مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام‌یک سدان الکتریکی بهتری است؟


مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام‌یک سدان الکتریکی بهتری است؟

تسلا مدل S به‌عنوان اولین سدان لوکس و اسپرت تمام الکتریکی دنیا از سال 2012 در بازار حضور دارد؛ بنابراین زمانی که مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی سدان‌های لوکس و اسپرت تمام الکتریکی خود را روانهٔ بازار کنند احتمالاً نزدیک به یک دهه از زمان تأسیس این کلاس توسط تسلا گذشته است؛ اما خوشبختانه پورشه... The post مقایسهٔ پورشه تایکان و تسلا مدل S، کدام‌یک...

تسلا مدل S به‌عنوان اولین سدان لوکس و اسپرت تمام الکتریکی دنیا از سال 2012 در بازار حضور دارد؛ بنابراین زمانی که مرسدس بنز، ب‌ام‌و و آئودی سدان‌های لوکس و اسپرت تمام الکتریکی خود را روانهٔ بازار کنند احتمالاً نزدیک به یک دهه از زمان تأسیس این کلاس توسط تسلا گذشته است؛ اما خوشبختانه پورشه آن‌قدر صبر ندارد و تایکان را به‌عنوان اولین رقیب واقعی گروه فولکس‌واگن برای نبرد با مدل S معرفی کرده است. حال می‌خواهیم در اینجا پرچم‌دار تایکان یعنی توربو S را با بهترین نسخهٔ مدل S یعنی P100D پرفورمنس مقایسه کنیم.

استایل و طراحی بیرونی

پورشه هنگام طراحی تایکان امتیاز مهمی داشته است زیرا آن‌ها از قبل همه‌چیز را در مورد رقیب خود می‌دانستند؛ بنابراین درحالی‌که مدل S سدان بسیار زیبایی بوده و هنوز هم هست، آلمانی‌ها خودروی خود را به سطح دیگری ارتقاء داده و طرحی را ارائه کرده‌اند که به‌وضوح آینده‌نگرانه‌تر یا حداقل مدرن‌تر از تسلا است. البته نمی‌خواهیم بگوییم یکی از این خودروها نمای بهتری نسبت به دیگری دارد اما وقتی به آن‌ها در کنار هم نگاهی می‌کنیم پورشه جدیدتر به نظر می‌رسد که البته کاملاً طبیعی است چون چندین سال است مدل S را دیده‌ایم. علاوه بر این، تایکان به لطف دماغهٔ تخت و گلگیرهای برجسته، اسپرت‌تر به نظر می‌رسد اما بااین‌حال هردو خودرو از گلگیرهای عقب عضلانی و برآمده‌ای برخوردارند و به همین دلیل نمی‌توان گفت مدل S در ظاهر خیلی کمتر از تایکان تهاجمی به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی، کیفیت و راحتی

مطمئناً برای اینکه بفهمیم کدام‌یک از این دو شرکت، سدان مسافرتی راحت‌تر و فناوری‌های کلی بهتری ساخته است باید صبر کنیم زیرا فعلاً جزئیات و مشخصات کامل تایکان منتشر نشده است اما اگر کیفیت کلی تایکان بهتر باشد تعجبی ندارد. داشبورد این سدان آلمانی نیز با صفحه آمپر دیجیتالی منحنی 16.8 اینچی، نمایشگر مرکزی 10.9 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نمایشگر 8.4 اینچی برای کنترل سیستم تهویه، تنظیمات صندلی‌ها و… و نهایتاً صفحه‌نمایش سفارشی سرنشین جلو، بیشتر از تسلا راننده محور است. در همین حال، مدل S هم به یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی مجهز است و صفحه‌نمایش عظیم 17 اینچی مرکزی آن نیز مطمئناً نیازی به معرفی ندارد.

قوای محرکه و عملکرد

برای اینکه در بازار حتی سوپراسپرتی پیدا کنید که سریع‌تر از این دو سدان تمام الکتریکی باشد دچار مشکل خواهید شد چه رسد به اینکه دنبال خودروی الکتریکی سریع‌تری باشید. بااین‌حال اگر خواهان پرشتاب‌ترین خودروی خانوادگی دنیا هستید اعداد و ارقام میگویند مدل S P100D پرفورمنس هنوز هم سریع‌تر است اما اختلاف آن با پورشه چندان زیاد نیست زیرا درحالی‌که تسلا ظرف 2.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد، پورشه برای انجام این کار تنها به دودهم ثانیه زمان بیشتری نیاز دارد. اما هرچند شاید بتوان از این اختلاف شتاب چشم‌پوشی کرد ولی این واقعیت که مدل S با هر بار شارژ باطری‌ها مسافت بسیار بیشتری را طی می‌کند هرگز قابل کتمان نیست زیرا بااینکه بُرد 412 کیلومتری تایکان توربو S مسافت کمی نیست اما P100D با بُرد 555 کیلومتر از این لحاظ کاملاً برتری دارد.

کارایی و قیمت

پورشه تایکان 4,963 میلی‌متر طول و 1,966 میلی‌متر عرض داشته و فاصلهٔ محوری آن 2,900 میلی‌متر است درحالی‌که طول، عرض و فاصلهٔ محوری مدل S به ترتیب برابر با 4,980 میلی‌متر، 1,964 میلی‌متر و 2,960 میلی‌متر است. این نشان می‌دهد دو خودرو از لحاظ اندازه بسیار نزدیک به هم هستند اما بااین‌حال فضای بار تسلا بسیار بیشتر است زیرا مجموع ظرفیت صندوق‌های بار جلو و عقب آن به 850 لیتر می‌رسد درحالی‌که دو صندوق بار تایکان روی‌هم تنها 447 لیتر حجم دارند؛ اما مهم‌ترین برتری تسلا بدون شک قیمت آن است که میزان قابل‌توجهی کمتر از رقیب آلمانی است. قیمت تایکان توربو S از 187,610 دلار آغاز می‌شود درحالی‌که مدل S P100D پرفورمنس با قیمت 99,990 دلار به بازار عرضه می‌شود؛ بنابراین اگر چند آپشن برای تایکان سفارش داده شود قیمت آن به دو برابر قیمت پرچم‌دار مدل S می‌رسد که اختلاف بسیار زیاد و تعیین‌کننده‌ای خواهد بود.

نتیجه

در ابتدا باید یادآوری کنیم که پورشه از تایکان به‌عنوان یک خودروی اسپرت الکتریکی یاد می‌کند نه یک GT چهاردر یا خودرویی خانوادگی و یا هر لقب دیگری که به تسلا مدل S داده می‌شود؛ بنابراین حداقل از برخی جهات ممکن است این مقایسه منصفانه نباشد؛ اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، شباهت‌های میان این دو ماشین بیشتر از تفاوت‌های آن‌ها است و این باعث می‌شود تایکان همواره با مدل S مقایسه شود؛ اما موضوع مهم دیگر اینکه تایکان قبل از هر چیز یک پورشه است نه رقیب مستقیمی برای X، Y یا Z. این اولین محصول تمام الکتریکی پورشه است و برای پرفورمنس پایدار ساخته شده است. این یعنی تایکان می‌تواند در پیست‌ها اقدام به دورزنی‌های پیاپی کند بدون آنکه باطری‌هایش داغ شوند که این ویژگی به میزان زیادی به ارزش آن اضافه می‌کند؛ اما با همهٔ این‌ها آیا سدان الکتریکی پورشه ارزش پرداخت نزدیک به صد هزار دلار بیشتر نسبت به تسلا را دارد؟


مشخصات فنی

مدل S پرفورمنس تایکان توربو S
پیشرانه 2 عدد الکتریکی 2 عدد الکتریکی
قدرت 762 اسب بخار 761 اسب بخار
گشتاور 1075 نیوتن متر 1050 نیوتن متر
گیربکس 1 سرعته 2 سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا 96 2.4 ثانیه 2.6 ثانیه
حداکثر سرعت 260 کیلومتر/ساعت 260 کیلومتر/ساعت
باطری 100 کیلووات ساعت 93.4 کیلووات ساعت
بُرد 555 کیلومتر 412 کیلومتر
طول 4,980 میلی‌متر 4,963 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,960 میلی‌متر 2,900 میلی‌متر
وزن 2240 کیلوگرم 2300 کیلوگرم
حجم صندوق بار 850 لیتر 447 لیتر
قیمت 99,990 دلار 187,610 دلار
منبع: CarScoops

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری