شبیه خوانی دچار تهاجم شده است


شبیه خوانی دچار تهاجم شده است

تعزیه خوان و محقق موسیقی با اشاره به این که شیوه امروزی آموزش تعزیه اصالت ندارد، گفت: موسیقی تعزیه اکنون دچار تهاجم شده و باید برای آن فکری کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «تعزیه» از جمله هنرهای آئینی نمایشی در ایران است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند نشان داده می‌شود؛ در واقع این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی شیعی است که شهادت امام حسین (ع) و یارانش را در واقعه سال 61 قمری به تصویر می کشد، تعزیه در ایران در استانهای اردبیل، سمنان، اصفهان، مرکزی،قم، تهران، مازندران، قزوین، البرز، کرمان، یزد، همدان،خوزستان،فارس، زنجان، بوشهر و خراسان رضوی اجرا می شود؛ مجالس تعزیه در ماه محرم و شیوه اجرای تعزیه را «سید محسن هاشمی» تعزیه خوان که تعزیه خوانی را از دوران کودکی اغاز کرده است و به تعزیه کاملاْ سنتی بسیارعلاقه دارد و عضو هیات مدیره انجمن تعزیه ایران به گفتگو گذاشته ایم که در زیر می آید:

مهمترین آسیب هایی که امروز شبیه خوانی را به عنوان هنر آئینی ما تهدید می کند، چیست؟

آن چیزی که باعث می شود شبیه خوانی از مدار اصلی خود خارج شود، این است که این هنر آئینی دچار تهاجم شده است و آموزش ها درست نیستند و توسط اساتید آموزش داده نمی شود و کسانی که می خواهند شبیه خوانی یاد بگیرند از طریق «سی دی ها» آموزش می بینند و از تعزیه ها و اجراهایی که در این سی دی ها منتشر شده الگوبرداری می کنند.

یعنی شما معتقدید که موسیقی به عنوان یک رکن مهم تعزیه دچار تهاجم شده است؟

بله، موسیقی تعزیه از مسیر اصلی خارج شده و دچار انحراف شده است و در واقع می شود گفت موسیقی تعزیه الان دچار تهاجم شده و باید برای آن فکری شود.

همانطور که می دانید تعزیه سه رکن اساسی شعر، موسیقی و حرکت دارد، اگر هر کدام از این ارکان به درستی اجرا نشود یا حذف شود، تعزیه آسیب می بیند، الان وضعیت چگونه است؟

تعزیه سه رکن اصلی شعر، موسیقی و حرکت دارد هر کدام از این ارکان را از شبیه خوانی بگیرند دچار مشکل می شود، هم اکنون شعر تعزیه دچار بحران است. به اعتقاد من هم شعر و هم موسیقی اگر نباشند، تعزیه دچار اشکال می شود حتی اگر از شعر غلط هم در تعزیه استفاده کنند به ارکان تعزیه لطمه وارد می شود.

با توجه به اینکه مخاطب امروز سرگرمی های فراوانی دارد برای اینکه مخاطب با تعزیه ارتباط برقرار کند، آیا می شود در آن نوآوری ایجاد کرد؟

به نظر من امروز تعزیه یک رسانه است. تعزیه به خودی خود می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، البته مخاطب امروز جوان ما به موضوع تعزیه تقریبا بیگانه است چون از تریبون های رسمی تعزیه پخش نمی شود. وقتی که رسانه ملی آن را پخش نمی کند چه انتظاری دارید که جوان ایرانی تعزیه را بشناسد. تعزیه در رسانه های رسمی جایگاهی ندارد. اگر تعزیه در رسانه ها درست عرضه شود، قطعا مخاطب خود را دارد و جوان ها آن را می شناسند. شما چه توقعی دارید که مخاطب تعزیه را که در تلویزیون هیچ برنامه ای به آن اختصاص داده نشده ببیند و با آن ارتباط برقرار کند باید تعزیه عرضه شود تا مخاطب آن را بپسندد.

در تهران مکانی برای اجرای تعزیه وجود ندارد؟

در همین شهر تهران که ام القرای جهان اسلام است هنوز یک تکیه برای اجرای تعزیه وجود ندارد یا جایی که تعزیه اجرا شود تنها تکیه ای که در آن تعزیه اجرا می شد تکیه دولت بود که تعطیل شد، بعضی مواقع در فضای باز تئاتر شهر تعزیه اجرا می شود اما مکان خاصی برای اجرا وجود ندارد.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس