کشتی کربلا هنوز هم حرّ می‌پذیرد/ ندای «هل مِن ناصر» سیدالشهداء(ع) تا ظهور استمرار دارد


کشتی کربلا هنوز هم حرّ می‌پذیرد/ ندای «هل مِن ناصر» سیدالشهداء(ع) تا ظهور استمرار دارد

حجت‌الاسلام باقرزاده با بیان‌اینکه ندای هَل من ناصر... امام حسین(ع) جلوه وجود صفت رحمانیت و رحیمیت الهی در ایشان است، گفت: لذا این کشتی به‌ظاهر طوفان‌زده کربلا امروز و در عصر غیبت امام زمان(عج) هم حرّهای بسیاری را با خود همراه می‌‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، یکی از نمادهای شناخته شده برای عاشورای حسینی عبارت «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» امام حسین(ع) در خطاب به سپاه دشمن است. ندایی که بی تردید در عاشورای سال 61 هجری محصور نمانده بلکه در گوش تاریخ جاری و ساری است.

از این رو، در گفت وگو با حجت الاسلام «ابراهیم باقرزاده»، کارشناس مباحث مهدوی درباره ندای هل من ناصر امام زمان(عج) و شیوه های پاسخ به آن توسط منتظران در عصر غیبت گفت وگو کرده ایم که مشروح بخش نخست آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

آیا ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنى» امام حسین(ع) مخاطب امروزی نیز دارد و لبیک به این خواسته حضرت(ع) در عصر غیبت و همراهی با امام زمان(عج) چه کیفیتی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید توجه داشت، این عبارت منسوب به حضرت سیدالشهداء(ع) شده و در تاریخ چنین چیزی نیست. بلکه دو موضع در تاریخ آمده که امام حسین(ع) سپاه دشمن را خطاب قرار داده و از آنان خواستند که با جریان حق همراه شوند؛ نخست در آغاز نبرد و قبل از شهادت یاران، وقتی دو سپاه مقابل هم قرار گرفتند حضرت سیدالشهداء(ع) فرمودند: «آیا دادرسی نیست که برای رضای خدا به داد ما برسد؟»

سپس فرمودند: «آیا دفاع کننده ای نیست که از حریم رسول خدا(ص) دفاع کند؟»

مرتبه دوم وقتی بود که امام حسین(ع) همه جوانان و یاران را کشته و روی زمین افتاده دیدند و تصمیم گرفتند خود به میدان بروند، اینجا نیز فرمودند: «آیا دفاع کننده ای نیست که از حرم رسول خدا(ص) دفاع کند؟ آیا دادرسی است که به امید پاداش خدا ما را یاری دهد؟»

مقصود حقیقی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از این درخواست ها چه بود؟

با این درخواست ها دو برخورد می شود، نخست معنای ظاهری و طلب کمک است. اما واقعیت این جملات آن است که چون امام آینه صفات الهی است صفات «رحمانیت» و «رحیمیت» خدا در او تجلی می کند لذا در آن لحظات واپسین حیات و در بحبوحه نبرد نیز امام حسین(ع) در تلاش بودند حتی یک نفر را هم که شده از منجلاب بیرون کشیده و به مسیر هدایت رهنمون شوند.

به عبارت دیگر، حضرت سیدالشهداء(ع) در پی زنده ماندن نبودند که برای آن درخواست کمک و یاری کنند بلکه همه تلاش شان برای هدایت حتی یک نفر است چنان که با اولین ندا و قبل از آغاز نبرد، حرّ بازگشت و به آن سعادت دست یافت.

از این رو، این ندای امام حسین(ع) بدین معنا است که بهشت خدا حتی برای سپاهیان یزید هم ممکن است.

این ندا از نظر استمرار در تاریخ و در عصر غیبت امام زمان(عج) چگونه بروز و ظهور دارد؟

این ندا در تاریخ استمرار دارد چون «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» است لذا هر جا که ظالمی هست و هر جا صدای مظلومی به گوش می رسد، انسان باید این ندا را در گوش جان بشنود امروز هم شمر و یزیدیان بسیار و در مقابل مظلومان وجود دارند و حسینیان بسیاری نیز فعال هستند.

این ندا امروز یعنی امام حسین(ع) هنوز یار می پذیرد این کشتی طوفان زده کربلا در ظاهر، هنوز هم حرّهای بسیاری را با خود همراه می کند.

چنان که امام خمینی(ره) با استناد به عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» فرمودند: در عزاداری های محرم صرفاً گریستن مد نظر نیست بلکه لازم است انسان همیشه با ظلم مبارزه کند، اگر می خواهد نام و راه و منطق اش زنده بنامد.

این ادبیات باید سرلوحه کار سیاسیون باشد.

با توجه به آنکه امام زمان(عج) منتقم خون سیدالشهداء(ع) هستند آیا می توان بین آن دولت جهانی و اقداماتش با این ندا نیز ارتباطی هست؟

بنابر نقل منابع معتبر شیعی روز عاشورا و بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ملائکه جزع و فزع نموده و به خدا درباره این مصیبت اعظم شکوه کردند، خدا خطاب به آنان فرمود: نگاه کنید قائم(عج) را من به وسیله او از کشته راه خدا انتقام می گیرم.

امروز همه عالم منتظر این قیام نهایی هستند این یعنی این ندا هنوز استمرار دارد تا انتقام واقعی گرفته شود. لذا ما باید به عنوان منتظران آن قائم منتقم، زمینه قیام امام زمان(عج) را فراهم کنیم.

ادامه دارد...

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق