پیشنهاد تبدیل کارخانه های قدیمی کرج به شرکت دانش بنیان


پیشنهاد تبدیل کارخانه های قدیمی کرج به شرکت دانش بنیان

کرج - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی البرز با اشاره به طرح مباحثی در خصوص تغییر کاربری کارخانه های قدیمی کرج گفت: پیشنهاد تبدیل این کارخانه ها به شرکت های دانش بنیان و استارتاپی را ارائه داده ایم.

در هسته مرکزی کلانشهر کرج بیش از سه شرکت تولیدی و صنعتی با قدمت بالای ۷۰ سال از جمله کارخانه های تولید روغن جهان، کارخانه پارچه بافی جهان چیت و کارخانه لوله پولیکا استقرار دارند که این کارخانه ها در چند سال گذشته به علت فرسودگی تجهیزات، جا به جایی خط تولید و مشکلاتی دیگر فعالیت آنها متوقف شده است.

به تازگی در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر تبدیل برخی از این کارخانه ها از جمله کارخانه پولیکا کرج به فضای تجاری و فضای سبز انتشار یافته است.

برخی از کارخانه پولیکا واقع در هسته مرکزی شهر کرج به عنوان نماد صنعتی این شهر یاد میکنند.

محمد امین فرشی روز پنجشنبه درگفت و گو با ایرنا اظهار داشت: وجود این کارخانه ها ظرفیت مناسبی برای نوآوری در تولید و اشتغالزایی درکلانشهر کرج بوده که با تبدیل آنها به شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ فرصت جدیدی برای رونق اقتصادی به وجود آورد.

وی ادامه داد: درنقاط مختلف جهان دیده میشود که چنین مکان هایی که سمبل تولید و اشتغال محسوب شده را تبدیل به محلی برای جوانان کارآفرین می کنند که نمونه آن اراضی مربوط به اراضی شرکت «استیشن اف فرانسه» به مساحت ۳۴ هزار مترمربع است که اراضی آن از محل دپوی راهآهن به بزرگترین فضای استارت آبی این کشور تبدیل شد.

فرشی ادامه داد: نمونه داخلی نیز می توان کارخانه نوآوری آزادی تهران که در محل کارخانه«الکترودسازی آما» سابق به مساحت ۱۸ هزار متر مربع راه اندازی شده است .

استفاده از ظرفیت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان به عنوان کسب و کارهای جدید که به طور عمده برمبنای فناوری شکل گرفته اند، یکی از راه های بهبود اشتغال در شرایط کنونی کشور است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی البرز خاطر نشان کرد: این استان با دارا بودن بیش از سه هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح بوده که استفاده از ظرفیت هایی چون کارخانه های قدیمی می تواند علاوه بر توسعه کسب و کارهای نوین، زمینه اشتغالزایی هرچه بیشتر را نیز فراهم کند.

به همین منظور پیشنهاد تبدیل کارخانجات قدیمی کرج که به عنوان هویت صنعتی استان محسوب می شوند به مراکز نوآوری از سوی شرکت شهرک های صنعتی البرز داده شده است.

کارخانه پولیکا کرج درسال ۱۳۳۹ به عنوان نخستین تولید کننده لوله اتصالات و گرانولهای پی وی سی کشور در زمینی به مساحت ۲۸ هزار متر مربع راه اندازی شد.

همچنین کارخانه روغن‌نباتی جهان در ۱۵ آبان ۱۳۳۴ برای تولید روغن نباتی از دانه‌های پنبه‌ای درحاجی‌ آباد کرج فعالیت خود را آغاز کرد که در دهه ۸۰ خط تولیدآن به مناطق دیگر کشور انتقال یافت.

کارخانه جهان چیت یکی دیگر از شرکت های قدیمی کرج است که درسال ۱۳۳۴ راه اندازی شد و در اواخر دهه ۷۰ به علت قرار گرفتن در محدوده شهری و فرسودگی تجهیزات فعالیت آن متوقف شد.

این شرکت ها تحت پوشش برخی نهادها هستند.

۷۴۱۴/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