شترها بلای جان تالاب هامون


شترها بلای جان تالاب هامون

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: به همت یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان دو کاروان 400 نفری شتر از پناهگاه حیات وحش هامون بیرون رانده شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از محیط زیست استان، حمید ریگی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان در گشت زنی‌های خود در پناگاه حیات وحش هامون دو کاروان 400 نفری از شتران را در داخل تالاب شناسایی و به بیرون از تالاب هدایت کردند.

ریگی افزود: ادامه روند خشکسالی در منطقه سیستان، ورود دام و چرای بی‌رویه احشام از مهم‌ترین مشکلات و تهدیدهای پناهگاه حیات وحش هامون است. چرای بی رویه احشام در محدوده تالاب هامون موجب نابودی پوشش گیاهی مناسب تالاب و افزایش فرسایش خاک منطقه و در نتیجه تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان می‌شود، از این‌رو یگان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان زابل با تمام توان در تالاب هامون برای جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی تالاب توسط چرای بی‌رویه‌ی دام‌ها، در حال گشت زنی و مراقبت هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان نیز گفت: تالاب بین‌المللی هامون تنها متعلق به صیادان و یا یک قشر خاص نیست بلکه در مدیریت آب باید شرایط تمام سیستانیان مدنظر باشد.

پورمردان افزود: امروز عده‌ای خاص به دنبال رهاسازی آب در مناطقی هستند که بتوانند به صیادی خود ادامه داده و ارتزاق کنند که باید گفت اولویت اصلی در سیستان؛ صیادی نیست.

وی بیان کرد: اولویت اصلی در سیستان این است که منابع آبی بر مبنای کاهش گردوغبار و ریزگرد مدیریت شوند و اگر این امر تحقق یابد و آب موجود به کانون‌های بحرانی ریزگرد هدایت شود به سود همه مردم سیستان است.

وی تاکید کرد: مردم اجاز دهند تالاب هامون و آب موجود و نحوه رهاسازی آب از چاه نیمه‌ها با روش علمی، صحیح و رعایت حقوق تمام شهروندان انجام شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند