ارز 4200 تومانی سیاست موفقی نبود


ارز 4200 تومانی سیاست موفقی نبود

خبرگزاری آریا- سیاست ارز چهار هزار و 200 تومانی یک تصمیم اشتباه و ناموفقی بود.

ارز 4200 تومانی سیاست موفقی نبود
خبرگزاری آریا- یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست ارز چهار هزار و 200 تومانی یک تصمیم اشتباه و ناموفقی بود.
به گزارش خبرگزاری آریا، فکری ضمن پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی در کشور بوسیله دولت منجر به کاهش قیمت ها شده است، افزود: این ارز اختصاص پیدا کرده بود که قیمت ها را ثابت نگهدارد.
وی اظهارداشت: مرکز آمار ایران ماهانه اطلاعات قیمتی گروه کالا های مختلف را منتشر می کند.
این کارشناس اقتصادی گفت: آمار و ارقام موجود نشان می دهد سیاست مزبور علی رغم تمامی ادعاها به هیچ وجه به نتیجه مطلوب و مقصود خود نرسیده است.
وی ادامه افزود: برای مثال قیمت برنج خارجی و ایرانی در اسفند ماه سال 1396 به ترتیب 7 و 13 هزار تومان بود.
وی افزود: آمار و ارقام مرداد ماه سال 1398 بیانگر اینکه برنج ایرانی دو برابر و برنج خارجی 33 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
فکری ضمن اشاره به قطع شدن ارز گوشت قرمز از فروردین ماه سال جاری در کشور اظهارداشت: قیمت گوشت گوسفندبا این اقدام از 40 به 99 هزار تومان رسید.
وی گفت: شکر در اسفند ماه سال 1396 به قیمت سه هزار و 200 تومان در بازار خرید و فروش می شد که این عدد در مرداد ماه سال جاری به شش هزار و 100 تومان رسیده است.
این کارشناس اقتصادی افزود: هدف گیری غیر دقیق یکی از مهم علت های به هدف اصابت نکردن این سیاست بود.
وی اظهارداشت: دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه که بواسطه موج تورمی خیلی آسیب پذیر شده بود هدف گذاری ابتدای مسیر کردکه تا انتهای مسیر و رسیدن این کالا به مصرف کننده واسطه های مختلفی وجود داشت و حتی خیلی از گروه های کالایی چه در پخش کلی، جزئی و موارد دیگر قابل رصد و پیگیری نیست.
فکری گفت: دولت بجای هدف گذاری از مبدا و وارد کننده باید نگاه و جهت حرکت خود را به مقصد و مصرف کننده در قالب کارت الکترونیک، نقدی و نظایر این معطوف می کرد.
وی افزود: وقتی دولت بنای سیاست خود را از مبدا و واردکننده می گذارد بجای حمایت از اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه دهک های پردرآمد جامعه بیشتر مورد حمایت و توجه قرار می گیرند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: شوربختانه تا به امروز 33 میلیارد دلار بابت این تصمیم غلط در کشور هزینه شده که اگر این مبلغ بصورت مستقیم به مردم اختصاص می یافت عدد یارانه های فعلی قابل افزایش به شش برابر عدد موجود بود.
وی در ادامه یادآورشد: رویکرد فعلی باید تغییر یابد و دولت بصورت مستقیم این یارانه را به خود مردم پرداخت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...