میانگین مطالعه روزانه ایرانیان؛ 7.06 دقیقه در روز/ تا تبدیل کتابخوانی به یک عادت پسندیده فاصله زیادی داریم/ اثربخشی برنامه‌ها در حوزه کتابخوانی کافی نبوده است


میانگین مطالعه روزانه ایرانیان؛ 7.06 دقیقه در روز/ تا تبدیل کتابخوانی به یک عادت پسندیده فاصله زیادی داریم/ اثربخشی برنامه‌ها در حوزه کتابخوانی کافی نبوده است

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تا تبدیل کتابخوانی به یک عادت پسندیده فاصله زیادی داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اگر سری به سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی بزنید در قسمت زیرین سایت با آمار و ارقامی تحت عنوان شاخص‌های فرهنگی مواجه می‌شوید. یکی از این آمارها مربوط به میانگین زمان مطالعه کتب غیردرسی در روز است. در میان گمانه‌زنی‌های فراوان و اعداد و ارقام پرشماری که به عنوان سرانه مطالعه ایرانیان ذکر شده، آمار عالی‌ترین نهاد سیاست‌گذار فرهنگی می‌تواند قابل اعتناتر و مهم‌تر باشد: 7.06 دقیقه در روز!

این موضوع دستمایه یک گفتگوی کوتاه با دکتر محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شد.

اسحاقی در این گفتگو با تصریح بر این که سهم کتاب در سبد خرید خانواده‌های ایرانی بسیار اندک است گفت: بر این مبنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته که از آن جمله می‌توان به سند نهضت مطالعه مفید اشاره کرد.

وی افزود: در سندِ 12 ماده‌ای مذکور 28 طرح کلی در حوزه کتابخوانی ارائه شده که یکی از آن‌ها برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و ایجاد و مدیریت مناسب کتابخانه‌های ثابت و سیار در مساجد و مجتمع‌های مسکونی است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی اقدامات شورای فرهنگ عمومی در راستای ترویج کتابخوانی گفت: این شورا که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند یکی دو سال قبل بر اساس پیشنهاد نهاد کتابخانه‌های عمومی، یک‌سری راهکارها را برای گسترش کتابخوانی بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده است.

اسحاقی در ارتباط با مسیر منطقی اثربخش کردن سیاست‌گذاری‌ها در حوزه کتابخوانی گفت: در وهله نخست، همسو کردن نهادهای مختلفِ درگیر در این بحث نیازمند سیاست‌گذاری است، سپس مرحله تبدیل سیاست‌گذاری‌ها به راهکارها فرامی‌رسد و در نهایت نیازمند تقسیم کار منطقی بین نهادها هستیم.

وی خانواده و آموزش و پرورش را دارای مهم‌ترین جایگاه در ترویج کتابخوانی توصیف کرد و گفت: اصلاح نظام آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین، این امکان را فراهم می‌کند که دانش‌آموزان از سنین پایین و در دوره ابتدایی با کتاب انس بگیرند و با آن رشد کنند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: تنها در این صورت است که کتابخوانی به عنوان یکی از نیازهای مهم در کنار سایر نیازهای افراد جامعه و نیز به یک فرهنگ عمومی تبدیل می‌شود.

اسحاقی با تأکید بر این که تا تبدیل کتابخوانی به یک عادت پسندیده فاصله زیادی داریم گفت: اثربخشی برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه تا کنون به اندازه کافی نبوده است و انتظار می‌رود که بیش از گذشته برای دانایی نسل جدید اقدام شود.

وی ادامه داد: خانواده‌ها و مربیان و معلمان نیز باید با بیداری و هشیاری، ترویج کتابخوانی را از خودشان آغاز کنند؛ چراکه اگر دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش در کنار هم به این موضوع ورود پیدا کنند و پیوسته به کار خود ادامه دهند، به نتایج بزرگی در زمینه کتابخوانی دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس