نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی روستای فهرج شهرستان یزد با حضور وزیر نیرو احداث شد.

به گزارش خبرگزاری موج یزد، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی روستای فهرج شهرستان یزد عصر پنجشنبه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و استاندار یزد تعدادی از مدیران صنعت آب و برق استان و مردم منطقه افتتاح شد.

این نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با صرف ۶۰۰ میلیارد ریال به مدت ۲ سال در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار احداث و به بهره‌برداری رسید.

واحد یادشده با نصب ۳۷۰۲۶ پنل ۲۷۰ وات به‌ صورت پایه متحرک اجرا و با نصب چهار دستگاه ترانسفورماتور به پست فوق‌ توزیع فهرج متصل شده است.

از اهداف ساخت این واحد کاهش تلفات شبکه، تولید انرژی پاک به میزان ۲۳ میلیون کیلووات ‌ساعت در سال، صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی به میزان ۶.۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال، کاهش انتشار گازهای آلاینده (CO۲) به میزان ۱۵.۷ هزار تن در سال و صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۵.۴ میلیون لیتر در سال است.

یزد گرچه از لحاظ بسیاری مواهب طبیعی و کوهستانی و آب و باران با کمبودهایی مواجه است اما در بسیاری از زمینه‌ها همچون ذخایر و تنوع معدنی و نیز تابش نور خورشید نه تنها در ایران بلکه در جهان زبانزد است.

متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و ۲۰۰ ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم است و همین امر موجب شده تا در دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشد.

این میزان تابش نور خورشید در یزد در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران بین یکهزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده می‌شود که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی برای این کشور گزارش شده است.

سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی خورشیدی استان یزد موجب شده تا این استان با تولید ۷۰ مگاوات، پیشتاز در تولید این نوع انرژی در میان استان‌های مختلف معرفی شود.