منابع غذایی غنی از ویتامین D در پاییز


کاهش ساعات روز، با نزدیک شدن به پایان تابستان، به معنای کاهش دریافت نور خورشید و کاهش سنتز ویتامین دی از طریق آن است

منابع غذایی غنی از ویتامین D در پاییز
شفا آنلاین>سلامت>در آستانه پاییز، منابع غذایی غنی از ویتامین دی را فراموش نکنید.

به گزارش شفا آنلاین، کاهش ساعات روز، با نزدیک شدن به پایان تابستان، به معنای کاهش دریافت نور خورشید و کاهش سنتز ویتامین دی از طریق آن است.

این در حالی است که مصرف کافی این ویتامین منجر به جلوگیری از پوکی استخوان(Osteoporosis)، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت، و ... می‌شود. در عوض فقر ویتامین دی منجر به افسردگی بخصوص در فصول سرد سال خواهد شد.

با این حال منابع شناخته شده غنی از ویتامین دی از این قرارند:

ماهی‌های چرب:
ماهی‌های چرب از قبیل قزل آلا، ماهی تن و ماهی ساردین منابع غنی از ویتامین دی هستند. هر سه اونس از فیله ماهی قزل آلا، شامل ۴۵۰ واحد بین المللی ویتامین دی است ضمن این که اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در آن، برای حفظ سلامت قلب مفید است.

قارچ:
قارچ‌ها به طور طبیعی به خاطر قرارگیری در معرض آفتاب حاوی مقادیر زیادی ویتامین دی هستند و به اندازه مکمل ویتامین دی، نیاز بدن به این ویتامین را تامین می‌کنند. محققان توصیه می‌کنند که نیم تا یک ساعت قبل از مصرف قارچ، آن را در معرض نور خورشید به طور مستقیم می‌توانید قرار دهید. چون قارچ همانند پوست انسان ویتامین دی را از طریق نور خورشید سنتز می‌کند.

شیر غنی شده:
تقریبا تمام محصولات شیر گاو غنی شده با ویتامین دی، نیاز به این ویتامین را تامین می‌کنند. برخی از انواع شیر سویا و شیر برنج نیز با ویتامین دی غنی شده اند.

مکمل‌های ویتامین دی:
در مصرف این مکمل‌ها البته باید احتیاط کنید و با پزشک تان مشورت نمایید، چون مصرف بیش از حد ویتامین دی می‌تواند سمیت ایجاد کند. میزان نیاز روزانه به ویتامین دی در افراد معمولی و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد است.

زرده تخم مرغ:
استفاده از این خوراکی یک راه مناسب برای جذب ویتامین دی مورد نیاز است. یک عدد زرده تخم مرغ حاوی ۴۰ واحد ویتامین دی است البته نباید سعی کنید کل نیاز روزانه خود به ویتامین دی را از طریق خوردن زرده تخم مرغ جبران کنید. چون یک عدد تخم مرغ حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است و توصیه انجمن قلب آمریکا این است که روزانه بیش از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول(Cholesterol) برای حفظ سلامت قلب، دریافت نشود.

غلات غنی شده: غلات کم کالری غنی شده مانند دانه ها، در هر یک فنجان و نیم، حاوی ۹۰ واحد ویتامین دی هستند و می‌توان آن‌ها را با شیر و یا آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی مصرف کرد



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس