تحلیل روزنامه لبنانی از حضور مقتدی صدر در کنار رهبرانقلاب


تحلیل روزنامه لبنانی از حضور مقتدی صدر در کنار رهبرانقلاب

حضور رهبر جریان صدر عراق در حسینیه امام خمینی (ره) بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت، تحلیل‌های بسیاری از آن ارائه شد و بسیاری از کارشناسان آن را در راستای همگرایی وی با جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند.

به گزارش مشرق، «مقتدی صدر» رهبر جریان الصدر عراق در مراسم شب عاشورا، در حسینیه امام خمینی (ره) حاضر شد.

پس از این مراسم، تصاویری از وی منتشر شد که در کنار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشسته بود.

این مسئله باعث تحلیل‌های بسیاری در میان رسانه‌ها و تحلیلگران شد. روزنامه «الاخبار» لبنان نیز گزارشی از این دیدار منتشر و تأکید کرد که حضور رهبر جریان صدر در حسینه امام خمینی (ره) در تهران، «غافلگیر کننده» بود.

به گزارش الاخبار، تصویری که از این مراسم منتشر شد، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت و این پرسش را درباره موضعگیری صدر مطرح کرد: آیا وی به صورت واضح، وارد «اردوگاه تهران» شده است؟

بیشتر بخوانید:

فیلم دیده‌نشده از سینه‌زنی مقتدی صدر در بیت رهبری

بازتاب حضور مقتدی صدر در کنار رهبرانقلاب +تصاویر

این روزنامه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «صدر تقریبا از سه ماه پیش در ایران حضور دارد. دفتر ویژه وی نیز، قبلا، تصویری از او در قم منتشر کرد... آن تصویر نیز، جنجال زیادی به پا کرد و برخی فکر کردند که وی در الحنانه (مقر اقامت صدر در شهر نجف عراق) حضور دارد... ولی برخی دیگر مدعی شدند که ایرانی‌ها به ویژه مسئولان پرونده عراق، حاضر نیستند به خاطر مواضع سیاسی اخیرش، با او دیدار کنند».

به گزارش الاخبار، مسئولان ایرانی اخیرا با صدر تماس و دیدار داشتند و کسانی که از این دیدارها مطلع بودند، نتیجه این دیدارها را «بسیار مثبت» ارزیابی کردند. اما اینکه چنین دیدارهایی به صورت چراغ خاموش صورت گرفت، به خاطر این بود که موفقیت‌آمیز باشد.

منابع مذکور تأکید کردند، تهران، مواضع صدر در قبال رخدادهای منطقه و موضع وی در قبال دولت عراق را درک می‌کند. صدر نیز از مواضع ایران و دیدگاه تهران نسبت به بحرانهای کنونی و تأثیر آن بر کشورهای منطقه درک متقابلی دارد. لذا، طرفین، واقعیت کنونی جریان صدر را پس از پیام اخیر وی تحت عنوان «آخرین فرصت» بررسی کردند.

صدر در این پیام از پیروان خود خواست که به شیوه پدرش بازگردند. این منابع اعلام کردند که تهران «اعلام آمادگی کرده که در این مسئله، کاملا در کنار صدر باشد... موضعی که درباره گروه‌ها و طیف‌های سیاسی عراق صدق می‌کند که در لحظات دشوار برای استفاده از حمایت ایران، به آن پناه می‌برند».

الاخبار در عین حال چنین نوشته که مقتدی صدر کاملا وارد اردوگاه ایران نشده و رابطه وی با تهران، مانند رابطه سایر همپیمانان جمهوری اسلامی با تهران نیست و این مسئله نیز معلول رابطه وی با ریاض است.

در پایان این گزارش آمده است، کانون‌های تصمیم‌ساز در تهران به خوبی می‌دانند که همگرایی کنونی، نیازمند زمان است؛ یعنی نمی‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد، ولی ترجیح بر آن است که بر روی الصدر حساب باز شود.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل