تحقیق و توسعه مبنای پیشرفت فعالیت های هسته ای در صنعت و پزشکی است


تحقیق و توسعه مبنای پیشرفت فعالیت های هسته ای در صنعت و پزشکی است

سفیر اسبق کشورمان گفت:تحقیق و توسعه مبنای پیشرفت فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای در زمینه صنعت و پزشکی است.

تحقیق و توسعه مبنای پیشرفت فعالیت های هسته ای در صنعت و پزشکی است گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال بدعهدی طرف های اروپایی در برجام، ایران به منظور ایجاد توازن بین تعهداتی که عملی کرده و وعده های طرف های اروپایی، مهلت شصت روزه ای را مقرر کرد تا آنها پایبندی خود به این توافق چند جانبه را ثابت کنند، تهران در تازه ترین اقدام خود بابرداشتن محدودیت ها در زمینه تحقیق و توسعه راه دانشمندان هسته ای کشورمان در این حوزه را هموار کرده است.

رامین مهانپرست دیپلمات و سفیراسبق کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اهمیت تحقیق و توسعه و رفع محدودیت های این حوزه در گام سوم ایران اظهار کرد: مسئله مهم در رابطه با کاهش تعهداتی برجامی کشورمان این است که طرف های اروپایی توافق هسته ای به طور روشن ناتوانی خود در انجام تعداتشان را به اثبات رسانده اند و بیانیه ها و اظهارتشان درنهایت دستاورد‌های اقتصادی و تجاری برای تهران در بر نداشته است.

مهمانپرست بابیان اینکه به صورت تعهد اروپا درقبال تعدات برجامی کم رنگ شده است، خاطرنشان کرد: برجام توافق دو جانبه‌ای بود که بین ایران و چند کشور امضا شد، وقتی آنها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم روندی را در پیش بگیرد تا طرف اروپایی را متوجه تعلل هایشان کرده و تاکید کند که ادامه گام‌های ایران در جهت کاهش تعهدات، پایان برجام است .

او درپاسخ به این پرسش که لغو محدودیت تحقیق و توسعه در گام سوم برا‌ی جمهوری اسلامی ایران چه ارزشی دارد؟ گفت: تحقیق و توسعه برای داشتن دانش پیشرفته هسته‌ای جهت استفاده صلح آمیز برای توسعه و پیشرفت کشور درزمینه ها‌ی مختلف بخصوص بخش انرژی، صنعت، کشاورزی و پزشکی ضروری است. علاوه براین کشور‌های پیشرفته بیشترین سرمایه گذاری را در این بخش انجام می‌دهند و از نتایج آن در صنایع و سایر زمینه‌هایی که منافع عمومی را به همراه دارد استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:اروپا به وعده‌هایش عمل نکرده است/ برجام جاده یکطرفه نیست

سفیر اسبق کشورمان با اشاره به اهمیتی که بحث تحقیق و توسعه در این برهه زمانی می تواند برای کشورمان به همراه داشته باشد افزود : هدف ما از اینکه محدودیت‌های تحقیق و توسعه را لغو کردیم ، این است که دانشمندان هسته‌ای با فراغ بال می‌توانند آنچه برای توسعه این دانش لازم وضروری است، را به دست آورند و در نتیجه قطعا برداشتن این مانع برای دانشمندان هسته‌ای کشورمان توفیق و آزادی به همراه خواهد داشت.

او در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص سفر رئیس جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار با مقامات ارشد کشورمان و محور گفت وگو در این دیدار‌ها با اشاره به این نکته که شفافیت عملکرد جمهوری اسلامی مهم‌ترین بخش مطرح شده در این دیدار بوده است ، افزود: اروپایی ها تاکید کرده اند که قصد ندارند در سیستم نظارتی که بر فعالیت‌های هسته ای کشور ما حاکم است تغییری ایجاد کنند. یعنی ایران با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال توسعه فعالیت های خود است و حتی اگر قرار است در بخش تحقیق و توسعه فعالیت های جدیدی انجام شود ممکن است محدودیت های برجام را رد کند . باید این نکته را در نظر داشت که فعالیت های هسته ای کشورمان، هیچ کدام از حقوقی که ما درمعاهده NPT و به عنوان عضوی از سازمان بین المللی انرژی اتمی داریم را نقض نمی کند و جزء حقوق جمهوری اسلامی است. حق همه کشورهای دنیا است در صورتی که فعالیت های صلح آمیز هسته ای دارند بتوانند از تحقیق و توسعه در این زمینه استفاده کنند.

او تصریح کرد: ما از معاهده NPT خارج نشدیم و اقداماتی که از سوی ایران انجام می شود جز حقوقی است که هر عضوی در سازمان بین المللی انرژی اتمی در چارچوب این معاهده می تواند از آن برخوردار باشد. همچنین ما اضافه بر حقوقی که داشتیم به صورت محدود و موقت بخشی از فعالیت هایمان را به دلیل تعهد به برجام و نشان دادن حسن نیت مان محدود کردیم و همین امر نشان دهنده این امر است که فعالیت های ما جزء NPT است و نقض آن نیست.

انتها ی پیام/

کاهش تعهدات هسته ای ایران در گام سوم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی