چرا خبر جاسوس سیا در روسیه بار دیگر داغ شد؟


چرا خبر جاسوس سیا در روسیه بار دیگر داغ شد؟

تهران - ایرنا - دوشنبه گذشته زندگی آرام اولگ اسمولنکوف مقام سابق روس و خانواده اش در خانه ای در ویرجینیا آمریکا به پایان رسید، چرا که خودروئی متعلق به شبکه ان.بی.سی آمریکا در کنار این خانه متوقف شد تا به ادعای رسانه های آمریکا گزارشی از زندگی با ارزش ترین خبرچین سیا بدست آورد.

بر اساس آنچه از سوی رسانه های آمریکایی منتشر شده، اولگ اسمولنکوف با نام واقعی خود در شهرستان استفورد در ایالت ویرجینیا که فاصله چندانی تا واشنگتن (یک ساعت فاصله با خودرو) ندارد، زندگی می کرده است.

چرا خبر جاسوس سیا در روسیه بار دیگر داغ شد؟

براساس گزارش شبکه تلویزیونی ان.بی.سی، به محض اینکه روزنامه‌نگاران این شبکه تلاش کردند در خانه اسمولنکوف را بزنند دو خودرو شاسی بلند مشکی در محل متوقف می‌شوند و بلافاصله خود را به خبرنگاران می‌رسانند و با معرفی خود به عنوان نزدیکان صاحبخانه از آنان می‌خواهند که هر چه سریعتر ملک خصوصی را ترک کنند.

چرا خبر جاسوس سیا در روسیه بار دیگر داغ شد؟

یک روز بعد، دهها دوربین تلویزیونی و خبرنگار نزدیک این خانه متوقف می شوند و داستان های مختلف از این خانه و صاحب آن در رسانه‌ها کلید می‌خورد.

براساس آنچه رسانه‌های آمریکا به نقل از همسایگان منتشر کردند، صاحبخانه همان روز (دوشنبه) به سرعت خانه را ترک کرده است، هر چند معلوم نیست آیا دوباره به خانه بازخواهد گشت یا خیر؟.

داستان جاسوس ویژه آمریکا در کرملین از کجا شروع شد؟

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان سال 2017 مدعی شد که سرویس اطلاعاتی آمریکا دست به یک عملیات ویژه زده و طی آن توانسته یکی از ماموران عالی رتبه خود را از روسیه خارج کند هر چند که دستگاه های امنیتی آمریکا و روسیه این خبر را رد کردند.

در این گزارش گفته شد که سرویس اطلاعات آمریکا از ترس لو رفتن هویت این مامور توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کاخ سفید،تصمیم به اجرای این عملیات گرفت.

نیویورک تایمز از جمله رسانه هایی بود که با تایید این خبر مدعی شد که دلیل خروج این مامور ویژه از روسیه، ترامپ نبوده است بلکه پیش از ترامپ هم قرار بود این فرد حداقل دو بار از روسیه خارج شود.

اما سی.ان.ان سه شنبه بار دیگر تاکید کرد که دلیل خارج کردن این مامور رده بالا، نگرانی از لو رفتن او توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور بوده است.

سی.ان.ان برای تایید ادعای خود به فشار ترامپ بر مترجم خود برای مخفی نگه داشتن محتوای گفت وگوی خصوصی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه استناد کرده است.

این خبر ها توفانی در دستگاه های اطلاعاتی آمریکا به پا کرد، چرا که آنها نمی دانند دیگر چگونه می توانند به جاسوسان خود در دیگر کشورها اطمینان دهند که اطلاعات آنها توسط رئیس جمهوری آمریکا به دیگر کشورها فروخته یا فاش نمی‌شود.

نکته جالب ماجرا اینکه تا روز سه شنبه رسانه های آمریکا هیچ اشاره ای به نام مامور رده بالای آمریکا در کرملین نمی کردند و در معرفی وی به این نکته اکتفا می کردند که این فرد برای روزنامه نگاران آشناست با این حال رسانه های روسیه خیلی زود دریافتند که رسانه های آمریکا درباره چه کسی سخن می گویند.

صحبت از اولگ اسمولنکوف کارمند سابق بخش سیاست خارجی روسیه بود.

داستان ناپدید شدن اولگ اسمولنکوف

سرویس جهانی بی بی سی مدعی شده است که اوایل سال 2017، چندین رسانه روسی گزارش دادند که یک مقام روس به همراه خانواده (اسمولنکوف، آنتونینا و سه فرزندشان) در مونته نگرو ناپدید شده و پس از آن اعلام شد که کمیته تحقیقات روسیه پرونده جنایی در این زمینه باز کرده است.

روزنامه کومرسانت به تازگی در ادامه گزارش های سی.ان.ان ونیویورک تایمز گزارش داد که سال گذشته یک زوج با نام های اولگ و آنتونینا اسمولنکوف در ویرجینیا خانه ای خریداری کرده اند که تنها یک ساعت تا واشنگتن دی سی فاصله دارد.

