کمربند سبز 52 کیلومتر از اراضی استان فارس را حفاظت می‌کند


کمربند سبز 52 کیلومتر از اراضی استان فارس را حفاظت می‌کند

شیرار- ایرنا - در راستای افزایش ضریب حفاظت از منابع طبیعی و دولتی فارس و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی سودجویان و متجاوزان ، 52 کیلومتر از مرز زمین‌های ملی و مستثنیات این استان با کمربند سبز حفاظت می‌شود.

شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به ایجاد کمربند حفاظتی در مرز بین اراضی ملی با مستثنیات قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام کرد : برای ایجاد این میزان کمربند حفاظتی اعتباری معادل پنج میلیارد و ۶۳۴ میلیون ریال مورد نیاز است که از محل اعتبارات استانی و صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده و در مرحله انعقاد قرارداد قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اظهار داشت: کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی و مستثنیات هفت شهرستان حوزه زاگرسی از جمله شهرستانهای سپیدان، شیراز، کازرون، مرودشت، ممسنی، فیروزآباد و رستم احداث خواهد شد.

منتصری با بیان اینکه قرار است در این طرح در محل احداث کمربندهای حفاظتی از گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم و گیاهانی که نیاز کمی به آب دارند استفاده شود افزود: اجرای این طرح علاوه بر صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در عرصه‌های طبیعی ، موجب احیاء پوشش گیاهی و افزایش سرانه فضای سبز و نیزکاهش آلودگی ناشی از پدیده ریزگردها خواهد شد.

وی تصریح کرد: وجود ساختار حفاظتی منطقه، عدم وجود پوشش گیاهی ، مرغوبیت و ارزش اقتصادی اراضی، ارزش افزوده زمین، موقعیت مناسب منطقه و سود جویی افراد فرصت طلب از جمله عوامل تاثیر گذار در تصرف و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی می باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه هدف از اجرای این طرح را مشخص شدن اراضی ملی از مستثنیات قانونی،تثبیت حاکمیت دولت بر عرصه‌های منابع طبیعی ،حفاظت خاک و آب و پوشش گیاهی عنوان کرد و افزود: اعمال مدیریت یکپارچه ، نظام مند و جامع در حوزه های آبخیز،کاهش مشکلات اجتماعی و حقوقی و نیز کاهش عوامل تخریب و حفظ منابع طبیعی از دیگر اهداف مهم اجرای طرح کمربند حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی است.

وی اظهار داشت: در این طرح به منظورحفاظت بیشتر ازعرصه‌های منابع طبیعی و نیز اطمینان خاطر دامداران مجاز برای انجام برنامه‌های اصلاحی،احیایی و توسعه‌ای در این عرصه ها از کلیه پتانسیل‌های موجود در منطقه در قالب همکاری سایر نهادها وسازمان‌های ذیربط استفاده خواهد شد.

از ابتدای اجرای طرح احداث کمربند حفاظتی تا کنون معادل ۳هزار و ۱۵۸ کیلومتر کمربند حفاظتی در مرز اراضی ملی و مستثنیات استان فارس ایجاد شده است.

۹۸۷۳ / ۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا