نماگر بورس در یک قدمی ابرکانال 300 هزار واحدی/ واکنش وال‌استریت به رونمایی از آیفون جدید/ رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی به عراق/ استقبال دلار از اخراج بولتون


نماگر بورس در یک قدمی ابرکانال 300 هزار واحدی/ واکنش وال‌استریت به رونمایی از آیفون جدید/ رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی به عراق/ استقبال دلار از اخراج بولتون

این پیمانه تیتر‌هایی همچون توقف روند کاهشی طلای جهانی، بازار اوراق مسکن؛ «تسه»‌ها در تله تثبیت سیاست‌های مسکن، چهاردهمین ماه بحران خودرویی در چین، جزییات جدید از برنامه 400 میلیاردی چین برای سرمایه‌گذاری در ایران، ترامپ اعمال تعرفه بر بخشی از واردات کالا‌های چینی را 2 هفته به تعویق انداخت و ثبات دلار در در فضایی نیمه‌تعطیل را در بر دارد.

نماگر بورس در یک قدمی ابرکانال 300 هزار واحدی/ واکنش وال‌استریت به رونمایی از آیفون جدید/ رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی به عراق/ استقبال دلار از اخراج بولتونتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون توقف روند کاهشی طلای جهانی، بازار اوراق مسکن؛ «تسه»‌ها در تله تثبیت سیاست‌های مسکن، چهاردهمین ماه بحران خودرویی در چین، جزییات جدید از برنامه ۴۰۰ میلیاردی چین برای سرمایه‌گذاری در ایران، ترامپ اعمال تعرفه بر بخشی از واردات کالا‌های چینی را ۲ هفته به تعویق انداخت و ثبات دلار در در فضایی نیمه‌تعطیل را در بر دارد.

نماگر بورس در یک قدمی ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی

شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه پس از ایام عاشورا و تاسوای حسینی و در بین تعطیلی با رشد 3198 واحدی در ارتفاع 299 هزار و 930 واحدی قرار گرفت. به گزارش نبض بورس، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 859 واحدی رقم 80 هزار و 612 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص قیمت هم وزن با افزایش 1387 واحدی در ارتفاع 83 هزار و 499 واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم وزن نیز با رشد 1387 واحدی به ارتفاع 55 هزار و 895 واحدی صعود کرد و شاخص آزاد شناور با رشد 4262 واحدی در ارتفاع 342 هزار و 211 واحدی قرار گرفت، شاخص بازار اول نیز با صعود 1900 واحدی به کانال 218 هزار و 349 واحدی کوچ کرد و شاخص بازار دوم با جهش 8409 واحدی رقم 608 هزار و 282 واحدی را به نمایش گذاشت. در جریان داد و ستدهای بورس تهران، پتروشیمی پارس(پارس) با 306 واحد، پالایش نفت تهران با 205 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر بورس تهران داشتند و در مقابل نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس با 81 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان(پارسان) با 64 واحد و توسعه معادن و فلزات با 57 واحد بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل بورس تهران داشتند. ارزش کل معاملات بورس تهران بیش از 1657 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 4 میلیارد و 344 برگه سهام طی 442 هزار و 846 نوبت معاملاتی رقم خورد.

سکه در بازار نیمه تعطیل به رقم 4 میلیون و 100 هزار تومان رسید

روز گذشته بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم، 4 میلیون و 80 هزار تومان بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم 4 میلیون و 100 هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز 2 میلیون و 100 هزار تومان قیمت گذاری شد و هر ربع سکه بهار آزادی به رقم یک میلیون و 300 هزار تومان رسید.

توقف روند کاهشی طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی، روند نزولی چهار روزه خود را متوقف کرد و اندکی افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۴۹۰ دلار و ۹ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۴۹۸ دلار ایستاد. مارگارت یانگ یان، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" اظهار کرد که انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه خود نرخ‌های بهره را کاهش دهد و سرمایه‌گذاران روی چنین اقدامی کاملا حساب کرده‌اند و با توجه به افت اخیر قیمت طلا، سرمایه گذاران از این فرصت برای خرید بهره برده‌اند. قیمت طلا از چهارم سپتامبر که به رکورد ۱۵۵۷ دلار صعود کرد، بیش از چهار درصد یا بیش از ۶۰ دلار ریزش داشته است.

واکنش وال‌استریت به رونمایی از آیفون جدید

رونمایی از محصول جدید شرکت اپل معاملات بورس آمریکا را کاملا تحت الشعاع قرار داد. به نقل از بلومبرگ، اپل در کالیفرنیا از محصول جدید خود به نام آیفون ۱۱ رونمایی کرد که با توجه به قیمت مناسب آن در مقایسه با نسل قبل، پیش‌بینی می شود با استقبال جهانی مناسبی روبرو شود. با وجود نگرانی ها از تاثیر جنگ تجاری بین آمریکا و چین بر سودآوری شرکت اپل، ارزش سهام این برند پس از معرفی گوشی جدید در بورس وال استریت آمریکا بیش از یک درصد افزایش یافت و بسیاری از شرکت های دیگر فعال در حوزه تکنولوژی نیز با اقبال معامله گران مواجه شدند. از سوی دیگر گزارش منتشر شده در روزنامه " ساوث چاینا مورنینگ پست" مبنی بر تمایل چین در افزایش خرید محصولات کشاورزی آمریکایی باعث افزایش امید معامله گران به از سر گیری روند مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان شد. در معاملات بورس وال‌استریت، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۳ درصد افزایش و شاخص " داو جونز اینداستریال اوریج" با ۰.۲۸ درصد افزایش به کار خود خاتمه دادند اما شاخص " نزدک کامپوزیت" ۰.۰۴ درصد عقب نشست.

بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها در تله تثبیت سیاست‌های مسکن

اوراق تسهیلات مسکن هم روز گذشته در فضای مثبت معاملات خود را پشت سر گذاشتند. «تسه»‌ها در جریان دادوستدهای هفته قبل مرز 40 هزار تومان را در اغلب امتیازها واگذار کردند و به سطوح 39 و 38 هزار تومان هم قیمت خوردند. اما این روند پایدار نماند و بار دیگر با تنزل قیمت شاهد افزایش تقاضای تکنیکالی و بهبود نسبی قیمت طی روزهای اخیر بودیم. در همین راستا در روز گذشته هم ارزش 70 درصد از امتیازهای «تسه» افزایش یافت و در کانال 42 هزار تومان جا خوش کرد. به نظر نمی‌رسد اوراق وام مسکن در شرایط رکودی حاکم بر بازار مسکن جهت‌یابی مشخص داشته باشد تا تغییر در سیاست‌های اعتباری مسکن احتمالا در همین محدوده نوسان کند. اواخر دی‌ماه ۹۲ هم با افزایش سقف خرید امتیازهای وام بود که قیمت‌ها با رشدی شتابان به رکودی چندین ماهه پایان دادند.

چهاردهمین ماه بحران خودرویی در چین

میزان فروش خودرو در چین، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در ماه آگوست نیز با افت ۹/ ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ روبه‌رو شد تا روند نزولی فروش خودرو در این بازار برای چهاردهمین ماه متوالی رقم بخورد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ از سوی دیگر خودروهای برقی جدید نیز برای دومین ماه با کاهش فروش مواجه شدند. براساس اعلام سازمان تولیدکنندگان خودروی چین، این کاهش به‌دنبال افت ۳/ ۴درصدی فروش در ماه جولای و ۶/ ۹ درصدی در ماه ژوئن رقم خورد. اکنون برای نخستین‌بار از دهه ۹۰ میلادی است که بازار خودروی چین برای بیش از یک سال دچار رکود شده است؛ رکودی که کارشناسان عوامل اصلی آن را جنگ تجاری با آمریکا و افت رونق اقتصادی در چین می‌دانند.

رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی به عراق

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی به کشور عراق برداشته شد.

در نامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان لرستان خطاب به رئیس جهاد کشاورزی و رئیس اتاق بازرگانی لرستان آمده است:

احتراماً، به پیوست تصویر نامه شماره 98.440.19086 مورخ 1398.6.4 مدیرکل محترم دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در خصوص رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی به کشور عراق به همراه ضمائم مربوطه ارسال می‌گردد. خواهشمند است دستور فرمائید مراتب فوق به نحو مقتضی به ذینفعان اطلاع‌رسانی گردد.

جزییات جدید از برنامه ۴۰۰ میلیاردی چین برای سرمایه‌گذاری در ایران

درحالی‌که بر اساس تفاهم امضا شده میان ایران و چین، قرار است چینی‌ها بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در بخش‌های اقتصادی ایران سرمایه گذاری کنند، جزییات جدیدی از این برنامه منتشر شده است. به نقل از پترولیوم اکونومیست، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان ماه اوت با همتای چینی خود در دیداری که انجام داد نقشه راهی برای همکاری استراتژیک چین و ایران ارائه کرد. این قرارداد همکاری در ۲۰۱۶ امضا شده بود و بسیاری از نکاتی را که در قراردادهای قبلی ایران و چین بود، در بر می‌گیرد. ولی بسیاری از نکات خاص و کلیدی این تفاهم نامه جدید در اختیار عموم قرار نمی گیرد. براساس این گزارش، این قرارداد تعادل جهانی بخش نفت و گاز را تغییر می دهد. ستون مرکزی قرارداد جدید این است که چین ۲۸۰ میلیارد دلار برای توسعه بخش های نفت، گاز و پتروشیمی ایران هزینه می کند. این مبلغ برای دوره پنج ساله اول این قرارداد در ابتدا پرداخت می شود. ولی طبق این تفاهم نامه، پرداخت های بعدی در هر دوره پنج ساله با توجه به توافق دو طرف پرداخت خواهند شد. همچنین این گزارش می افزاید: یک سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری دیگر هم برای به‌روزرسانی زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران امضا شده است که مجدداً در ابتدای هر دوره پنج ساله طبق توافق دو طرف پرداخت خواهد شد. چین همچنین توافق کرده تولید در میادین نفتی غرب کارون در ایران را ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ افزایش دهد. منفعت نهایی این قرارداد برای ایران این است که چین توافق کرده واردات نفت ایران را باوجود تحریم‌های آمریکا افزایش دهد.

ترامپ اعمال تعرفه بر بخشی از واردات کالاهای چینی را 2 هفته به تعویق انداخت

در شرایطی که جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین همچنان یکی از موضوعات مورد توجه محافل رسانه‌ای جهان است، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که برای نشان دادن حسن نیت، اعمال تعرفه بر 250 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را دو هفته به تعویق انداخته است.

دونالد ترامپ، بامداد پنج‌شنبه به‌وقت تهران در صفحه خود در توئیتر نوشت: «به درخواست "لیو هی"، معاون نخست‌وزیر چین و نظر به این واقعیت که جمهوری خلق چین در تاریخ اول اکتیر هفتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، ما توافق کرده‌ایم که برای نشان دادن حسن نیت اعمال تعرفه 25 تا 30 درصدی بر 250 میلیارد دلار کالا را از اول اکتبر، به 15 اکتبر موکول کنیم.»

ترامپ همواره چین را متهم کرده که توازن تجاری بین دو کشور را به نفع خود بر هم زده و از روسای جمهور سابق آمریکا نیز بخاطر دادن چنین اجازه‌ای به پکن انتقاد کرده است. وی اول شهریور ماه نیز به بنگاه‌های اقتصادی آمریکا هشدار داد که چین را ترک کنند و به آمریکا بازگردند. چین هم در این جنگ تعرفه‌ای بیکار ننشسته و متقابلا تعرفه‌هایی بر واردات کالا از آمریکا وضع کرده است، بخصوص بر کالاهایی که محصول آن دسته از ایالت‌های آمریکا هستند که پایگاه رای دونالد ترامپ محسوب می‌شوند. چینی‌ها از جمله بر نفت خام وارداتی از آمریکا نیز تعرفه 5 درصدی اعمال کرده‌اند. پکن رفتار واشنگتن را در جنگ تعرفه‌ای به قلدری تعبیر کرده و از آن به‌شدت انتقاد کرده است.

ثبات دلار در در فضایی نیمه‌تعطیل
روز گذشته در بازاری نیمه تعطیل، شاهد ثبات در نرخ دلار و یورو بودیم. به گونه ای که بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11500 تومان خریداری شد و بدون تغییر نسبت به قیمت 11600 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در بازار دیروز، به قیمت 12750 تومان خریداری شد و به قیمت 12850 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.
استقبال دلار از اخراج بولتون

معاملات دیروز بازارهای ارز تحت تاثیر خبر برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا توسط ترامپ قرار گرفت و بازارها از این تصمیم استقبال کردند به گونه‌ای که ارزش دلار در برابر ارزهای امن نظیر ین و فرانک تقویت و در برابر ارزهای رقیب یعنی یورو و پوند تثبیت شد.

دونالد ترامپ دیشب در پیامی توئیتری نوشت: من شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر نیازی به خدمات او در کاخ سفید نیست. من، و دیگر اعضای این دولت، با بسیاری از پیشنهادهای او به شدت مخالفیم. اندکی بعد نیز جان بولتون با تایید خبر ترامپ نوشت: شب گذشته پیشنهاد دادم که استعفا کنم و رئیس جمهوری ترامپ گفت: بگذار فردا درباره آن صحبت کنیم.

دلار بیش‌ترین دستاورد را در برابر ین ژاپن و فرانک داشت تا جایی که هر دلار با ثبت نرخ ۱۰۷.۷۵۹۷ ین به بالاترین سطح خود در شش هفته اخیر در برابر ارز ژاپنی رسید و فرانک سوئیس نیز به ۱.۰۰۸۱ دلار عقب نشست. به نقل از اکونومیز، در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۸.۳ واحد رسید. برخی از کارشناسان معتقدند که با کنار رفتن بولتون از تیم تصمیم‌گیری کاخ سفید، کانال‌های جدیدی برای مذاکرات با چین، ایران، کره شمالی و طالبان گشوده خواهد شد. بولتون از منتقدان سرسخت برجام و طرفدار استراتژی فشار حداکثری به ایران بود. در برابر دو ارز مهم اروپایی، نرخ برابری هر یورو معادل ۱.۱۰۵۱ دلار و هر پوند معادل ۱.۲۳۵۴ دلار اعلام شد.

چین 16 قلم از کالاهای آمریکایی را از تعرفه اضافه معاف کرد
وزارت دارایی چین در وب‌سایت خود اعلام کرد در نظر دارد تا 16 قلم محصولات آمریکایی را که شامل آب پنیر و محصولات پودر ماهی (نوعی غذای حیوانات) و برخی مواد روغنی است، از اعمال تعرفه اضافی مستثنی کند. این معافیت که از 17 سپتامبر اجرایی خواهد شد، به مدت یک سال تا 16 سپتامبر 2020 اعتبار خواهد داشت. این وزارتخانه اعلام کرد این اقلام در 2 فهرست جداگانه معافیت از تعرفه، شامل تعرفه‌های اضافی اعمالی چین علیه کالاهای آمریکایی نمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !