آخرین خبرها از طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان


آخرین خبرها از طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان

بیش از یک سال از تصویب توسعه طرح صنعت سینما در شورای اسلامی شهر اصفهان گذشته و حالا، روز ملی صنعت سینما، بهانه‌ای شده تا کوروش خسروی، مبدع این طرح به همراه سعید امامی دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان، درباره گام‌های برداشته‌شده، اهداف و چشم‌انداز آن با ایسنا سخن بگویند.

کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا پیرامون این موضوع اظهار کرد: حدود 10 ماه است که طرح توسعه صنعت سینما به مرحله اجرایی رسیده و از برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت سینما در اسفندماه 97 تاکنون، فرازوفرودهای زیادی را طی کرده است.

وی ادامه داد: ما کوشیده‌ایم تا با جست‌وجوی نمونه‌های مشابه این طرح در جهان، راهی که کشورهایی مثل ایتالیا و بریتانیا برای توسعه صنعت سینمای خود طی کردند، طی کنیم. باید بگویم، مسیری که در آن قرارگرفته‌ایم غلط نبوده اما اثربخش بودن یا نبودن آن جای بحث و بررسی دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: موفق شده‌ایم که در گام دوم طرح توسعه سینما، شورای سیاست‌گذاری‌ای را با حضور کسانی که در عرصه فیلم‌سازی و توزیع و فروش فیلم دستی دارند تشکیل بدهیم و با کمک فکری آن‌ها پیش برویم.

خسروی، برگزاری نمایشگاهی از لوکیشن‌های سینمایی اصفهان را یکی دیگر از گام‌های پیش برد طرح توسعه سینما برشمرد و گفت: شرق اصفهان کویری است و غرب آن کوهستانی. این شهر هم خیابان مدرن دارد و هم بافت سنتی، ضمن این‌که از ظرفیت صنایع فعال و غیرفعال آن نیز می‌توان به‌عنوان یک لوکیشن سینمایی استفاده کرد، به همین دلیل از تعدادی از عکاسان برجسته خواستیم تا مکان‌هایی که ظرفیت تبدیل‌شدن به لوکیشن سینمایی را دارند ثبت کنند و هم‌زمان با برپایی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان این عکس‌ها را در نمایشگاه «مکان به توان 24» در معرض دید علاقه‌مندان گذاشتیم.

وی افزود: قدم بعدی ما این است که عکس‌های این نمایشگاه را روی یک سایت در دسترس همه فیلم‌سازان قرار بدهیم تا آن‌ها با ظرفیت‌های اصفهان آشنا شوند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در ایران هنوز هیچ شهری همت نکرده که خود را به پایگاه فیلم‌سازی تبدیل کند و از این نظر، اصفهان در کشور و حتی در منطقه پیشتاز است. از مرحوم سپنتا، سازنده اولین فیلم ناطق سینمای ایران گرفته تا اصغر فرهادی، فیلم‌ساز موفق جهان و بسیاری از سینماگران و تهیه‌کنندگان بزرگ کشور، همه و همه پتانسیل‌های این شهر هستند و اصفهان شانس آن را دارد که تا یکی دو سال آینده تجربه خوبی برای تعامل با سینماگران، سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان داشته باشد، به شکلی که آن‌ها این شهر را به‌عنوان قطب تولید بپذیرند.

خسروی ادامه داد: مسیری که اخیراً احمد الستی، عضو شورای سیاست‌گذاری طرح توسعه صنعت سینما پیش پای ما گذاشته، بسیار راهگشاست. او معتقد است اگر بخواهیم صنعت سینمای کشور را تقویت کنیم باید نظام استودیویی داشته باشیم تا چرخه صنعت سینما بتواند درآمد حاصل از فروش خود را صرف تولید کند و ما در نظر داریم با توجه به این نقیصه، به شکل‌گیری نظام استودیویی در اصفهان کمک کنیم.

وی تصریح کرد: البته نگاه شهرداری اصفهان به همه این حرکت‌ها نگاه بسترسازی است و در اجرا وارد نمی‌شود، چون نهادهای عمومی و دولتی ساختار سنگین و پرهزینه‌ای دارند اما با فراهم کردن زمینه و دخالت دادن بخش خصوصی، می‌توانند هم از هزینه‌ها بکاهند و هم زمینه بروز فساد و ریخت‌وپاش بیت‌المال را از بین ببرند.

یکی از برنامه‌های جنبی نخستین نمایشگاه صنعت سینمای اصفهان، «پیچینگ» بود؛ طرحی برای ایجاد پیوند بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران که قرار بود منجر به تولید فیلم کوتاه شود. سعید امامی، دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه صنعت سینما درباره سرنوشت طرح‌های پذیرفته‌شده در «پیچینگ» به خبرنگار ایسنا گفت: حوزه هنری اصفهان سرمایه‌گذار اصلی این طرح بود و از مجموع 60 اثری که به دبیرخانه «آیسینکس» ارسال‌شده بود 14 فیلم‌نامه به بخش پیچینگ راه یافت و درنهایت سرمایه‌گذار اصلی و سرمایه‌گذاران ثانویه برای تولید حدود 8 تا 10 اثر کوتاه اعلام آمادگی کردند. تا جایی که اطلاع داریم فرایند رایزنی برای تولید این آثار حدود دو ماه است که شروع‌شده هرچند وظیفه شهرداری اصفهان فقط بسترسازی برای ایجاد این ارتباط بوده و در این آیین‌نامه نیز بر این امر تأکید شده، کما اینکه در کل دنیا مجموعه‌های تسهیلگر، اتفاقات بعدی یک رویداد را رصد نمی‌کنند و مطلقاً نقشی در ماجراهای بعدی ندارند.

امامی، شناسایی و شبکه‌سازی فعالان شاخه‌های مختلف سینما را اصلی‌ترین هدف برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت سینما دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به توسعه صنعت سینما نخستین گام شناسایی جریان‌های دخیل در سینماست و بهترین قالب برای دست‌یابی به این امر اجرای برنامه‌ای در قالب نمایشگاه بود، پس نمایشگاه صنعت سینما با همین هدف برگزار شد و مجموعه‌های مختلف توانستند آخرین دستاوردهای مختلف خودشان را به یکدیگر معرفی کنند.

وی ادامه داد: بعد از برپایی این نمایشگاه، جلساتی با غرفه داران، هنرمندان و صاحب‌نظران برگزار شد تا سیاست‌های نمایشگاه بازخوانی و بازتعریف شود و در همین جلسات، به این نتیجه رسیدیم که راهبرد بعدی ما باید تمرکز بر توسعه تولید و عرضه باشد.

دبیر اجرایی نمایشگاه صنعت سینما، چرخه صنعت سینما را در سه‌شاخه پیش‌تولید، تولید و پس‌تولید دسته‌بندی کرد و گفت: شاید باید تمرکز دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان بر شاخه پیش‌تولید باشد.

امامی، مرحله پس‌تولید را تکمیل‌کننده چرخه صنعت سینما دانست و خاطرنشان کرد: اگر کالای خوبی تولید بشود اما نتواند درست به عرضه برسد اقتصاد پایداری در حاشیه آن ایجاد نمی‌شود، به همین دلیل گام دوم آیسینکس تمرکز بر انجام اقداماتی برای توسعه و بهبود تولید و عرضه است اما باز هم تأکید می‌کنم که ما فقط باهدف بسترسازی به این حیطه وارد خواهیم شد.

وی ادامه داد: سند توسعه صنعت سینما مدام از سوی دانشگاهیان و کسانی که در جریان تولید صاحب‌نام و مؤثر هستند، بازخوانی می‌شود تا ابهامات آن رفع بشود و با توجه به این‌که هیچ الگوی داخلی‌ای برای آن وجود ندارد طبیعتاً کار سختی پیش رو خواهیم داشت.

دبیر اجرایی نمایشگاه صنعت سینما، رایزنی با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید ابزار مرتبط با سینما را یکی از گزینه‌های پیشنهادی طرح توسعه صنعت سینما عنوان کرد و افزود: پس از انتشار فراخوان این طرح مراحل عملیاتی شدن آن طی خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که تمرکز «آیسینکس» بر امر اقتصاد سینماست تصریح کرد: چشم‌انداز ما تبدیل‌شدن جریان صنعتی سینمای ملی به یک نظام بزرگ استودیویی است، درست شبیه همان نظام استودیویی‌ای که در کشورهایی که به‌صورت واقعی جریان صنعت سینما را دارند شاهد آن هستیم. فاصله زیادی تا رسیدن به هدف‌ داریم اما به برداشتن همین گام‌های نخست هم امیدواریم.

امامی، اصفهان را دارای پتانسیل میزبانی از این حرکت بزرگ فرهنگی اقتصادی دانست و گفت: اصفهان در این طرح، محور حرکت است و این به این معنی نیست که قرار است همه اتفاقات مربوط به طرح توسعه صنعت سینما در اصفهان بیفتد؛ بلکه این شهر می‌تواند میزبان این حرکت باشد و قطعاً این میزبانی آورده‌هایی نیز برای آن خواهد داشت. تمرکز ما بر کشاندن جریان تولید به اصفهان نیست بلکه قصد داریم به‌عنوان شهری که پشتوانه تاریخی و فرهنگی و پتانسیل‌های قوی دارد، محور یک حرکت بزرگ در حوزه سینما باشیم.

وی با بیان این‌که میزان موفقیت در این پروژه، وابسته به جریانات کشور است، تأکید کرد: اگر همه‌چیز به‌درستی پیش برود می‌توانیم در گام‌های بعدی به سمت توسعه بین‌المللی نیز برویم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن