مشاور امنیت ملی ترامپ، دولت آمریکا را در مارپیچ مرگ سیاست قرار داد/ سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا: بولتون، بزرگترین الاغ در دولت بود!


مشاور امنیت ملی ترامپ، دولت آمریکا را در مارپیچ مرگ سیاست قرار داد/ سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا: بولتون، بزرگترین الاغ در دولت بود!

همیشه مسئولیت اصلی مشاور امنیت ملی، نظارت بر فرآیند منظم سیاستگذاری در وزارت امور خارجه، پنتاگون و سازمان های اطلاعاتی و سازماندهی تصمیمات بزرگ رئیس جمهور بوده است. بولتون این کار را انجام نداد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ رئیس بنیاد پلاشِرز در وبلاگ لوبلاگ تصدی جان بولتون را فاجعه ای کامل دانست و گفت که معماری امنیت ملی پس از بولتون مانند باهاما پس از طوفان دوریان است.

"جوزف سیرینسیون" گفت که 17 ماه پیش، قبل از اینکه بولتون سومین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ شود، آمریکا هنوز توافق برنامه هسته ای ایران را داشت. تمام مشاوران نظامی، اطلاعاتی و امنیتی ترامپ و نزدیک ترین متحدان ما وی را به ماندن در توافق ترغیب می کردند. بولتون این تلاش را طی 2 ماه نابود کرد و با وادار کردن ترامپ به نقض آن، تحریم های سخت و بی رحمانه ای را علیه ایران اعمال کرد.

بولتون ماه ها پیش از انتصاب در جولای سال 2017 طی توئیتی نوشت: "خروج از توافق هسته ای ایران باید اولویت اصلی دولت ترامپ باشد."

وی در تظاهرات مجاهدین خلق در جولای سال 2017 فریاد زد: "سیاست رسمی آمریکا باید سرنگونی رژیم آخوندها در تهران باشد." و به آنها قول داد که همه آنها پیش از سال 2019 در تهران جشن پیروزی بگیرند.

حالا ایران نیز به آرامی از توافق فاصله می گیرد و این کودک نوپا به سمت شروع مجدد قابلیت هایی که روزی می توانست با آنها بمب بسازد، قدم برمی دارد و کافی است که تصمیم به این کار بگیرد. هیچ توافق جدید و بهتری محقق نشد. رژیم تغییر نکرد. جشنی در تهران گرفته نشد.

"بِن رودز" معاون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا طی توئیتی به منظور انتشار خبر اخراج بولتون گفت: "ترامپ سال ها بی هیچ دلیلی مگر سیاست و بی کفایتی جناح راست، موجب آشفتگی سیاست های ایران شده است."

سیرینسیون ادامه داد که قبل از بولتون، آمریکا بیش از 30 سال مانع ساختن موشک های کاملا خطرناک توسط روسیه شده بود. بولتون، نقطه تحول تاریخیِ پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) میان "میخائیل گورباچوف" دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و "رونالد رِیگان" رئیس جمهور وقت آمریکا که مذاکره ای پُردردسر بود را از هم پاشید. برای اولین بار طی این توافق، 2 ابرقدرت هسته ای تصمیم به نابودی و نه فقط محدودسازی تسلیحات هسته ای گرفته بودند.

بولتون از این توافق ها متنفر بود. وی در سال 1999 جذبه توافق های کنترل تسلیحات را به سخره گرفت و اصرار داشت که آمریکا نه با تکه های کاغذ بلکه با قدرت سلاح می تواند بر جهان حاکم شود.

بولتون طی اقدامی کلاسیک از حقیقت واقعی نقض پیمان INF توسط روسیه بهره برد و به موافقت آنها با پیمان اصرار نورزید، بلکه کل آن را نابود کرد.

وی (بولتون) در سال 2014 نوشت: "تخلفات به آمریکا این فرصت را می دهد تا از محدودیت های منسوخ شده زرادخانه خود در دوران جنگ سرد دست بکشد و قابلیت های نظامی خود را برای تطابق با مسئولیت های جهانی خود ارتقاء دهد."

به گفته سیرینسیون، بطلان پیمان آمریکا هدیه ای به ولادیمیر پوتین بود. این امر، نقض قوانین توسط روسیه را معکوس نکرد، بلکه به آنها اجازه داد تا هیچگونه محدودیتی در مورد گسترش موشک های پوتین نداشته باشند.

پیش از بولتون، مذاکرات ضعیفی با طالبان افغانستان وجود داشت. به گزارش نیویورک‌تایمز، بولتون آخرین تلاش خود را برای جلوگیری از امضای توافق صلح توسط ترامپ در کمپ دیوید انجام داد.

قبل از بولتون، احتمال زیادی برای معامله با کره شمالی وجود داشت که می توانست با تسهیل تحریم ها، تسلیحات هسته ای را از بین ببرد. بولتون با متقاعد ساختن ترامپ مبنی بر اینکه اگر تمام تسلیحات هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی "کیم جونگ اون" (رهبر کره شمالی) را تسلیم نکند دموکرات ها از وی انتقاد می کنند، این توافق را در نشست هانوی نابود کرد.

جان بولتون، دولت آمریکا را در مارپیچ مرگ سیاست قرار داد و حالا همین مارپیچ وی را به مرگ سیاسی خود کشانده است.

نهایتا و بسیار جدی اینکه قبل از بولتون، یک روند امنیت ملی کارآمد بین سازمانی وجود داشت که رهبران و کارشناسان تمام سازمان ها و ادارات می توانستند سیاست ها را کنترل کنند و به اجماع برسند. شورای امنیت ملی به مدت 72 سال مجمع اصلیِ بررسی سیاست های کلیدی بوده است. بولتون آن را طی 17 ماه نابود کرد.

"سامانتا پاور" سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در شب اخراج بولتون گفت: "هیچ اقدامی در زمان تصدی جان بولتون انجام نشد. او نشست ها را متوقف، دسترسی به ترامپ را محدود و کارمندان را به زور به بولتون های وفادار تبدیل کرد."

واشنگتن‌پست در همان شب نوشت: "همیشه مسئولیت اصلی مشاور امنیت ملی، نظارت بر فرآیند منظم سیاستگذاری در وزارت امور خارجه، پنتاگون و سازمان های اطلاعاتی و سازماندهی تصمیمات بزرگ رئیس جمهور بوده است. بولتون این کار را انجام نداد."

رئیس بنیاد پلاشِرز اظهار داشت که اگر بولتون انتخاب نمی شد و ترامپ به وی قدرت و اختیار نمی داد و با او مدارا نمی کرد، او نمی توانست این ویرانی ها را رقم بزند. مسئول نهایی تمام این هرج و مرج ها، اختلال در عملکرد و فقدان دستاوردهای معنادار بر عهده ترامپ است. ترامپ بود که در عرض 10 دقیقه به بولتون که 2 دهه به دنبال جنگ با ایران بود، مجوز این کار را داد.

ترامپ طوفان را به وجود آورد، بولتون فقط آن را ماهرانه هدف قرار داد. نمای زاویه بالا از کاخ سفید پس از اخراج بولتون، چشم انداز ویران شده ای را آشکار می کند.

"سم رِیبرن" سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت: "هر الاغی می تواند طویله را خراب کند. برای ساختن آن یک نجار لازم است. بولتون، بزرگترین الاغ در دولت ترامپ بود و هیچ نجاری وجود ندارد."

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته