مجارستان، اولین عضو اتحادیه اروپا به دنبال بازگشایی سفارت در سوریه


مجارستان تاکید دارد حضور خود در سوریه را با کمک‌های مختلف به این کشور تقویت کند اما بخش بزرگی از حمایت‌های چندمیلیارد دلاری مجارستان در سوریه معطوف به جوامع مسیحی می‌شود.

مجارستان قصد دارد در میان خشم برخی از اعضای اتحادیه اروپا، به عنوان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا روابط دیپلماتیک خود با سوریه را بازگرداند.

به گزارش عصر ایران به نقل از "فایننشال تایمز"، بوداپست از چند ماه‌ گذشته روی پیشنهاد اعزام کاردار به دمشق کار می‌کند تا بتواند مقدمات بازگشایی سفارت خود در سوریه را فراهم کند.

در بحران 8 سال اخیر سوریه، تعداد کمی از کشورهای اروپایی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور عربی حفظ کردند اما این اولین بار است که یک کشور اروپایی به سراغ بازگشایی کنسولگری خود در سوریه می‌رود.

با این وجود بسیاری از کشورهای اروپایی مخالف سرگیری روابط دیپلماتیک با دولت بشار اسد و اعزام کاردار به سوریه هستند.

مجارستان، اولین عضو اتحادیه اروپا به دنبال بازگشایی سفارت در سوریه

یک دیپلمات اروپایی در بیروت این اقدام دولت مجارستان را "بسیار آزار دهنده" خواند.

پیش از این کشورهای اروپایی موضع خود را در باره ارتباط با دولت سوریه مشخص کرده و حمایت از بازسازی سوریه و سرگیری روابط دیپلماتیک را رد کردند اما اینک برخی از کشورها در حال عبور از این توافق‌نامه هستند.

یکی از مقامات کشورهای اروپایی که طرفدار سرسخت قطع ارتباط با دولت سوریه است در این باره گفت: کشورها باید تصمیم گرفته و نتیجه بازگشایی سفارت خود در سوریه را اعلام کنند. با این وجود اتحادیه اروپا شرایط را برای بازگشایی کنسولگری و تحکیم روابط دیپلماتیک مناسب نمی‌داند.

وزارت خارجه و سخنگوی دولت مجارستان نیز تا کنون به سوالات ارسال شده در این باره پاسخ نداده‌اند.

"ویکتور اوربان" نخست وزیر "راست افراطی" مجارستان درصدد اثبات خود در حمایت از منافع مسحیان بوده و با نمایندگان ارشد جوامع مختلف مسیحیت در سوریه دیدار کرده است.

فایننشیال تایمز در این باره نوشت: مجارستان تاکید دارد حضور خود در سوریه را با کمک‌های مختلف تقویت کند اما بخش بزرگی از حمایت‌های چندمیلیارد دلاری مجارستان در سوریه معطوف به جوامع مسیحی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت: بوداپست کمک‌های انسانی در اختیار مسیحیان خاورمیانه از جمله سوریه قرار می‌دهد. این در حالیست که تعدادی از دانشجویان سوری در مجارستان به صورت بورسیه تحصیل خواهند کرد.

با این وجود در حال حاضر جمهوری چک دفتر کنسول‌گری‌اش در سوریه را تعطیل نکرده است. سفارت رومانی نیز دفتر بدون سفیر خود در سوریه را هدایت می‌کند و سفیر این کشور در بیروت ساکن است. بلغارستان در این ناآرامی‌ها داشتن کاردار در سوریه را ترجیح داده است.

برخی از کشورهای جنوب خلیج فارس مانند بحرین و امارات متحده عربی نیز سفارتخانه‌های خود را سوریه فعال دارند. بحرین از ابتدا سفارت خود را تعطیل نکرد و همچنان فعال نگه داشته است. امارات هم که سفارتش در دمشق را تعطیل کرده بود دوباره باز کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، "امیل هوکایم" عضو ارشد موسسه مطالعات استراتژیک بین‌الملل در بوداپست حرکت دولت در زمینه ارتباط با سوریه را "شیرین‌کاری ایدئولوژیک" عنوان کرد و افزود: این حرکت اجماع اتحادیه اروپا را بیش از پیش از بین می‌برد.

به گفته این متخصص علوم ارتباطات استراتژیک، اقدام مجارستان باعث کاهش توجه کشورهایی مانند آلمان، بریتانیا و فرانسه به سوریه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس