چراغ تعزیه‌خوانی باید روشن بماند/ تعزیه یک هنر اصیل ایرانی است


چراغ تعزیه‌خوانی باید روشن بماند/ تعزیه یک هنر اصیل ایرانی است

کارشناس مسائل مذهبی گفت:هنوز این ظرفیت وجود دارد که تعزیه ها در قالب سنتی خود حفظ شود و همچنان به متن های سنتی وفادار باشد و در اجراهای سنتی بسیار جا دارد که از تعزیه حمایت شود تا این تعزیه ها پرشور ادامه پیدا کند استقبال مردم از تعزیه هایی که در کوچه و خیابان اجرا می شود نشان می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام فریدالدین فرید اصل با اشاره به شروع تعزیه خوانی های خیابانی بعد از عاشورا در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: تعزیه یک نمایش کاملاً ایرانی و دارای اهمیت است که یکی از منابع و ابزارها و بسترهای انتقال فرهنگ عاشورا در طول سنت 1400 ساله ما است از این‌ جهت باید به تعزیه بها و ارزش زیادی قائل باشیم.

وی بیان داشت: در برهه ای از زمان که از راه های دیگر امکان انتقال فرهنگ و مفاهیم و داستان عاشورا وجود نداشت مردم ما از قالب نمایش برای انتقال و روایت عاشورا بهره بردند هنر به این دلیل که قالبی است که مرزها را پشت سر می گذارد و حصارها را می شکند نمی توان جلوی آن را گرفت به همین دلیل یک قالب ماندگار است.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: گاهی گفته می شود دوره تعزیه سر آمده باید گفت این حرف بی مبنا و نادرستی است، اکنون یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی در کشورهای مختلف احیای نمایش های سنتی است همچنان جا دارد نه تنها تعزیه بلکه هنرهای نمایشی مانند نقادی و پرده خوانی احیا شود.

فرید اصل افزود: برخی از تعزیه هایی که این روزها در فضای مجازی منتشر می شود که به نظر می رسد این ها تعزیه هایی هستند که از سنت تعزیه خوانی جداشده و فاصله گرفتند و آن سنت تعزیه خوانی که قبلاً وجود داشته با برخی از این تعزیه‌هایی که این روزها اجرا می شود فاصله دارد و این اصلاً خوب نیست.

تعزیه‌های سنتی باید همچنان اجرا شوند

وی تصریح کرد: البته همواره در کنار هنر اصلی و اصیل همواره یک بدعت تقلبی نیز وجود داشته که این مسئله نافی اصل نمی تواند باشد، طلای بدل نمی تواند طلای اصل را زیر سؤال ببرد باید تلاش شود یک نظارت صحیح بر متن تعزیه ها انجام شود و به این مسئله اهمیت داده شود نه اینکه کلا تعزیه کنار گذاشته شود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: تعزیه تاریخ نیست و کسی نباید به آن نگاه تاریخی داشته باشد بلکه تعزیه یک متن داستانی است که با اجرای هنری به نمایش در می آیند و نباید به تعزیه نگاه تاریخی داشت و به این بهانه جلوی تعزیه خوانی را گرفت.

فرید اصل با اشاره به اینکه ظرفیت برای اجرای تعزیه خوانی در کوچه و خیابان ها هنوز هم وجود دارد گفت: هنوز این ظرفیت وجود دارد که تعزیه ها در قالب سنتی خود حفظ شود و همچنان به متن های سنتی وفادار باشد و در اجراهای سنتی بسیار جا دارد که از تعزیه حمایت شود تا این تعزیه ها پرشور ادامه پیدا کند استقبال مردم از تعزیه هایی که در کوچه و خیابان اجرا می شود نشان می دهد که تعزیه ها همچنان باید اجرا شوند.

وی ادامه داد: می توانیم تئاترهای دینی و عاشورایی را هم با قدرت ادامه دهیم تئاترهای آئینی جای خود را دارند و نمایش های عاشورایی تحت عنوان تعزیه و کاروان هایی که به راه می افتد نیز جای خود را برای انتقال فرهنگ عاشورایی دارند، راه ماندگاری تعزیه های این است که به سنت های گذشته وفادار باشند.

تعزیه باید سینه به سینه حفظ شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ارگان خاصی متولی امر تعزیه است ؟ گفت: اطلاع دقیق ندارم اما مطلع هستم وزارت فرهنگ و ارشاد درصدد حفظ میراث تعزیه است و در بخشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال این هستند که تعزیه‌خوان‌های اصلی و قدیمی را پیدا کنند و تعزیه‌ها را ضبط تصویری کنند، اگر تعزیه‌خوان‌ها بخواهند می توانند از کمک بخش هایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کنند.

فرید اصل گفت: قاعده کار در تعزیه انتقال آن به صورت سنتی و سینه به سینه است و عمده‌ترین وجه ناظری که در تعزیه وجود داشته این بوده که سینه‌به‌سینه منتقل‌شده که این زنجیره نباید قطع شود و تعزیه را نمی‌توان با نظارت‌های بالادستی کنترل کرد.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا