از شبیه‌سازی ضریح شش‌گوشه تا خیمه‌سوزان ظهر عاشورا در حسینیه‌ کربلایی‌های مقیم تهران


از  شبیه‌سازی ضریح شش‌گوشه تا خیمه‌سوزان ظهر عاشورا در  حسینیه‌ کربلایی‌های مقیم تهران

ضریح شبیه‌‌سازی شده امام‌‌ حسین(ع) در حسینیه کربلایی‌ها چشم‌نوازی می‌کند و عزاداری‌‌های آن به سبک کربلا انجام می‌شود. این حسینیه از نظر معماری و شیوه سوگواری هر بیننده‌ای را به فضای ضریح شش‌گوشه می‌برد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: جمعی از کربلایی های مقیم تهران در سال ۱۳۴۸ در مسجد «آقامحمود» (واقع در تهران، خیابان پانزده خرداد شرقی، کوچه مروی) هیاتی را تاسیس و بعدها مکانی را در چهارراه گلوبندک برای آن خریداری کردند تا جلسات هیئت از دهه ۵۰ در این مکان برگزار شود. این مکان جدید، حدود پنج دهه است که پاتوق اصلی گروهی از کربلایی های ساکن در پایتخت ایران است.

برنامه های مختلفی در طول سال در این حسینیه برگزار می شود که مراسم عزاداری ظهر عاشورا و خیمه سوزان با حضور پرشور اقشار مختلف مردم از جذاب ترین آنها است. در این مراسم طبق یک سنت قدیمی، مردم در بازار تهران با چهارپایه خوانی مداحان به عزاداری و سینه زنی می پردازند و هنگام ظهر عاشورا مراسم خیمه سوزان مقابل حسینیه کربلایی های تهران برگزار می شود.

از  شبیه‌سازی ضریح شش‌گوشه تا خیمه‌سوزان ظهر عاشورا در  حسینیه‌ کربلایی‌های مقیم تهران

یکی از برنامه های قدیمی این حسینیه، برگزاری جلسات آموزش و کرسی تلاوت مجلسی قرآن کریم است که «سیدمحمد قائمی»، استاد پیشکسوت این جلسه قرآن بود و جلسات را اداره می‌کرد و بعد از وی «جواد جهانبخش» این جلسات را اداره کرد و اکنون چند سالی است «سید‌ مرتضی پورایوانی» مدیر و مربی این جلسات است.

از  شبیه‌سازی ضریح شش‌گوشه تا خیمه‌سوزان ظهر عاشورا در  حسینیه‌ کربلایی‌های مقیم تهران

یکی از ویژگی های حسینیه کربلایی ها برگزاری مراسم ترحیم بسیاری از شخصیت های مهم دینی و فرهنگی کشور است از جمله مراسم «سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی» که آذرماه 1395 در این مسجد برگزار شد.

برخی از حسینیه ها صرفا در برخی از مناسبت های مذهبی مجالس برگزار می کنند اما چراغ روضه اهل بیت (ع) در طول سال در حسینیه کربلایی ها روشن است. از محرم و صفر گرفته تا رمضان و ذی الحجه.

از  شبیه‌سازی ضریح شش‌گوشه تا خیمه‌سوزان ظهر عاشورا در  حسینیه‌ کربلایی‌های مقیم تهران

این حسینیه همچنین از دیرباز محل حضور و تجمع هیات های مذهبی از جمله هیت معروف «داش مشتی های تهران» است. جالب است بدانید این هیئت در میدان خراسان، خیابان طیب واقع شده است و عده ای از اهالی قدیم آن به رسم یادبود برای دوستشان «طیب حاج رضایی» با تیپ خاصی وارد هیئت می شوند.

این هیئت بنابر سنتی قدیمی در روز عاشورا از میدان بارفروش ها به راه می افتد و مسیر آن خیابان ری، چهارراه مولوی، خیابان سیروس، بوذرجمهری، گلوبندک، خیام، میدان اعدام و خیابان مولوی و بازگشت به تکیه است. آنان در این مسیر در حسینیه کربلایی های چهارراه گلوبندک به رسم ادب حضور می یابند.

حسینیه کربلایی ‌ها بنایی است با سه طبقه؛ طبقه میانی برای اجرای مراسم، طبقه بالایی برای تماشای مراسم و طبقه زیرین برای سفره خانه، آشپزخانه و اتاق ابزار و تجهیزات تعزیه، اما این حسینیه افزون بر حفظ این ساختار معماری در درون، ظاهر بیرونی متفاوتی دارد و برخلاف همه حسینیه‌ ها و تکیه ‌های تهران قدیم، در ورودی بنای آن، دو گلدسته ساخته‌اند. ساخت این دو مناره مهم ‌ترین تمهیدی بود که برای پیشگیری از تخریب آن اندیشیده بودند. با وجود این دو مناره، حسینیه صاحب معماری مسجدی شده بود و هیچ مقامی در دوره پهلوی جرأت نمی‌ کرد که فرمان تخریب یک مسجد را صادر کند.

حالا که نوبت به توصیف معماری این حسینیه رسید بد نیست بدانید که لوسترهایی زیبا و بزرگ در حسینیه نصب شده‌اند که شکوه خاصی به آن داده ‌اند اما بخش اصلی، وجود ضریح شبیه‌ سازی شده امام‌‌ حسین (ع) است. عزاداری‌ ها به سبک کربلا در این حسینیه انجام می ‌شود و سینه‌ زنی عزاداران حال و هوای عزاداری در کربلا را به تهران آورده است. این حسینیه از نظر معماری و شیوه سوگواری مخاطب را به فضای ضریح شش گوشه سیدالشهدا (ع) می برد.

از  شبیه‌سازی ضریح شش‌گوشه تا خیمه‌سوزان ظهر عاشورا در  حسینیه‌ کربلایی‌های مقیم تهران

حسینیه کربلایی ‌ها بی گمان یکی از جذاب ترین مراکز مذهبی در تهران است و علاوه بر اینکه محل تجمع بخشی از کربلایی هایی است که زمانی به مبارزه با صدام برخاسته بودند، گروه های مختلفی از ایرانیان به ویژه آذری زبان ها در مناسبت های مختلف در این حسینیه مجالس مذهبی را برگزار می کنند.

سخن آخر اینکه اگر می خواهید در روز عاشورا حس حضور در کربلا را تجربه کنید بهتر است خود را به حسینیه کربلایی های مقیم تهران برسانید.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه