مراسم «بنی اسد» نماد تشییع شهدای کربلا/آیینی با قدمت 500 سال


مراسم «بنی اسد» نماد تشییع شهدای کربلا/آیینی با قدمت 500 سال

پیشوا- مراسم «بنی اسد» یکی از کهن‌ترین آیین‌های عزاداری در جنوب تهران است و به نشانه تشییع پیکر شهدای کربلا و ارادت به اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مراسم « بنی اسد» در پیشوا چندین سال است، در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و یکی از مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) است، که مورد توجه و استقبال مردم استان تهران قرار گرفته است و علی رغم این که مراسمی نمادین است، اما از سوز فراوانی برخوردار است و چشمان گریان مردمی که شاهد این مراسم هستند، نشان از این سوز دارد.

این آیین در واقع یادآور روز ۱۲ محرم سال ۶۱ هجری است که در آن، طایفه «بنی اسد» به صحرای نینوا آمده و در حالی که اجساد مطهر شهدای کربلا عریان در زیر آفتاب سوزان است، آن ها را تشییع و تدفین می کنند.

مراسم « بنی اسد» ویژه شهر پیشوا و برخی مناطق اطراف این شهر از جمله « کهنک» است و در برخی دیگر از شهرستان‌ها نیز این مراسم با کمی تفاوت و نه با شکوهی که در پیشوا برگزار می‌شود، به اجرا در می آید.

در مراسم « بنی اسد» جمعی از مردان در نقش طایفه «بنی اسد» لباس های عربی بر تن کرده و با بستن شال های سبز به کمر و نقاب به صورت و با در دست داشتن بیل ، چوب و لوازم نمادین دفن سپاهیان اقدام به ندفین پیکر پاک شهدای کربلا می کنند.

تدفین نمادین شهدای دشت کربلا در روز بنی اسد

این مراسم از ساعت ۱۴ روز پنج شنبه و هم زمان با ۱۲ محرم الحرام در صحن امامزاده جعفر(ع) پیشوا برگزار می شود.

علمای شیعه معتقدند، طایفه «بنی اسد» با کمک و راهنمایی امام سجاد (ع) اجساد شهدای کربلا را دفن کردند، مقرم در کتاب « مقتل الحسین(ع) » در خصوص چگونگی تدفین شهدای کربلا می‌نویسد: «چون امام سجاد(ع) آمد، بنی اسد را دید که کنار کشتگان گرد آمده‌اند و سرگردانند، نمی‌دانند چه کنند و کشته‌ها را نمی‌شناسند، چون بین بدن‌ها و سرهای مقدس جدایی انداخته بودند و گاهی از بستگان آنان می‌پرسیدند، امام سجاد به آنان خبر داد که برای دفن این اجساد پاک آمده است. آنان را با نام و مشخصات معرفی کرد. هاشمیان را از دیگران شناساندند، ناله و شیون برخاست و اشک‌ها جاری شد و زنان بنی اسد مو پریشان کردند و سیلی به صورت زدند و بلند گریه کردند. »

مقرم می افزاید: «سپس امام سجاد (ع) به محل قبر آمد، کمی از خاک‌ها را کنار زد، قبری حاضر و آماده، آشکار شد و حضرت دستان خود را زیر کمر امام حسین(ع) گشود و گفت: «بسم الله و بالله وعلی ملّة رسول الله، صدق الله ورسوله،‌ ماشاء ولا حول ولا قوة إلاّ بالله العظیم.» امام به تنهایی بی‌آنکه بنی اسد در این کار همراهی‌اش کنند پیکر مطهر را وارد قبر کرد و به آنان گفت: همراه من کسی هست که یاری می‌کند. هنگامی که او را در قبر نهاد، ‌صورت بر آن رگ‌های بریده گذاشت و گفت: خوشا سرزمینی که پیکر پاک تو را در بر گرفت، دنیا پس از تو تاریک است و آخرت با فروغ جمالت روشن است، اما شبِ بیداری و غم است و اندوهگین همیشگی، تا آنکه خداوند برای خاندان تو سرای آخرت را برگزیند که تو در آنی، سلام و رحمت و برکات الهی بر تو باد از من، ای فرزند رسول خدا.»

در گذشته مراسم آمادگی برای مراسم روز بنی اسد در پیشوا با یک فراخوان و بسیج همگانی صورت می‌گرفت، اما اکنون جمعی از جوانان این مسئولیت را بر عهده دارند و از چند ماه قبل از آغاز محرم تا روز بنی اسد، به تدریج برای این مراسم آماده می شوند و جلسات متعددی با حضور حسین عباسی، فرماندار پیشوا، حجت الاسلام روح اله باقری، امام جمعه پیشوا و جمعی از بزرگان این شهرستان برگزار می شود.

رسم سنتی بر این شکل است، که وقتی می‌خواستند پیکر نمادین شهدای کربلا را برای انجام مراسم روز بنی اسد آماده کنند، با نوشتن اسامی شهدا بر روی تابوت آنها، مشغول تشییع شدند که مردم متدین و عزادار منطقه و برخی عزاداران که از شهرستان های همجوار برای عزاداری و همچنین به نشانه تبرک و حاجت گرفتن با توسل به امام حسین(ع) و شهدای کربلا در این مراسم تشییع و تدفین شرکت می کردند.

مراسم «بنی اسد» نماد تشییع شهدای کربلا/آیینی با قدمت 500 سال

ارتباط قیام ۱۵ خرداد ۴۲ مردم ورامین و پیشوا و آیین روز بنی اسد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پیشوا در مورد آیین روز بنی اسد در پیشوا به خبرنگار مهر گفت: این مراسم که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد، توسط هیئات مذهبی اجرا می شده و در ۱۰۰ سال اخیر نیز توسط تکیه «همت‌آباد» پیشوا آغاز می‌شود.

امیرحسین طاهری اضافه کرد: در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ و هم زمان با دوازدهم محرم الحرام و حین برگزاری مراسم بنی اسد خبر دستگیری امام خمینی(ره) توسط رژیم طاغوت به پیشوا رسید و مردم مومن پیشوا و سایر مناطق اطراف که در این مراسم حاضر بودند، برای دفاع از ولایت و مرجع تقلید خود به سوی تهران حرکت کردند.

بله، روز ۱۲ محرم و هم زمان با روز بنی اسد سال ۴۲ و ۱۵ خرداد بود، که مردم روستای «محمد آباد عربها» از توابع ورامین، مردم شهر ورامین و مردم پیشوا پس از شنیدن خبر دستگیری امام خمینی(ره) به سوی تهران حرکت کردند و خون خود را دادند، اما اسارت مرجع تقلید خود را تاب نیاوردند.

مراسم روز بنی اسد علاقمندان بسیاری دارد به نحوی که اکنون سال‌ها است، از دیگر مناطق استان تهران و حتی از استان های دیگر عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت برای شرکت در این مراسم به پیشوا سفر می‌کنند.

مردم پیشوا نیز نذر و نیاز بسیار در مراسم روز بنی اسد می‌کنند و گاه هنگام این مراسم در برخی مناطق پیشوا، ذبح گوسفند، توزیع شربت، دود کردن اسپند و پخش نذری مشاهده می‌شود.

این مراسم به خاطر جمعیت بسیار و مراسم ویژه‌ای که توسط تکیه قدیمی و با سابقه «همت‌آباد» پیشوا برگزار می‌شود، علاقمندان زیادی دارد.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مراسم « بنی اسد» در پیشوا چندین سال است، در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و یکی از مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) است، که مورد توجه و استقبال مردم استان تهران قرار گرفته است و علی رغم این که مراسمی نمادین است، اما از سوز فراوانی برخوردار است و چشمان گریان مردمی که شاهد این مراسم هستند، نشان از این سوز دارد.

این آیین در واقع یادآور روز ۱۲ محرم سال ۶۱ هجری است که در آن، طایفه «بنی اسد» به صحرای نینوا آمده و در حالی که اجساد مطهر شهدای کربلا عریان در زیر آفتاب سوزان است، آن ها را تشییع و تدفین می کنند.

مراسم « بنی اسد» ویژه شهر پیشوا و برخی مناطق اطراف این شهر از جمله « کهنک» است و در برخی دیگر از شهرستان‌ها نیز این مراسم با کمی تفاوت و نه با شکوهی که در پیشوا برگزار می‌شود، به اجرا در می آید.

در مراسم « بنی اسد» جمعی از مردان در نقش طایفه «بنی اسد» لباس های عربی بر تن کرده و با بستن شال های سبز به کمر و نقاب به صورت و با در دست داشتن بیل ، چوب و لوازم نمادین دفن سپاهیان اقدام به ندفین پیکر پاک شهدای کربلا می کنند.

تدفین نمادین شهدای دشت کربلا در روز بنی اسد

این مراسم از ساعت ۱۴ روز پنج شنبه و هم زمان با ۱۲ محرم الحرام در صحن امامزاده جعفر(ع) پیشوا برگزار می شود.

علمای شیعه معتقدند، طایفه «بنی اسد» با کمک و راهنمایی امام سجاد (ع) اجساد شهدای کربلا را دفن کردند، مقرم در کتاب « مقتل الحسین(ع) » در خصوص چگونگی تدفین شهدای کربلا می‌نویسد: «چون امام سجاد(ع) آمد، بنی اسد را دید که کنار کشتگان گرد آمده‌اند و سرگردانند، نمی‌دانند چه کنند و کشته‌ها را نمی‌شناسند، چون بین بدن‌ها و سرهای مقدس جدایی انداخته بودند و گاهی از بستگان آنان می‌پرسیدند، امام سجاد به آنان خبر داد که برای دفن این اجساد پاک آمده است. آنان را با نام و مشخصات معرفی کرد. هاشمیان را از دیگران شناساندند، ناله و شیون برخاست و اشک‌ها جاری شد و زنان بنی اسد مو پریشان کردند و سیلی به صورت زدند و بلند گریه کردند. »

مقرم می افزاید: «سپس امام سجاد (ع) به محل قبر آمد، کمی از خاک‌ها را کنار زد، قبری حاضر و آماده، آشکار شد و حضرت دستان خود را زیر کمر امام حسین(ع) گشود و گفت: «بسم الله و بالله وعلی ملّة رسول الله، صدق الله ورسوله،‌ ماشاء ولا حول ولا قوة إلاّ بالله العظیم.» امام به تنهایی بی‌آنکه بنی اسد در این کار همراهی‌اش کنند پیکر مطهر را وارد قبر کرد و به آنان گفت: همراه من کسی هست که یاری می‌کند. هنگامی که او را در قبر نهاد، ‌صورت بر آن رگ‌های بریده گذاشت و گفت: خوشا سرزمینی که پیکر پاک تو را در بر گرفت، دنیا پس از تو تاریک است و آخرت با فروغ جمالت روشن است، اما شبِ بیداری و غم است و اندوهگین همیشگی، تا آنکه خداوند برای خاندان تو سرای آخرت را برگزیند که تو در آنی، سلام و رحمت و برکات الهی بر تو باد از من، ای فرزند رسول خدا.»

در گذشته مراسم آمادگی برای مراسم روز بنی اسد در پیشوا با یک فراخوان و بسیج همگانی صورت می‌گرفت، اما اکنون جمعی از جوانان این مسئولیت را بر عهده دارند و از چند ماه قبل از آغاز محرم تا روز بنی اسد، به تدریج برای این مراسم آماده می شوند و جلسات متعددی با حضور حسین عباسی، فرماندار پیشوا، حجت الاسلام روح اله باقری، امام جمعه پیشوا و جمعی از بزرگان این شهرستان برگزار می شود.

رسم سنتی بر این شکل است، که وقتی می‌خواستند پیکر نمادین شهدای کربلا را برای انجام مراسم روز بنی اسد آماده کنند، با نوشتن اسامی شهدا بر روی تابوت آنها، مشغول تشییع شدند که مردم متدین و عزادار منطقه و برخی عزاداران که از شهرستان های همجوار برای عزاداری و همچنین به نشانه تبرک و حاجت گرفتن با توسل به امام حسین(ع) و شهدای کربلا در این مراسم تشییع و تدفین شرکت می کردند.

مراسم «بنی اسد» نماد تشییع شهدای کربلا/آیینی با قدمت 500 سال

ارتباط قیام ۱۵ خرداد ۴۲ مردم ورامین و پیشوا و آیین روز بنی اسد

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پیشوا در مورد آیین روز بنی اسد در پیشوا به خبرنگار مهر گفت: این مراسم که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد، توسط هیئات مذهبی اجرا می شده و در ۱۰۰ سال اخیر نیز توسط تکیه «همت‌آباد» پیشوا آغاز می‌شود.

امیرحسین طاهری اضافه کرد: در روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ و هم زمان با دوازدهم محرم الحرام و حین برگزاری مراسم بنی اسد خبر دستگیری امام خمینی(ره) توسط رژیم طاغوت به پیشوا رسید و مردم مومن پیشوا و سایر مناطق اطراف که در این مراسم حاضر بودند، برای دفاع از ولایت و مرجع تقلید خود به سوی تهران حرکت کردند.

بله، روز ۱۲ محرم و هم زمان با روز بنی اسد سال ۴۲ و ۱۵ خرداد بود، که مردم روستای «محمد آباد عربها» از توابع ورامین، مردم شهر ورامین و مردم پیشوا پس از شنیدن خبر دستگیری امام خمینی(ره) به سوی تهران حرکت کردند و خون خود را دادند، اما اسارت مرجع تقلید خود را تاب نیاوردند.

مراسم روز بنی اسد علاقمندان بسیاری دارد به نحوی که اکنون سال‌ها است، از دیگر مناطق استان تهران و حتی از استان های دیگر عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت برای شرکت در این مراسم به پیشوا سفر می‌کنند.

مردم پیشوا نیز نذر و نیاز بسیار در مراسم روز بنی اسد می‌کنند و گاه هنگام این مراسم در برخی مناطق پیشوا، ذبح گوسفند، توزیع شربت، دود کردن اسپند و پخش نذری مشاهده می‌شود.

این مراسم به خاطر جمعیت بسیار و مراسم ویژه‌ای که توسط تکیه قدیمی و با سابقه «همت‌آباد» پیشوا برگزار می‌شود، علاقمندان زیادی دارد.

کد خبر 4716240

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس