مهمترین ابزار اختراع در اختیار ایرانیان است


مهمترین ابزار اختراع در اختیار ایرانیان است

تهران- ایرنا- مدیر تیم تحقیقات شرکت پژوهشی و دانش بنیان صنعتی آبریزان گفت: محققان این شرکت به کمک مهمترین ابزار فناوری و اختراع که نیروی انسانی است، توانسته‌اند یکی از نیازهای مهم صنعت در زمینه خوردگی و رسوب برداری را رفع کنند که نشان‌دهنده توان ما در خصوص بومی‌سازی دانش است.

شهلا مسعودیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این شرکت در سال ۷۹ در قالب دانش‌بنیان شروع به فعالیت کرد و موفق شد در سال ۱۳۸۵ با استفاده از اساتید و نخبگان گروه شیمی دانشگاه شیراز و دانشکده علوم دارویی، محلول دمیتره را ثبت اختراع کند که تحولی در مصرف انرژی و آب به راه انداخت.

وی ادامه داد: در طول ۱۵ سال فعالیت توانسته ایم بیش از ۲۰ هزار پروژه موفق در سراسر کشور داشته باشیم و با تشکیل دپارتمان هایی همچون خوردگی آب، تصفیه پساب و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی خدمات مختلفی ارائه می‌دهیم.

مدیر تیم تحقیقات این شرکت افزود: محصولات رسوب بردار، ضد رسوب توانسته درحوزه آب کمک بزرگی به صنایع در زمینه رسوب برداری و کنترل تشکیل رسوب، خوردگی و مشکلات حرارتی و برودتی داشته باشد؛ همچنین در زمینه صنعت آب شیرین‌کن‌ها دانش فنی آنتی اسکالادهای پلیمر را به صورت بومی دارد.

مسعودیان تصریح کرد: محصولات شرکت توانسته در رقابت با شرکت های خارجی بازار خوب و قیمت‌های نسبتا پایینی داشته باشد. همچنین برنامه ریزی‌هایی برای صادرات انجام شده تا این محصولات به اتحادیه اروپا عرضه و در کشورهای اروپایی فروخته شود.

مدیر این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: در داخل بازار مصرف محصولات دمیتره بسیار زیاد است اما به دنبال حمایت برای صادرات به کشورهای اروپایی و سایر کشورها هستیم.

وی با بیان اینکه این محصولات سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: با استفاده از این محصولات کنترل خوردگی، تناسب و صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش استهلاک با افزایش راندمان و بهره‌وری به واسطه حذف رسوب انجام می‌شود.

به گفته مسعودیان، همچنین استفاده از محصولات دمیتره سرد و صنعتی باعث کاهش رسوب در سیستم های برودتی و حرارتی صنایع گاز، نفت و پتروشیمی می شود و استفاده از آن در مصرف برق و آب بسیار صرفه‌جویی می‌کند.

وی عنوان کرد: تصفیه آب با روش RO با استفاده از آنتی اسکالانت های پلیمری بسیار مفید است که دانش فنی آن در اختیار این شرکت دانش‌بنیان است.

مسعودیان افزود: RO (Reverse Osmosis) در تصفیه آب خانگی و تصفیه آب صنعتی اهمیت فراوانی دارد. اسمز معکوس روشی است که در آن آب با افزایش فشار از یک غشای نیمه‌تراوای اسمز معکوس عبور کرده و یون‌ها و مواد معدنی آن حذف می‌شوند.

مدیر تیم تحقیقات این شرکت ادامه داد: تلاش شده تا تمامی قطعات بومی‌سازی و توسط محققان ایرانی ساخته شود. اساتید و نخبگان رشته‌های مکانیک و شیمی در این شرکت فعالیت می‌کنند و اختراعات به تولید انبوه رسیده است.

به دنبال فرموله کردن نیاز صنعت هستیم

وی اضافه کرد: ما در سال ۳۰۰ تن آنتی اسکالانت تولید می کنیم که نیاز بازار ۱۲ هزار تن است. بنابراین اگر حمایت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار انجام شود، می‌توانیم نیاز تمامی بازار را پوشش دهیم. همچنین یک طرح تحقیقاتی با توجه به نیاز بازار با هدف تصفیه و چگونگی استفاده بهتر از محصولات دمیتره در صنعت در حال انجام است که نیاز به احداث کارخانه دارد.

مسعودیان توضیح داد: آنتی اسکالانت در راستای پیشگیری از رسوب روی سطح ممبران نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین این توانایی را دارد که مواد فوق اشباع از نمکها با مواد کم را نگهداری کند و کریستال‌ها را از شکل معمولی و عادی خود خارج و رسوبی نرم و غیر چسبنده تولید کند.

وی تصریح کرد: واحد تجاری سازی R D مشاوره فنی که نیاز صنعت است را انجام می‌دهد و مواد و محصولات خاص را فرموله می‌کند. شرکت بیش از ۱۵۰ محصول دارد که ۷۰ اختراع آن ثبت شده است. در کنار آن این واحد در زمینه تحقیقات فعال است و از اساتید و نخبگان استفاده می‌شود و نیاز داریم که محققان در فضایی دارای امکانات آزمایشگاهی مستقر شوند و نیاز صنعت را فرموله کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...