جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین


جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

تکنولوژی به سرعت در حال رشد و توسعه است و هر روز شاهد ظهور یک تکنولوژی جدید هستیم. جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و... نمونه‌هایی از پیشرفت سریع تکنولوژی هستند.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

ستاره | سرویس تکنولوژی - زندگی انسان‌ها طی سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی دست‌خوش دگرگونی شده است. تکنولوژی‌های جدید را می‌توان علت اصلی این تغییرات به حساب آورد. با تغییرات ایجاد شده تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تغییراتی را تجربه کرده است، برای مثال زمینه‌های فعالیت جدیدی مثل اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و... شکل گرفته است. بنابراین برای آنکه بتوانیم راه خود را به درستی انتخاب کنیم و زندگی را آسان سازیم باید تکنولوژی‌های جدید را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم. اگر شما هم به دنبال جدیدترین تکنولوژی‌ها هستید، با ما همراه باشید. در این مطلب به معرفی ۱۰ تا از جدیدترین تکنولوژی‌های سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم.

جدیدترین تکنولوژی های سال ۲۰۱۹

۱. هوش مصنوعی

یکی از کلماتی که ما در اخبار تکنولوژی‌های جدید به مراتب می‌شنویم هوش مصنوعی است که بدون شک صحبت از فناوری نوین بدون آن امکان‌پذیر نیست. یک فناوری بزرگ که آینده زندگی ما را متحول خواهد کرد. پیدایش هوش مصنوعی موجب می‌شود تا ما از آن برای راحت‌تر کردن کارهای سخت استفاده کنیم که این موضوع نشان دهنده ماشینی شدن و نفوذ هوش مصنوعی در آینده زندگی ما انسان‌ها خواهد بود. اتومبیل‌های خودران و دستیاران خانگی در منزل تنها بخش کوچکی از کاربرد این فناوری هستند.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

صنعت حمل‌ونقل یکی از این حوزه‌هایی است که با هوش مصنوعی تحولی بزرگ را تجربه می‌کند. شرکت‌های بزرگی همچون اوبر و لیفت اکنون در حال استفاده از خودروهایی بدون نیاز به راننده هستند. همچنین تسلا بزرگترین شرکت تولید کننده خودروهای برقی نیز در حال آزمایش کردن اتومبیل‌های خودران است که با کمک این فناوری به راننده نیازی ندارند.

زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی مانند Java ،Python ،LISP، Prolog هستند که متخصصان در تحقیقات هوش مصنوعی خود با توجه به نیازی که دارند باز آنها استفاده می‌کنند. در این میان پایتون و LISP بیشتر در هوش مصنوعی به‌کار گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟+ معرفی شاخه های هوش مصنوعی

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۲. یادگیری ماشین (Machine Learning)

ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین جزء جدیدترین تکنولوژی های سال ۲۰۱۹ است که به هوش مصنوعی مرتبط می‌شود. ماشین لرنینگ این توانایی را دارد که قابلیت یادگیری، بدون برنامه‌ریزی از طریق تجربه را در دسترس سیستم‌ها قرار دهد. این امر موجب بهبود سیستم می‌شود. این‌کار با شناسایی الگوهایی که از داده‌ها به دست می‌آید قابل اجرا بوده و با الگوریتم‌های مختلفی برنامه‌ریزی شده است که به دستگاه امکان یادگیری از داده‌های جدید را می‌دهد.

وظیفه اصلی یادگیری ماشین عبارت است از:

داده کاوی پیش‌بینی مدل‌سازی

اگر بخواهیم یکی از رایج‌ترین کاربردهای ماشین لرنینگ را بیان کنیم می‌توانیم به پردازش در جستجوهای گوگل یا اینستاگرام اشاره کرد. این موضوع موجب می‌شود تا در ادامه نتایج جستجو مطابق با سلیقه شما نمایش داده شود.

در کل دو نوع الگوریتم یادگیری ماشین وجود دارد:

یادگیری با نظارت یادگیری بدون نظارت

این فناوری زیر مجموعه هوش مصنوعی است و از همان زبان‌های برنامه نویسی نیز استفاده می‌کند با این تفاوت که به مهارت‌های تحلیلی زیادی نیاز است.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۳. داده‌های عظیم و هدوپ (Big Data and Hadoop)

با داشتن هر مجموعه بزرگی از داده‌ها، چه آن‌ داده‌ها طبقه‌بندی شده باشد یا ساختاری، در علوم مهندسی کامپیوتر به آن داده‌های عظیم گفته می‌شود. این دادها توسط یک منبع نرافزاری باز (Open Source) به نام هدوپ مورد پردازش و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم فرآیند جمع‌آوری، سازمان‌دهی و آنالیز مجموعه بزرگ از داده‌ها است.

داده‌ها همیشه توسط منابع دیجیتال تولید می‌شوند، حال این منابع می‌تواند برنامه‌های گوشی تلفن‌همراه باشد یا فعالیت ما در شبکه‌های اجتماعی و خریدهای اینترنتی، تمام این اطلاعات با دیگر داده‌ها ترکیب شده و داده‌های عظیم یا همان بیگ دیتاها را تشکیل می‌دهند.

میلیاردها گیگابایت اطلاعات وجود دارد که توسط مردم و فناوری‌های مختلف در سرتاسر دنیا تولید می‌شوند. شرکت‌های مختلف با به‌کارگیری این اطلاعات توسط هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سعی در بهبود زندگی روزمره ما دارند. پیش‌نیاز این کار linux env و مهارت‌های برنامه‌نویسی خوب است.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۴. واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از فناوری‌های مورد توجه در سال ۲۰۱۸ میلادی بود که با شتاب بیشتری در سال ۲۰۱۹ در حال رشد و توسعه است. این فناوری قابلیت ایجاد اشتغال برای افراد زیادی را دارد. واقعیت مجازی فرصتی است برای احساس آن چیزهای که در واقع وجود ندارند! این فناوری قابلیت متقاعد کردن مغز برای وجود داشتن و واقعیت بخشیدن به امور غیر واقعی را دارد. اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از آن داشته باشیم باید بگوییم، واقعیت مجازی یعنی امکان تجربه هرچیزی در هر زمان و هر مکان.

از تکنولوژی واقعیت مجازی می‌توان در زمینه‌های مختلفی از جمله بخش سرگرمی، سیستم آموزش، بازاریابی و حتی توان‌بخشی پس از آسیب دیدگی در بیماران استفاده کرد. برای مثال می‌توان به بازی Pokemon Go یا تردمیل‌هایی اشاره کرد که بر اساس واقعیت مجازی ساخته شده است.

تعداد متخصصان این زمینه بسیار کم هستند، اما تقاضای بازار برای آن زیاد بوده و هر روز هم در حال افزایش است. اگر قصد ورود به‌کار را دارید فعالیت در این زمینه به شما پیشنهاد می‌شود. برای ورود به این کار شما به مهارت زیادی در C++ دارید، البته دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی هم می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۵. امنیت سایبری

با پیشرفت فناوری‌هایی که وابستگی‌های زیادی به دنیای دیجیتال و اینترنت دارند تهدید سایبری نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط امنیت سایبری به یکی از نیازهای روز در دنیای اینترنت تبدیل شده است.

هکرهایی که به هر شکل و طریق تصمیم دارند به اطلاعات شخصی ما و وب‌سایت‌ها دسترسی پیدا کنند، به‌همین سادگی حاضر به دست برداشتن از این اقدام خود نیستند و حتی در برابر سخت‌ترین تدابیر امنیتی هم راهی را برای هک کردن اطلاعات دیگران می‌یابند. به‌همین دلیل اجزاء و تجهیزات فناوری در این زمینه دائما به‌روز شده و برای محافظت بیشتر جایگزین قبلی‌ها می‌شوند.

برخی از این روش‌های جدید عبارتند از:

احراز هویت سخت‌افزاری cloud generation deep learning

امنیت سایبری یک فناوری نوظهور است که در برابر حملات سایبری از ما محافظت می‌کند. برای یادگیری این فناوری، مهارت‌های برنامه نویسی تحلیلی و اساسی لازم است.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۶. IOT یا اینترنت اشیاء

IOT فناوری است که می‌تواند دنیای فیزیکی را به اینترنت متصل کند. به جرأت می‌توان گفت که این تکنولوژی آینده فناوری است. فناوری اینترنت اشیا برای همه صنایع کاربرد دارد و هر روز درحال رشد و توسعه است.

IOT به‌عنوان یک واسطه بین میلیون‌ها دستگاه فیزیکی و اینترنتی کار می‌کند. این سیستم از دستگاه‌های محاسباتی بهم پیوسته، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء و افراد با شناسه‌ای مشخص تشکیل شده است. اینترنت اشیا قابلیت انتقال داده‌ها از طریق شبکه‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند. به همین دلیل فناوری اینترنت اشیا را به‌عنوان سیستم هوشمندِ سیستم می‌توان معرفی کرد. البته این تکنولوژی جدیدی نیست، اما برای داشتن یک زندگی بهتر و راحت‌تر این فناوری به تازگی توانسته توجه زیادی را به‌خود جلب کند.

اینترنت اشیاء تکنولوژی است که در بسیاری از مناطق دنیا روزبه‌روز تأثیر خود را نشان می‌دهد برخی از حوزه‌هایی که این کاربرد این فناوری عبارتند از:

خانه سلامتی و پزشکی تناسب اندام و تندرستی کارخانه و صنعت کشاورزی ماشین و جاده شهرها

برای فعالیت و کار در این زمینه باید به دانش JavaScript و Python به‌همراه زیرساخت‌های امنیتی و مهندسی، یادگیری ماشین و مهارت‌های هوش مصنوعی مسلط بود.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۷. رایانش مرزی یا Edge computing

رایانش مرزی یک نمونه از محاسبات توزیع شده است که اطلاعات مربوط به رایانه را در راستای مکان مورد نظر خود ذخیره می‌کند. می‌توان گفت این محاسبات تا حدود زیادی یا حتی به‌صورت کامل روی گره‌های ابزار توزیع شده است. به بیان ساده‌تر باید بگوییم Edge computing پردازش داده‌هایی است که نزدیک به منابع داده اتفاق می‌افتد.

رایانش مرزی یک معماری از فناوری اطلاعات توزیع شده و باز بوده که دارای قدرت پردازش غیر متمرکز است و همچنین امکان محاسبات موبایل و اینترنت اشیاء را هم دارد. در رایانش مرزی داده‌ها به‌جای انتقال به یک مرکز داده توسط خود دستگاه یا یک رایانه در سرور محلی پردازش می‌شوند.

حذف هزینه‌های اضافی و به‌وجود آوردن یک لایه محافظ برای اطلاعات بخشی از مزیت‌های این فناوری به حساب می‌آید. همانند دیگر قسمت‌های قبلی دانش لازم در برنامه نویسی و به علاوه linux env برای فعالیت در این زمینه لازم است.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۸. بلاک چین

بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات دیجیتالی و عمومی است که به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند. از این فناوری می‌توان برای ثبت اطلاعات و گزارش‌های بدون بازگشت و غیرقابل تغییر استفاده کرد به‌گونه‌ای که میان همه اعضاء قابل اشتراک باشد. از این راه می‌توان معاملات صحیح و ارزان را به‌خوبی کنترل کرد. بیت‌کوین (یک واحد ارز دیجیتال) برای اولین بار از این فناوری استفاده کرد.

بانک اطلاعاتی بلاک‌چین با استفاده از یک شبکه همتا و یک سرور زمان‌بندی اختصاصی به‌طور مستقل کنترل می‌شود. این یک جریان کاری قوی است، که باعث اطمینان استفاده کنندگان می‌شود.

توسعه دهندگان بلاک‌چین به خوبی در برنامه‌نویسی مهارت دارند و از جاوا و C++ به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت کوین و بلاک چین

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۹. برنامه های هوشمند

برنامه‌های هوشمند بخش‌های از نرم‌افزاهایی است که برای تلفن‌های همراه و بر اساس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نوشته شده و هدف آن ساده‌تر کردن کارهای روزمره‌ انسان‌است. این کارها شامل سازمان‌دهی و اولویت‌بندی ایمیل‌ها، برنامه‌ریزی جلسات، ورود به سیستم عامل و دسترسی به محتوا می‌باشد. برای مثال Chatbots و دستیار مجازی از این نوع برنامه‌ها هستند.

اساس کار برنامه‌های هوشمند برپایه سوابق تاریخی و واقعی شکل می‌گیرد. این برنامه‌ها توانایی این را دارند که از تعامل شخص، منابع مختلف و توصیه‌ها برای پیش‌بینی و تطبیق مطالعات صورت گرفته استفاده کنند.

برخی از ویژگی‌های برنامه‌های هوشمند عبارتند از:

داده محور بودن متنی و مرتبط بودن به‌طور مداوم در حال تطبیق هستند Omni-channel عمل‌گرا

برای کار در این حوزه باید به دانش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مسلط باشید.

جدیدترین تکنولوژی های سال 2019 از اینترنت اشیا تا یادگیری ماشین

۱۰. فرآیند اتوماسیون رباتیک RPA

بدون شک بحث ۱۰ تا از جدیدترین تکنولوژی های سال ۲۰۱۹ میلادی بدون صحبت در مورد RPA تکمیل نخواهد شد. فرآیند اتوماسیون رباتیک از نرم‌افزاهایی با هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این فناوری قابلیت انجام دادن کارهای سنگین و مکرر را دارند، این امور در گذشته توسط انسان‌ها انجام می‌شده است. ChatBots و دستیار مجازی نمونه‌ای از این فناوری است.

برخی از برنامه‌های کاربردی RPA عبارتند از:

سرویس مشتری حسابداری خدمات مالی مراقبت‌های بهداشتی مدیریت زنجیره تأمین

برای این‌که در این بخش فعالیت کنید نیازی به برنامه‌نویسی حرفه‌ای ندارید، اما به دانش در زمینه‌های SQL، حلقه‌ها و منطق نیاز است.

در آخر

در این بحث به ۱۰ تکنولوژی برتر در سال ۲۰۱۹ پرداختیم و متوجه شدیم که آینده فناوری‌ها در دستان هوش مصنوعی است که زندگی انسان‌ها را به‌صورت گسترده‌ای تغییر خواهد داد. البته همانطور که می‌دانید تکنولوژی‌ها روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند، به طوری‌که بسیاری از آنها اکنون به یک خاطره تبدیل شده‌اند. برای درک بهتری این موضوع توصیه می‌کنیم مطلب تکنولوژی هایی که به نوستالژی بدل شدند را مطالعه کنید. نظر شما در مورد فناوری‌های جدید چیست؟ آینده از آن کدام یک از آنهاست؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار