وزیر کشور: صلح و امنیت، به روابط خوب کشورهای منطقه بستگی دارد


وزیر کشور: صلح و امنیت، به روابط خوب کشورهای منطقه بستگی دارد

تهران - ایرنا - وزیر کشور در دیدار با نخست وزیر قرقیزستان، آمریکا را غیرقابل اعتماد دانست و گفت: صلح و امنیت منطقه به روابط خوب کشورها بستگی دارد چون نقش واشنگتن در منطقه اختلاف افکنی است و این کشور و رژیم صهیونیستی تنها به دنبال منافع خود هستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه سفر خود به قرقیزستان با محمد کالی ابوالقاضی اف نخست وزیر این کشور ملاقات کرد.

رحمانی فضلی در این دیدار با اشاره به ملاقات با وزیر کشور قرقیزستان و امضای موافقتنامه با این کشور درخصوص مسائل امنیتی و پلیسی، خواستار همکاری بیشتر در این زمینه شد.

وزیر کشور با تشکر از همکاری خوب دو کشور، روابط دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی و فرهنگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و خواستار افزایش این سطح روابط در سال های آینده شد.

وی با اشاره به امضای موافقت نامه، نسبت به انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در زمینه پلیس، مواد مخدر و آموزش برای ارتقای روابط اقتصادی، فرهنگی، تبادل اطلاعات و همچنین همکاری های پلیسی بین دوکشور اعلام آمادگی کرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه افراطی گری، تروریسم و خشونت در منطقه از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورها حمایت می شود، گفت: این کشورها پول، سلاح و اطلاعات در اختیار آنان قرار می دهند. البته آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال منافع خود بوده و برای منطقه کاری نمی کنند.

وزیر کشور با تاکید براینکه صلح و امنیت منطقه به روابط خوب کشورهای منطقه بستگی دارد و باید ازسوی کشورهای منطقه انجام شود، اظهارداشت: همکاری منطقه ای در میان کشورها باعث می شود صلح و امنت پایدار در منطقه شکل بگیرد.

ر حمانی فضلی خاطر نشان کرد: 40 سال است آمریکا جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و با وجود توافقات صورت گرفته در برجام، این کشور به تعهد ات خود پایبند نبود.

وی واشنگتن را غیرقابل اعتماد خواند و ادامه داد: آمریکا به دنبال ایجاد اختلاف در دنیای اسلام است درحالی که ما سعی می کنیم صلح، وحدت و امنیت در منطقه به صورت پایدار وجود داشته باشد.

رحمانی فضلی با تاکید بر ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک بین دوکشور، همکاری های بین استان ها را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: انتقال تجربیات، آموزش و تعاملات فرهنگی با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور در اولویت قرار دارد.

وی همچنین خواستار همکاری های بانک مرکزی دو کشور ایران و قرقیزستان شد.

رحمانی فضلی ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهوری و معاون اول روحانی به نخست وزیر قرقیزستان از طرف آقای جهانگیری برای سفر به ایران از ایشان دعوت کرد که نخست وزیر قرقیزستان هم با قدردانی، دعوت را پذیرفت و گفت در آینده ای نزدیک به ایران سفر می کنم.

ابوالقاضی اف در این ملاقات با قدردانی از کمک های ایران به این کشور، به سابقه روابط دوکشور اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های اقتصادی فراوان موجود، روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی باید ارتقا یابد.

نخست وزیر قرقیزستان همچنین با انتقاد از قطع پروازهای مستقیم بین دو کشور تاکید کرد که برای رفت وآمد آسانتر تجار و بازرگانان اتباع دوکشور، نیاز است پرواز مستقیم بین ایران و قرقیزستان انجام شود.

وی با توجه به تحریم های علیه ایران اعلام کرد: مخالف تحریم ها هستیم و معتقدیم این تحریم ها نه تنها به ضرر جمهوری اسلامی ایران است بلکه مشکلاتی برای کشورهای دوست ایران فراهم می آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه