پیروزی در انتخابات یا زندان؛ چه سرنوشتی در انتظار نتانیاهو است؟


پیروزی در انتخابات یا زندان؛ چه سرنوشتی در انتظار نتانیاهو است؟

بیروت- ایرنا- بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی روز گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد که در آستانه انتخابات کنیست (پارلمان) تلاش دارد به هر روشی خود را قدرتمند جلوه دهد.

به نوشته روزنامه "الاخبار" لبنان، دیدار روز گذشته نتانیاهو با پوتین تکرار مواضعی راهبردی است که نتانیاهو از سه سال پیش تاکنون در خصوص امنیت رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و تکرار این مواضع به نوبه خود به معنی شکست راهبرد اسرائیل در قبال حضور ایران در سوریه است.

به هر حال هدف اول نتانیاهو از سفر به روسیه و پیش از آن به انگلیس، جلوگیری از شکست در انتخابات و یا حتی به دست آوردن یک یا دو کرسی و پیروزی کوچک و محدود است زیرا وی به دنبال هرچیزی است که با استفاده از آن بتواند رای دهندگان را تحت تاثیر قرار داده و آراء آنان را بدست آورد.

سفر نتانیاهو به روسیه در حالی صورت گرفته است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رویکرد جدیدی در قبال تهران داشته و صحبت از در پیش گرفتن گزینه دیپلماتیک با آن در حال جدی شدن است؛ چیزی که با رویکردهای اسرائیل و نتانیاهو همخوانی ندارد و بر این اساس وی در توئیت اخیر خود نوشت: این مرحله بسیار مهم است و ما در تلاش برای تضمین امنیت اسرائیل در مقابل تلاش های ایران و حامیانش برای حمله به "اسرائیل" از سوریه هستیم اما هدفی که همچنان دور از دسترس به نظر می رسد بیرون کردن جمهوری اسلامی از سوریه است.

صحبت های نتانیاهو مبنی بر توافق با روسیه و بیرون راندن ایران از سوریه و یا هماهنگی نظامی با روسیه تکرار مکررات است که از سه سال پیش تاکنون ادامه داشته است و در عین حال بیانگر شکست راهبرد او علیه محور مقاومت است و بر خلاف تبلیغاتی که به راه انداخته سفر او هیچ فایده امنیتی برای اسرائیل ندارد.

براساس نتایج نظر سنجی ها در اسرائیل و به عقیده کارشناسان، تلاش های نتانیاهو و فعالیت های انتخاباتی او فقط می تواند تغییرات محدودی را رقم بزند، با این حال وی چاره ای ندارد جز اینکه هر کاری از دستش برمی آید انجام دهد به ویژه اینکه شکست در انتخابات فقط به معنی یک شکست نیست، بلکه به معنی افزایش احتمال روانه شدن وی به زندان در ارتباط با پرونده فساد و رشوه است.

بر این اساس نتانیاهو آماده هر اقدامی برای پیروزی در انتخابات است حتی اگر نتیجه آن فقط بدست آوردن یک یا دو کرسی کنیست باشد ، زیرا یک رای می تواند نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار دهد همانطور که در انتخابات قبلی کنیست رخ داد.

یکی دیگر از ویژگی های انتخابات کنونی در اسرائیل این است که راس قدرت سیاسی این رژیم استفاده از قدرت نظامی را برای تقویت جایگاه انتخاباتی خودداری کرده است در حالی که در گذشته سران اسرائیل برای جلب آراء رای دهندگان به حملات نظامی علیه مقاومت متوسل می شدند اما این بار تضمینی برای موثر واقع شدن این گزینه وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد