هدایت انسان‌های غرق در مادیات؛ برترین ویژگی امام سجاد(ع)


هدایت انسان‌های غرق در مادیات؛ برترین ویژگی امام سجاد(ع)

گروه معارف - کارشناس ارشد تعلیم و تربیت گفت: هدایت و نجات انسان‌های غرق در مادیات و دنیاطلبی و تبیین تفکر اسلامی و اصول دین و بیان مقام معنوی انسان و ارتباط انسان با خدا، رهنمون ساختن انسان به‌سوی خدامحوری و خداترسی و ایمان در جامعه فاسد و بی‌دین، از بزرگترین نقش‌های امام سجاد(ع) در زنده نگه‌داشتن دین اسلام بود.

هدایت انسان‌های غرق در مادیات؛ برترین ویژگی امام سجاد(ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله خراسانی‌کیا، کارشناس ارشد تعلیم و تربیت در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: وضعیت مکه و مدینه در زمان امام سجاد(ع) به‌گونه‌ای بود که به گفته ایشان تعداد محبان اهل بیت عصمت و طهارت به ۲۰ نفر نمی‌رسید و فعالیت‌ها و زحمات حضرت در این دوران موجب ثمردهی در دوران امام باقر(ع) شد.

وی افزود: شیوه مواجهه حضرت زین‌العابدین(ع) با حاکمان ظالم و دنیاپرست دوران خویش به‌گونه‌ای بود که با رفتارهای شایسته و مناسب در جهت راهنمایی و هدایت اندک شیعیان باقیمانده تلاش می‌کردند که زمینه‌ساز موفقیت‌ در دوران امام باقر(ع) شدند، به‌عنوان مثال ایشان غلامان را خریده و پس از آموزش و تعلیم آزاد می‌کردند تا به تبلیغ دین و تشیع بپردازند.

خراسانی‌کیا ادامه داد: امام سجاد(ع) در کاخ یزید در مورد امام حسین(ع) خطابه تندی داشتند که موجب سرافکندگی و روسیاهی یزید و دشمنان اسلام و سربلندی و پیروزی اسلام و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) گردید.

وی بیان کرد: امام سجاد(ع) مردم را به دوری از دستگاه ظلم و ظالمان، پرهیز از گرفتاری در دام هوای نفس توصیه می‌کردند و انسان‌ها را به سمت عافیت‌طلبی و جهاد و مقاومت تشویق می‌نمودند.

کارشناس ارشد تعلیم و تربیت تصریح کرد: هدایت و نجات انسان‌های غرق در مادیات و دنیاطلبی و تبیین تفکر اسلامی و اصول دین و بیان مقام معنوی انسان و ارتباط انسان با خدا، رهنمون ساختن انسان به‌سوی خدامحوری و خداترسی و ایمان در جامعه فاسد و بی‌دین، از بزرگترین نقش‌های امام سجاد(ع) در زنده نگه‌داشتن دین اسلام بود.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) با خرید غلامان اقدام به تربیت شاگرد کرده و راه را برای پیشرفت دین و علم برای زمان امام باقر(ع) هموار می‌کردند و در زمانی که در جامعه فضای خفقان حاکم بود و اگر شخصی به امام خود رجوع می‌نمود، مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت، ایشان با تعلیم شاگردانی پیام‌های خود را به طرفداران دین رسانده و دین را تبلیغ می‌کردند.

خراسانی‌کیا افزود: مبارزه ایشان از راه موعظه و دعا بود تا بدین‌وسیله معنویت تضعیف شده در جامعه را احیا کنند و دعاهای فراوانی از ایشان صادر شده که از آن جمله می‌توان به صحیفه سجادیه، مناجات خمسه عشر، رساله حقوق و موعظه‌هایی که در آن در جهت تغییر فضای دنیوی حاکم بر مردم تدوین گردیده است، اشاره کرد.

وی به حدیثی از امام سجاد(ع) که در آن به گناهانی که مانع از اجابت دعا می‌شوند، اشاره کرد و ادامه داد: بدذاتی، دورویی با برادران مسلمان، باور نداشتن اجابت دعا، به تاخیر انداختن نمازهای واجب، تقرب نجستن به خداوند، بدزبانی، انجام ندادن کارهای نیک و ناسزا گفتن از عوامل مانع از استجابت دعا است.

کارشناس ارشد تعلیم و تربیت با اشاره به لقب حضرت علی‌بی‌حسین(ع) بیان کرد: این حضرت را به‌دلیل سجده‌های طولانی، سجاد لقب دادند و به‌خاطر عبادت زیاد پیشانی امام پینه بسته بود و به همین دلیل لقب ذوالثفنات به آن حضرت دادند و ایشان را زکی، امین و سیدساجدین می‌نامیدند، زیرا دارای علم و تقوا، عبادت فراوان، شجاعت، رافت، زهد، حلم، تواضع، فصاحت، بلاغت در کلام، عفو، جوانمردی، بزرگمردی و متانت بودند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته