با دیگران برای کمک به دیگران است که نیازمند مهارت و اشتیاق علاوه بر وجود مهارت های عالی بین فردی و ارتباطی است.

مشاغل مرتبط با مشاوره تحصیلی چیست؟

با تمرکز بر آموزش و یادگیری، مشاوره تحصیلی مشترکات بسیاری با مشاغل مستقر در آموزش و پرورش دارد. این موارد عبارتند از:

مشاور راهنما

مشاوران راهنما در سیستمهای مدارس به طور معمول در دبیرستانها کار می کنند و به دانش آموزان در انتخاب مدرسه و شغل کمک می کنند. آنها به دانش آموزان کمک می کنند تا دوره های مورد نظر خود را انتخاب کنند، دانش آموزان را برای یافتن موارد مورد علاقه موجود و آزمون های مربوط شغلی کمک می کنند، به بچه ها در توسعه مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در مدرسه و محل کار کمک می کنند و با دانش آموزان در زمینه ساختن سازوکارهای سازگاری برای مقابله با استرس، فشار همسالان و مشکلات عاطفی به روشی سالم همکاری می کنند.

مشاوره تحصیلی

مانند مشاوران راهنما، مشاوران مدرسه در سیستمهای مدارس فعالیت می کنند، اما تمرکز کار آنها متفاوت است. مشاوران مدرسه بجای تمرکز روی برنامه ریزی و مسائل مربوط به کار، اغلب وقت خود را با دانش آموزان به صورت یک به یک یا گروه درمانی می گذرانند. مشاوران مدرسه همچنین برنامه هایی را مبتنی بر مدرسه محور یا کلاس محور تدوین می کنند که مباحث مهمی مانند رشد جسمی، مسائل عاطفی، قلدری و موضوعات بهداشت روان رایج مانند افسردگی و اضطراب را در بر می گیرد.

بیشتر بدانید: مشاوران یا روانشناسان چه نقشی در برطرف کردن مشکلات روانی دارند؟

مشاور توانبخشی

مشاوران توانبخشی در تلاشند تا افراد معلول را برای زندگی هرچه بیشتر عادی کمک کنند. بخشی از خدماتی که مشاوران توانبخشی ارائه می دهند یک جزء آموزشی است. مشاوران توانبخشی ممکن است آموزش شغلی را ترتیب دهند تا مشتری بتواند مسیری شغلی را شروع کند که با ناتوانی خود قابل ادامه باشد. علاوه بر این مشاوران در این زمینه ممکن است در تدوین برنامه ها شرکت کنند تا به مددجویان کمک کنند بعد از رویدادی که باعث ناتوانی شده است، یاد بگیرند راه بروند، صحبت کنند و از خودشان مراقبت کنند.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟ + نحوه انتخاب مشاور و وظایف آنها

معلم

اگرچه آنها به طور معمول در امر مشاوره آموزش نمی بینند، با این وجود معلمان هر روز برای تسهیل رشد و پیشرفت بچه ها در کلاسهای درس خود تلاش می کنند. معلمان فقط مسئول رشد فکری نیستند؛ در عوض آنها همچنین جزء لاینفک دانش آموزان هستند که احساسات خود را تقویت می کنند، مهارت های اجتماعی را یاد می گیرند و برای بزرگسالی آماده می شوند.

“برو به دفتر مدیر!” هیچ کس نمی خواهد آن را بشنود. اما بعضی اوقات فشارها و خواسته های مدرسه کافی است تا هر کسی نابهنجار رفتار کند.

این جایی است که می توانید به عنوان یک مشاور مدرسه وارد شوید و یک کار شگرف را جهت سهولت دانش آموزان در طی سالهای پر هیجان مدرسه انجام دهید. با کمک شما آنها می توانند با اطمینان از مشکلات عبور کنند.

کودکان و بزرگسالان به ویژه در مورد برخورد با فشارهای تحصیلی، شخصی، والدین و اجتماعی به راهنمایی و پشتیبانی نیاز دارند. کمک به افراد برای رسیدن به پتانسیل های خود باید هدف شماره یک شما باشد و برای رسیدن به آن باید دلسوز، انعطاف پذیر، سازگار و صبور باشید.

مشاوران مدرسه به دانش آموزان در همه سطوح از مدرسه ابتدایی تا کالج کمک می کنند. آنها به عنوان مدافع سعادت دانش آموزان عمل می کنند و به عنوان منابع با ارزش برای پیشرفت تحصیلی شان عمل می کنند. شما به عنوان یک مشاور مدرسه، اولین و مهمترین شنونده دغدغه های دانش آموزان خواهید بود. از آنجا که زندگی خانگی و اجتماعی همه فرق می کند، شما می توانید تنها فردی باشید که در یک زمان معین نیازهای آنها را برآورده می کند.

شما ممکن است در مواردی مانند زورگویی، ناتوانی، اعتماد به نفس پایین، عملکرد تحصیلی ضعیف و مشکلات ارتباطی به دانشجویان کمک کنید. در صورت لزوم می توانید آنها را به روانشناس یا مشاور بهداشت روان ارجاع دهید. علاوه بر این توانایی ها، علایق و شخصیت های دانشجویان را ارزیابی می کنید تا به آنها در رسیدن به اهداف واقعی علمی و شغلی کمک کنید. شما می توانید آزمون های توانایی را تسهیل کرده و مسیرهای بالقوه موفقیت را ترسیم کنید.

بیشتر بدانید: مشاوره در جامعه چه نقشی ایفا می کند؟

در مورد شغل مشاوره تحصیلی

به نگرانی دانش آموزان در مورد مشکلات تحصیلی، عاطفی یا اجتماعی گوش دهید. به دانش آموزان کمک کنید تا مشکلات خود را پردازش کرده و اهداف را برنامه ریزی و عمل کنند. در درگیری بین دانش آموزان و معلمان میانجیگری کنید. روابط والدین ومعلم را بهبود ببخشید. با برنامه های دانشگاه، مشاغل و بورسیه های تحصیلی کمک کنید. برنامه های پیشگیری از مواد مخدر و الکل را تسهیل کنید. برنامه های مشاوره همسالان را سازماندهی کنید. دانش آموزان را به روانشناسان و دیگر منابع سلامت روان ارجاع دهید. برای بهبود شرایط یادگیری روی تابلوهای تحصیلی کار کنید.

برای تبدیل شدن به مشاوره تحصیلی ، به چه آموزش یا گواهینامه ای نیاز دارم؟

کسب یک مدرک دانشگاهی چهار ساله اولین قدم در آموزش شما برای تبدیل شدن به یک مشاور مدرسه است. لیسانس در آموزش، روانشناسی یا جامعه شناسی به بهترین وجه شما را برای کار در مدرسه تحصیلات تکمیلی شما آماده می کند، اما اگر قبلاً لیسانس دیگری را نیز در رشته دیگری کسب کرده اید، اشکالی ندارد.

به طور رایج مدرک فوق لیسانس که شما دنبال می کنید، تحصیلات تکمیلی مشاوره تحصیلی است که برای کسب آن دو تا سه سال زمان لازم است. این مدرک ترکیبی از یادگیری و تجربه عملی را در تنظیمات کلاس ارائه می دهد. درباره آنچه شما مطالعه خواهید کرد بیشتر بیاموزید.

پس از دریافت کارشناسی ارشد خود، به طور معمول دو سال تجربه عملی لازم است تا بتوانید به عنوان مشاور دولت توسط دولت مجاز شوید. برخی از ایالت ها نیز به گواهی تدریس نیاز دارند.

مجوزها و مجوزهای صدور گواهینامه برای روانشناسان در ایالت متفاوت است. حتماً برای منطقه ای که قصد مطالعه آن را دارید،دستورالعمل ها را بررسی کنید. اطلاعات مربوط به شرایط مورد نیاز هر ایالت از طرف انجمن مشاوران مدرسه آمریکا در دسترس است.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟ + نحوه انتخاب مشاور و وظایف آنها

کدام مسیرهای شغلی را می توانم در مشاوره تحصیلی طی کنم؟

به عنوان یک مشاور مدرسه، می توانید در محیط های مختلف مدرسه، از ابتدایی تا آموزش عالی کار کنید. مدارس دولتی، محلی و خصوصی، دانشکده ها، دانشگاه ها و مدارس حرفه ای و مدارس شغلی همگی به حضور مشاوره نیاز دارند. براساس دفترچه چشم انداز شغلی اداره کار، سال 2012 2013، انتظار می رود افزایش ثبت نام دانش آموزان در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان باعث افزایش تقاضا برای مشاوران مدرسه در آن مقاطع شود.

اگر می خواهید بعد از کسب مدرک دانشگاهی و کار در زمینه مشاوره در مدرسه، تحصیلات بیشتری کسب کنید می توانید مدرک دکترای روانشناسی بالینی را دنبال کنید و به یک روانشناس مدرسه تبدیل شوید. روانشناسان مدارس در بسیاری از موارد مانند مشاورین مدرسه با دانش آموزان در تعامل هستند اما می توانند با تشخیص و درمان مشکلات بیشتر پیش روند. این کار به یک تعهد زمانی از 5 تا 7 سال دیگر نیاز دارد و فرصت های شغلی شامل تحقیقات علمی، مشاوره و موارد دیگر شما را گسترش می دهد.

پنج مزیت داشتن مشاوره تحصیلی در مدارس

مشاوره تحصیلی باید در بیشتر ایالت ها مدرک فوق لیسانس مشاوره و گواهی نامه ای را برای مدارس دولتی کسب کنند زیرا آنها یک عنصر اساسی در کل سیستم آموزشی هستند. علاوه بر دانش آموزان برنامه های مشاوره تحصیلی تأثیر مثبتی در چندین گروه از افراد در سیستم آموزش و پرورش دارد. دانستن مزایایی که مشاوران مدرسه برای دانش آموزان، والدین، ​​معلمان، مدیران و پرسنل خدمات دانشجویی می دهند می تواند به شما در تصمیم گیری برای ادامه این حرفه کمک کند.

پشتیبانی دانشجویی

بزرگترین فواید مشاوران مدرسه این است که آنها دانشجویان را با چالش های دانشگاهی، شغلی و اجتماعی مرتبط با برنامه های آموزشی موفقیت خود در آینده آماده می کنند. آنها دانش آموزان را به یادگیرنده های انگیزه دار تبدیل می کنند وجستجوی شغلی آنها را تسهیل می کنند. مشاوران همچنین دانش آموزان را تشویق می کنند تا درمورد چیزهایی که از آنها نگران هستند با والدین یا سرپرستان خود صحبت کنند. هنگامی که دانش آموزان در مورد مشکلات عاطفی یا اجتماعی در خانه احساس راحتی نمی کنند، مشاوران مدرسه می توانند جلسات مشاوره فردی با آنها داشته باشند. اگر مشکلی برای گروهی از دانش آموزان رخ دهد، یک جلسه مشاوره گروهی ممکن است ضروری باشد. بعضی اوقات مشاوران والدین را در این جلسات برای مسائل بزرگتر دعوت می کنند تا تشخیص دهند که آیا مشاوره یا پشتیبانی خارجی لازم است یا خیر.

بیشتر بدانید: در دانشجویان هم افسردگی رخ میدهد

پشتیبانی والدین /سرپرستان

حمایتی که مشاوران مدرسه برای والدین و سرپرستان ارائه می دهند به همان اندازه پشتیبانی از دانش آموزان مهم است. آنها ممکن است مشاوره ها و بحث های فردی، والدین معلم یا والدین والدین را تسهیل کنند تا اطمینان حاصل شود که همه در هنگام بحث در مورد دانش آموزان در یک سو قرار دارند، خواه شامل تصمیمات انضباطی، مواد آموزشی خاص یا تحریکات اجتماعی باشد.

مشاوران مدرسه حتی ممکن است والدین را آموزش دهند و به عنوان منبع برای والدینی که در مورد مشکلات مربوط به کودک سؤال دارند، عمل کنند. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که والدین خدماتی را که سایر کارکنان مانند پرستاران، روانشناسان، معلمان منابع و مددکاران اجتماعی می توانند برای دانش آموزانی که با نیازهاو توانایی های ویژه ارائه دهند، تامین می کنند. هنگامی که والدین به حمایت بیشتری نیاز دارند مشاوران به آنها کمک می کنند تا در سیستم مدرسه یا جامعه آن را پیدا کنند.

پشتیبانی معلمان

مشاوران مدرسه با تکمیل تیمی که بتواند به طور مؤثر اهداف و نیازهای آموزشی دانش آموزان را برطرف کند از معلمان پشتیبانی زیادی می کنند و منجر به افزایش دستاوردهای دانش آموز می شوند. آنها می توانند به برنامه ریزی فعالیتهای کلاس و گروهی که پاسخگوی نیاز دانش آموزان باشند، بپردازند. مشاوران منابع را با معلمان جمع آوری و به اشتراک می گذارند تا به کارکنان جهت توسعه مهارت های خود در مدیریت کلاس و اثربخشی آموزش کمک کند.

آنها همچنین دانش آموزان را در کلاس یا زمین بازی بررسی می کنند وبه عنوان راهنما به معلمان کمک می کنند. مشاوران مدرسه سوابق دانش آموزان را نیز بررسی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که معلمان پیامدهای آنها را درک می کنند و همایش های والدین معلم را تسهیل می کنند.

فواید مشاوره تحصیلی چیست؟ + نحوه انتخاب مشاور و وظایف آنها

پشتیبانی اداری

سرپرستان مدرسه مسئول اجرای کلیه عملیات مدارس از مواد آموزشی تا فعالیت های روزمره مدرسه هستند. مشاوران مدرسه جزء لاینفک این مسئولیت ها هستند. آنها اطمینان حاصل می کنند که برنامه مشاوره تحصیلی و مأموریت دانشگاهی در راستای هم هستند و باعث موفقیت دانش آموز می شوند.

مشاوران همچنین سیستمی را برای مدیریت برنامه ایجاد کرده و به دولت کمک می کنند تا از مشاوران به طور مؤثر برای تقویت پیشرفت و یادگیری دانش آموزان استفاده کند. با ارزیابی برنامه آنها می توانند داده ها را کنترل کنند تا در آن پیشرفت هایی حاصل شود و اهداف آن را با مسئولیت های خود ساده تر کنند. علاوه بر این آنها داده های مفیدی از برنامه را برای تهیه بودجه و اهداف کمک هزینه ارائه می دهند.

پشتیبانی پرسنلی خدمات دانشجویان

پرسنل خدمات دانش آموزی شامل پرستاران، روانشناسان، معلمان منابع، مددکاران اجتماعی و سایر کارمندان حرفه ای هستند که به دانشجویان کمک ویژه کنند. مشاوران مدرسه با همکاری این کارمندان کار می کنند و یک رویکرد تیم مثبت را در روابط خود با دانش آموزان پرورش می دهند تا اطمینان حاصل شود که هر دانش آموز ابزاری برای دستیابی به موفقیت دارد.

آنها ممکن است همکاری بین یک یا چند عضو خدمات دانشجویی را برای استفاده از منابع درون مدرسه و جامعه افزایش دهند. با به اشتراک گذاشتن داده های برنامه مشاوره تحصیلی، تیم می تواند برای به حداکثر رساندن مزایای آموزشی و اجتماعی برای رشد دانش آموزان با یکدیگر همکاری کنند. مشاوران همچنین می توانند مشاهدات خود را در مورد دانش آموزان مورد توجه کارمندان قرار دهند تا نگرانی های خاصی را برطرف کنند.

مشاور مدرسه بودن به شفقت و صبر و همچنین مهارتهای بین فردی، گوش دادن و صحبت کردن نیاز دارد. برنامه های درسی برای مشاورین مدارس مشتاق می تواند به آنها در توسعه این مهارت ها کمک کند و به آنها بیاموزد که چگونه می توانند پیشرفت تحصیلی کنند. با والدین، ​​معلمان و سایر کارمندان مدرسه کار کنید و از داده ها برای توسعه، ارزیابی و اجرای برنامه های جامع مدرسه استفاده کنید.