آیا می دانید علت زخم نوک پستان چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟ دلایل زیادی برای زخم و خراش نوک سینه وجود دارد و بهترین راه درمان این وضعیت اغلب به علت آن بستگی دارد. زخم نوک پستان به دلایل زیادی می تواند رخ دهد که چند علت رایج آن را در ادامه این مقاله از بخش سلامت زنان دکتر سلام آورده ایم.

زخم نوک پستان به چه دلایلی ایجاد می شود؟ + نحوه درمان آن

علت های رایج زخم نوک پستان

زخم نوک پستان به دلیل شیردهی

شیردادن از پستان یکی از شایع ترین علل زخمی شدن نوک پستان است. به خصوص در مراحل اولیه، اگر شما و فرزندتان با اتصال دهان به نوک پستان مشکل دارید، فرصت های زیادی برای خراش دادن به پوست حساس اطراف این ناحیه فراهم می شود. به همین دلیل، برای برخی از ناراحتی ها در چند هفته اول آماده باشید تا زمانی که موفق به انجام درست این کار شوید.

برای به حداقل رساندن ناراحتی، سعی کنید مطمئن شوید که نوزاد به درستی به سینه شما قفل می شود و از انگشت خود برای خلاص کردن مکش پس از غذا خوردن استفاده می کند. همچنین برای این که مطمئن شوید که شیر به طور کامل تخلیه می شود.

آلرژی یا درماتیت آتوپیک و زخم نوک پستان

درماتیت آتوپیک نوعی خارش پوست است که در کنار دیگر شرایط آلرژی مانند آسم و آبریزش بینی رخ می دهد. آن می تواند بر بسیاری از مناطق بدن تاثیر بگذارد و باعث خارش پوست، خشکی و خارش پوست شود. این نوع درماتیت معمولا با مرطوب کننده درمان می شود، اما یک متخصص بهداشت و درمان نیز می تواند به شما کمک کند تا خارش و ناراحتی را کاهش دهید.

بارداری و تاثیر آن بر زخم نوک پستان

علاوه بر تغییرات متعدد دیگر در بدن، سوزش نوک پستان یکی از ویژگی های شناخته شده بارداری است. این بیماری از نوسانات هورمونی و کشیده شدن پوست سینه ها در طول دوره بارداری ناشی می شود. بسیاری از زنان انتظار دارند که با استفاده از کره کاکائو، روغن نارگیل و یا هر یک از روش های دیگر مرطوب کنندگی، از ناراحتی رهایی یابند.

زخم نوک پستان به چه دلایلی ایجاد می شود؟ + نحوه درمان آن

زخم نوک پستان به خاطر تغییرات هورمونی

فعالیت هورمونی در طول زندگی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بافت های پستان و نوک پستان شما شود. این به این معنی است که برای زنان متداول است که درد، ناراحتی و یا خارش در دوران قاعدگی، بارداری، یائسگی، و دیگر مراحل زندگی را گزارش کنند. دامنه گزینه های رفتاری که برای شما موجود هستند به علت تغییر در فعالیت های هورمونی بستگی دارد. اگر از هر کدام از این نشانه ها نگران هستید، از یک متخصص بهداشت و درمان حرفه ای مشاوره بگیرید.

تماس غیر معمول در طول رابطه جنسی

هر زوج ریتم و کارهای روتین خود را در تخت خواب دارد و گاهی اوقات این می تواند شامل بازی با سینه نیز باشد. اگر متوجه شدید که نوک سینه شما در طول تحریک و یا رابطه جنسی آسیب می بیند، ممکن است لازم باشد درباره این موضوع با شریک زندگی خود صحبت کنید. یک لحظه سکوت را از اتاق خواب برای باز کردن یک مکالمه در مورد ترجیحات شریک تان انتخاب کنید و به آرامی به این نکته اشاره کنید که به کمی مهربانی در اطراف سینه ها نیاز دارید.

بیماری پیتز و بروز زخم نوک پستان

بیماری پیتز یک سرطان است که پس از آن به نوک پستان و اطراف آن گسترش می یابد. در ابتدا ممکن است مثل اگزما به نظر برسد، اما نوک پستان اغلب خون یا مایع زرد رنگی ترشح می کند. این بیماری اغلب تنها یک نوک پستان را آلوده می کند. این شرایط با جراحی و نور درمانی مورد درمان قرار می گیرد.

اصطکاک باعث زخم نوک پستان می شود

هر پارچه ای که با نوک سینه تان تماس پیدا کند می تواند باعث خراش شود، به خصوص اگر نزدیک باشد. در مورد لباس های ورزشی مراقب باشید – معمولا آرایش و گرما و عرق سبب ایجاد آن می شوند در حالی که ورزش کردن می تواند سبب افزایش شدت سوزش زخم شود. سعی کنید مطمئن شوید که کرست شما به خوبی متناسب است و قبل از اینکه اصطکاک را کاهش دهد به قسمت نوک پستان فشار وارد نمی کند.

به یاد داشته باشید که دلایل مشترک خارش نوک پستان با پارچه های الاستیک و رنگ هایی است که در لباس زیر و لباس خواب شما به کار می روند. اگر شما تازه شروع به پوشیدن لباس های جدید کرده اید، به زمان های قدیم برگردید و ببینید که آیا این روش به نوک سینه زخمی شما کمک می کند یا خیر.

زخم نوک پستان به چه دلایلی ایجاد می شود؟ + نحوه درمان آن

عفونت و زخم نوک پستان

تعدادی از عفونت ها می تواند باعث ناراحتی یا درد و زخم در پستان و نوک پستان شود. به علائم هر یک از شرایط زیر آگاه باشید و در صورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید:

برفک: برفک یک عفونت شایع است که توسط مخمر (قارچ candida)ایجاد می شود. این مخمر به راحتی در محیط های گرم، مرطوب رشد می کند. برفک می تواند در دهان نوزاد فعال باشد در حالی که مادر به کودک شیر می دهد یک نقطه دسترسی برای عفونت را فراهم می کند (ممکن است لکه های سفید را در داخل گونه های کودک پیدا کنید). داروهای ضد برفک برای درمان این شرایط موجود هستند، اما آگاه باشید که برخی از آن ها برای استفاده در پستان مناسب نیستند. از این رو شما باید قبل از درمان با پزشک خود مشورت کنید. ورم پستان: ورم سینه یک عفونت است که باعث التهاب پستان می شود. از جمله دلایل دیگر، این می تواند ناشی از انسداد طولانی مدت مجاری شیری باشد. برای حل این درد: از گرمای مرطوب، استفاده کنید و ناحیه اطراف آن را ماساژ دهید و به درمان در اطراف آن ادامه دهید. اگر این وضعیت شرایط را حل نمی کند و یا تب می کنید – احتمالا به یک دوره آنتی بیوتیک نیاز دارید.

محصولات بهداشتی مثل پودر لباس شویی

طیف گسترده ای از محصولات مصرفی مانند پودر لباس شویی، صابون، شامپو و ضد عفونی می تواند باعث ایجاد خارش در پوست شود. اگر حساسیت نوک پستان شما نسبتا جدید است و شما می توانید دلایل دیگر را حذف کنید، فراموش نکنید که محصولات خانگی که تقریبا هر روز با پوست شما تماس در تماس هستند را در نظر بگیرید.

مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات پوستی می توانند درماتیت تماسی ایجاد کنند. این به شکل لکه های قرمز و خارش در هر بخشی از بدن شما که در معرض آن قرار گرفته است، ظاهر می شود. اگر به دنبال مجرم هستید، باید نسبت به هر محصولی که اخیرا شروع به استفاده از آن کردید مشکوک شوید و بعد از یک زمان کوتاه واکنش پوست خود را مورد بررسی قرار دهید.

هنگامی که مشخص کردید که درماتیت تماسی، علت خارش نوک پستان شما است، راه حل نسبتا ساده است: پیدا کردن محصولات جایگزین عطری و بدون عطر که باید تاثیر ملایم تری بر روی پوست شما داشته باشد، آسان است.

اگزما در اطراف نوک پستان نیز باعث زخم نوک پستان می شود

اگر شما در معرض هیچ کدام از این شرایط پوستی نیستید، باید به برخی علائم روی نوک پستان خود و یا محوطه مسطح که اطراف آن را احاطه کرده است، توجه کنید. اگر خراش جزئی باشد، درمان می تواند به سادگی مالیدن مرطوب کننده با کیفیت بالا به این ناحیه باشد. به دنبال محصولاتی بگردید که شامل سرامید هستند – این مواد مومی می توانند باعث ایجاد رطوبت در اطراف سوزش و تسریع درمان شوند.

بیشتر بدانید: اگزما و پوست شما

اگر مرطوب کننده هیچ گونه درمانی را فراهم نمی کنند، می توانید استروییدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون را نیز امتحان کنید که به احتمال زیاد تورم و سوزش را کاهش می دهد. در داروخانه درمان های ضدعفونی کننده در دسترس هستند، اما برای استفاده از فرمولاسیون های قوی، شما به تجویز پزشک خود نیاز دارید.

زخم نوک پستان به چه دلایلی ایجاد می شود؟ + نحوه درمان آن

چگونه زخم نوک سینه را درمان کنیم

درمان زخم نوک سینه ها به علت آن بستگی دارد. در صورت نیاز به راهنمایی یک ارائه کننده خدمات بهداشت، شرایط فوق را در نظر بگیرید و آن ها را به طور مناسب درمان کنید. به علاوه، توجه زیادی به تاثیر شرایط محیطی محلی خود بکنید.

هوای خشک و یا سرد به طور خاص می تواند با پوست شما، از جمله سینه ها و نوک سینه، تاثیر بگذارد. اگر نوک سینه تان آسیب ببیند و یا خشک به نظر برسد، ممکن است لازم باشد به طور خاص از آن مراقبت کنید.

کاهش زمان حمام به حداکثر ۱۰ دقیقه و تلاش برای جلوگیری از داغ کردن زیاد آب – بیشتر احتمال دارد که چربی پوست را جدا کرده و خشکی را بیشتر کند. زمانی که از رطوبت بدنتان را از دست می دهید، به آرامی پوست خود را با یک حوله نوازش کنید تا زمانی که تقریبا خشک شود و یک مرطوب کننده ضخیم را فورا بر روی آن قرار دهید.