اولگ اسمولنکوف کیست؟

براساس آنچه رسانه های غربی می گویند، اسمولنکوف 50 ساله در استان ایوانوف در شمال شرقی استان مسکو بدنیا آمده است و از اواخر دهه 90 و پیش از به قدرت رسیدن پوتین، وارد وزارت خارجه روسیه شد. او در اواسط دهه 2000 به عنوان دبیر دوم سفارت روسیه در واشنگتن مشغول به کار می شود و طبق بررسی ها در امور مالی و اقتصادی فعال بود.

براساس روایتی که رسانه های آمریکایی مطرح می کنند، او در همین مدت موفق می شود به یوری اوشاکوف سفیر وقت روسیه در آمریکا و دستیار فعلی پوتین در امور بین الملل نزدیک شود و اعتماد او را به خود جلب کند.

او همزمان با اوشاکوف واشنگتن را به مقصد روسیه ترک می کند و از آن زمان تا پیش از ترک روسیه همواره رئیس خود را دنبال کرد.

چرا خبر جاسوس سیا در روسیه بار دیگر داغ شد؟

شش ماه پس از انتصاب اوشاکوف به سمت دستیار امور بین الملل پوتین، اسمولنکوف هم توانست راهی برای ورود به کرملین پیدا کند و کاری در بخش سیاست خارجی دولت روسیه داشته باشد و در سال 2010 نیز دبمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه درجه اسمولنکوف را ارتقا می دهد و همسرش نیز به کرملین می پیوندد.

در رسانه های آمریکایی مخالف ترامپ هر روز داستان های جدیدی از این فرد روایت می شود حتی گفته شده که وی می توانسته هر از چندگاهی از دفتر کار پوتین عکس بگیرد و حتی او بوده که سرویس های اطلاعاتی آمریکا را متقاعد کرده که کرملین در انتخابات سال 2016 آمریکا دخالت کرده است و عملیات هکری علیه حزب دموکرات برای شکست هیلاری کلینتون را به اجرا گذاشته است.

واکنش اولیه روس ها به این رویداد

خبرهای پی در پی رسانه های غربی مبنی بر فرار بزرگ ارزشمندترین جاسوس آمریکا در کرملین، روز سه شنبه توفانی در روسیه برپا کرد چرا که رسانه های مختلف به دنبال واکنش مقامات این کشور بودند.

یلنا کریلووا سخنگوی اداره کارپردازی (امور اقتصادی) دفتر ریاست جمهوری روسیه نخستین فردی بود که در این خصوص واکنش نشان داد و با تکذیب خبر مدعی شد که کارمندی به نام اسمولنکوف در این اداره کار نکرده است.

ساعاتی بعد خبرنگاران وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را دوره کردند و از او در خصوص اسمولنکوف پرسیدند چرا که رسانه های غربی گفته بودند او کار خود را از وزارت امور خارجه روسیه آغاز کرده است. اما لاوروف هم اعلام کرد که این فرد را نمی شناسد و در مورد شایعات هم اظهار نظر نمی کند.

رسانه ها در روسیه در حال تکذیب خبرهای رسانه های غربی بودند که دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در این خصوص اظهار نظر کرد وگفت: اسمولنکوف مدتی کوتاه در کاخ کرملین فعالیت کرده است.

وی افزود: اسمولنکوف چند سال پیش کارمند دفتر رئیس جمهوری روسیه بود و با یک دستور داخلی از این نهاد اخراج شد. او مقام عالیرتبه نبود و فردی دستور دهنده به حساب نمی‌آمد و مطالب بیشتر درباره او داستان سرایی است.

پسکوف خاطرنشان کرد که کار و اخراج اسمولنکوف مربوط به سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ می شود.
وی این را نیز گفت که اسمولنکوف جزو کسانی نبود که بتواند در جلسات پوتین حضور داشته یا با رئیس جمهور دیدار کند.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند، تایید کند که اسمولنکوف جاسوس آمریکا بوده است، گفت:نمی توانم این ادعا را تایید کنم زیرا نمی دانم او جاسوس بود یا خیر. فقط می‌توانم تایید کنم که کارمندی به این نام وجود داشته و مدتی پیش اخراج شده است و رسانه ها در حال داستان سرایی در باره او هستند.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه این را هم گفت که کرملین به جستجوی اسمولنکوف نمی‌پردازد و نمی‌داند پس از خروج او از کرملین چه بر سرش آمده است.

خیلی ها در روسیه منتظرند تا ببینند پوتین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص چه خواهد گفت هر چند که بسیاری از هم اکنون معتقدند روسیه قربانی درگیری های داخلی و جنگ قدرت میان سیاستمداران در آمریکاست و حزب مخالف پس از به نتیجه نرسیدن تحقیقات درخصوص ادعای همکاری روسیه و ترامپ برای پیروزی در انتخابات، این داستان را مطرح کرده تا همچنان موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بر سرزبان ها باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق