تقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهی


تقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهی

یک استاد حوزه علمیه تاکید کرد: تقوای اجتماعی مومنان هنگام سختی و تنگنا در کنار ولی خدا ماندن است، حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا امام حسین(ع) را تنها نگذاشتند با اینکه دشمن به حضرت(ع) امان‌نامه داده بود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «مسعود عالی» به مناسبت سوگواری شب تاسوعای حسینی که یکشنبه شب، ۱۷ شهریور ماه با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) درباره آیه ۲ و ۳ سوره مبارکه طلاق، گفت: هر کس در زندگی فردی و اجتماعی تنها به این یک آیه عمل کند برای او بسیار کارگشا است.

استاد حوزه علمیه در تبیین آیات ۲و ۳ سوره مبارکه طلاق که می فرماید: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْىء قَدْراً»؛ تصریح کرد: هر کس تقوای الهی پیشه و از گناه دوری کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکل نماید ، خدا او را کفایت می کند و خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی درباره جایگاه اجمالی آیه افزود: هر کس تقوای الهی داشته باشد، با خدا معامله و خط قرمزهای الهی را رعایت کند خدا نیز برای او راه‌هایی را باز می‌کند که در گمان و خیال او نیاید.

وی با بیان اینکه خداوند در عالم مقدرات، فراز و فرودهایی برای انسان قرار داده است تا او را امتحان کند، اظهار کرد: این امتحانات میزان بندگی شخص را مشخص یا او را تربیت می‌کند. به عنوان مثال گاهی شخصی در زندگی فردی دچار نیاز مالی شدید می‌شود یا نیاز به ازدواج پیدا می‌کند که شاید مسیر به دست آوردن حلال آن بسته و مسیر حرام آن باز باشد، اگر شخص اینجا دست به حرام نبرده و بر خداوند توکل کند خداوند برای او از جایی که گمان نمی‌کند گشایش خواهد کرد.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه انسان هر روز امتحان می‌شود اما امتحانات سخت تنها یک یا دو بار در زندگی او رخ می‌دهد، اضافه کرد: حضرت یوسف(ع) هر روز امتحان می‌شد اما امتحان سخت او یعنی همان اقدام زلیخا تنها یک بار بود یا حضرت ابراهیم(ع) نیز هر روز امتحان می‌شد اما امتحان کشتن فرزند فقط یک بار رخ داد.

وی افزود: شیطان می‌داند کم هستند افرادی که بر امتحانات سخت الهی استقامت کنند بنابراین همواره رصد می‌کند که مردم را هنگام امتحانات به بیراهه بکشاند، اما اولیاء الهی در همین امتحانات سخت با توکل بر خدا بر شیطان پیروز شده و چیزهای ناب به دست آوردند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: رجبعلی خیاط نمونه اولیاء الهی هم عصر ما است که در سن ۲۴ سالگی و اوج جوانی در امتحانی با گذشت از فعل حرام جنسی، خداوند به ایشان عنایت خاص کردند که به چشم بصیرت رسیدند.

وی با بیان اینکه خداوند رب است و با امتحان بندگان در برابر حلال و حرام‌ها از آنها درخواست انجام تکلیف دارد، گفت: امام راحل وقتی انقلاب کردند با وجود اینکه ظاهرا همه راه‌ها بسته بود، می فرمودند: ما مامور به تکلیف هستیم نتیجه با خداوند است. همه کارها، رزق و روزی به دست خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه آیات ۲ و ۳ سوره طلاق در مسائل اجتماعی کاربرد بیشتری دارد، تاکید کرد:‌ در امتحانات سخت و سنگین اجتماعی اگر افراد یک جامعه در کنار ولی خدا باقی بمانند خداوند برای همه آنها گشایش ایجاد می‌کند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه توبه مبنی بر اینکه «مومنان تقوا داشته و با صادقان باشید»، اظهار کرد: پیامبر(ص) درباره این آیه قرآن فرمودند که صادقان من، برادرم امیرمومنان امام علی(ع) و جانشینان ایشان هستند که مومنان تا روز قیامت نباید از آنها جدا شوند.

وی ادامه داد:‌ تقوای اجتماعی مومنان این است که هنگام سختی و تنگناها در کنار ولی خدا تسلیم امر الهی باشند و او را تنها نگذارند و به سوی دشمن نروند که خداوند برای آنان گشایش کند. هنر بندگی خداوند در سختی و تنگاناها خود را نشان می‌دهد وقتی همه چیز فراهم باشد، بندگی هنر نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و نجات قوم بنی‌اسرائیل از دست فرعونیان زمان، گفت: بنی‌اسرائیل وقتی در تنگا و سختی تعقیب فرعونیان قرار گرفتند حضرت موسی(ع) را تنها نگذاشتند تا از اهداف خود کوتاه بیاید به همین دلیل خداوند رود نیل را برای آنها گشود و سپس دشمنانشان را در همان رود غرق کرد.

وی اضافه کرد: در جنگ اُحُد امیرمومنان امام علی(ع) با چند نفر دیگر وقتی عده‌ای برای جمع کردن غنیمت رفتند پیامبر(ص) یعنی ولی خدا را تنها نگذاشتند در کربلا هم حضرت ابوالفضل(ع) وفادار در مصاف ۳۰ هزار نفره دشمن با ۷۲ تن، امام حسین(ع) را تنها نگذاشتند با اینکه دشمن به حضرت(ع) امان‌نامه داده بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امتحانات سخت خداوند برای این است که در جان شما گشایش رخ دهد و از شرک خلاص شوید و بدانید که همه کارها به دست خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی در پایان خاطرنشان کرد: مقاومت و آرامش اصلی در جامعه مبتنی بر توکل ولی آن جامعه است، در قرآن خداوند استقامت جامعه را از پیامبر(ص) طلب می‌کند وظیفه ما هم این است که ولی خدا را تنها نگذاریم، امام حسین(ع) سفینة النجاة بودند روز عاشورا حضرت ابوالفضل(ع) بیش از هر کسی تسلیم امر ولی خداوند بودند و ایشان را تنها نگذاشتند.

تقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهیتقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهیتقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهیتقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهیتقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهیتقوای اجتماعی یعنی ماندن کنار ولی خدا در تنگنا و سختی/ فلسفه امتحانات سخت الهی

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید