از تعیین ناظر بلژیکی برای توزیع ارزاق در تهران تا سوت ترخیص کالا‌های محبوس در گمرک


موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

22 شهریور 1297، روزنامه «ایران» گزارش داد «لامبرت مولیتور» بلژیکی از سوی دولت به عنوان ناظر توزیع ارزاق در تهران و حومه منصوب شد.

همچنین در این روز، روزنامه «ایران» در گزارشی نوشت «مقامات نظامی انگلیس در همدان مردم را وادار کرده اند گندم تولیدی خود را به سه قسمت مساوی تقسیم کنند. 1. برای استفاده مالکان و روستائیان 2. برای استفاده مردم شهر 3. برای استفاده نیروهای نظامی انگلیس.

22 شهریور 1320، مجلس شورای ملی در مورد اقدام رضاخان در انتقال جواهرات سلطنتی به خارج از کشور از وزیر دارایی سئوال کرد. اما وزیر دارایی آن را شایعه خواند و تکذیب کرد.

22 شهریور 1331، براساس اطلاعات منتشره در نشریه نیویورک پست‌، کمک های مالی امریکا به ایران طی دوازده ماه گذشته بالغ بر 125 میلیون دلار بوده که از این مبلغ 70 میلیون دلار به صورت کمک مالی‌، 50 میلیون دلار برای خرید اسلحه و مهمات جنگی و 25 میلیون دلار در قالب کمک های اصل چهار بوده است‌.

22 شهریور 1337، قرارداد خرید 250 هزار تن گندم از امریکا به امضا رسید.

22 شهریور 1346، اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی تصویب شد.

22 شهریور 1352، یک آتش ‌سوزی بزرگ در تبریز دویست میلیون ریال خسارت بر جای گذاشت.

22 شهریور 1356، فرانسه موافقت خود را با آموزش 350 تکنسین ایرانی جهت کار در رآکتورهای هسته ‌ای اعلام کرد. همچنین در این روز روزنامه آیندگان نوشت کشاورزان مازندران با ارسال تلگرام های متعددی برای نمایندگان مجلس و مقامات مسئول کشوری هشدار دادند که اگر واردات بی رویه برنج متوقف نشود و نسبت به خرید محصول امسال برنج این استان اقدامی صورت نگیرد، شالیکاران از هستی ساقط می شوند.

22 شهریور 1357، دولت اعلام کرد به دنبال ترمیم حقوق کارمندان و کارکنان دولتی مستمری ‌های کارگران و کارمندان بخش خصوصی افزایش خواهد یافت.

22 شهریور 1388، محمدرضا رحیمی معاون امور حقوقی و پارلمانی رییس‌ جمهور در دولت نهم، به عنوان معاون اول رییس ‌جمهور در دولت دهم معرفی شد.

22 شهریور 1389، دو هفته پس از آنکه کمیته ویژه تعیین ضوابط فنی کالاهای وارداتی آغاز به کار کرد، نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح جامع مبارزه با قاچاق را تدوین و تمامی دستگاه‌های اجرایی را موظف به پیاده‌سازی آن کرده‌اند. نمایندگان ویژه رییس‌جمهور ضمن تاکید بر انسداد فوری معابر غیرمجاز فعال، وزارت بازرگانی را مکلف کرده‌اند که طرح انضباط بخشی و شفاف‌سازی گردش کالاهای خارجی در مرحله عرضه را تا نیمه نخست سال آینده تهیه و اجرا کند.

22 شهریور 1394، حسین آرامی مشاور معاونت برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی گفت: لایحه برنامه ششم توسعه اسفند ماه به مجلس می ‌رود.

22 شهریور 1395، پژوهشکده تالاب بین ‌المللی هامون با انتشار نتایج بررسی خود از آخرین وضعیت تالاب هامون اعلام کرد: این تالاب به ‌طور کامل خشک شده است.

22 شهریور 1396، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک پیام مهم، به سرمایه ‌گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز برای کسب سود پرهیز کنند. به گفته ولی الله سیف، سرمایه‌ گذاری روی دلار به هیچ ‌وجه اقتصادی نیست و سپرده‌ های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد.

22 شهریور 1397، سوت ترخیص کالاهای محبوس در گمرک به صدا درآمد. با مصوبه جدید هیات وزیران واردات کالاهای موجود در گمرکات بدون انتقال ارز آزاد شد. براساس تصمیم جدید دولت، برای کالاهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، ثبت‌سفارش با اعتبار یک‌ماهه انجام می‌شود تا بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی وارد کشور شود. البته خودرو همچنان از این قاعده مستثنی و واردات آن ممنوع است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان