هنرجویانی که به مدد زیباسازی شهر زاهدان آمدند


هنرجویانی که به مدد زیباسازی شهر زاهدان آمدند

زاهدان- ایرنا- تعدادی از هنرجویان رشته‌گرافیک هنرستان فرهنگ و ارشاد اسلامی زاهدان در اقدامی خودجوش با هنر خود به کمک زیباسازی این کلانشهر آمدند.

به گزارش ایرنا بکارگیری رنگ، نقاشی، هنر زیبانگاری و گرافیک به زیبایی فضاهای شهری کمک شایان توجه‌ای می‌کند و زمینه‌ساز فضای شادتری در شهر می‌شود.

نقاشی‌های دیواری علاوه بر اینکه باعث جذابیت بیشتر فضای شهری شده می‌توانند روی مخاطب نیز تاثیر مفهومی داشته باشند.

شروع هنر دیوارنگاری یا همان نقاشی دیواری را می‌توان به کنده‌کاری‌های انسانهای نخستین روی دیواره غارها نسبت داد به زمانی که بشر تمایل داشت روی درخت‌ها، سنگ‌ها و دیوارها، علامت بگذارد.

زاهدان در اذهان عمومی شهری نابسامان و توسعه نیافته تلقی می‌شود و این ذهنیت زمانی به یقین تبدیل می‌شود که مسافران از راه زمینی وارد این شهر شوند به طوریکه ورودی شهر و محلات اطراف آن با خانه‌های خشتی وگلی و مخروبه نشان از محرومیت و بی سرو سامانی دارد.
اما مسافرانی که از راه هوایی وارد شهر می‌شوند آنچه از آسمان نظاره کرده‌اند به یک باره متغییر می‌شود، وارد خیابانی پر رنگ و لعاب به نام بلوار شهید مطهری می‌شوند که اطراف آن را درخت‌های فراوان احاطه کرده و بلواری با چمن کاری، گل کاری و تمیز و زیبا نظر هر تازه واردی را جذب می کند.

زاهدان برعکس شهرهای دیگر است؛ شمال آن محروم و جنوب شهر مرفه نشین است کمبود آب سبب شده تا این شهر از فضای سبز مطلوب و شادی آفرین کم بهره باشد، بوستان‌ها و پارک‌های شهری نسبت به جمعیت آن اندک است بطوریکه به گفته برخی از مسافران؛ زاهدان با خیابان‌هایی پر از چاله چوله، دست‌اندازهای فراوان، پیاده روهای اشغال شده توسط دست فروشان و کسبه بیشتر به روستا شهر شبیه است، محلات حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی این شهر را به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای حاشیه نشین کشور تبدیل کرده است.

روزهای طولانی تابستان و گرمای هوای در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان میل به گشت و گذار شبانگاهی را در مردم افزایش می‌دهد و کمبود فضای سبز، پارک و اماکن تفریحی و سرگرمی در این شهر سبب شده تا مردم برای گذراندن اوقات فراغت شبانه به همراه خانواده و دوستان در پیاده روهای اغلب نامناسب شوند اطراق کرده و تا پاسی از شب به گپ و گفت بپردازند و لحظات خوشی را سپری کنند.

برخی از شهروندان دلیل این امر را نبود تفرجگاه، فضای سبز و پارک کافی در سطح شهر زاهدان عنوان کردند.
زاهدان تنها کلانشهری است که به معنی واقعی هیچ شهر بازی ندارد و تنها تفریح مردم آن نشستن دور یکدیگر در پیاده روها یا اندک فضاهای سبز و پارک است که گاه این پیاده روها و پارک‌ها نیز روشنایی مطلوبی ندارند.
وضعیت چند میدان و پارک به اصطلاح سرسبز زاهدان که از شمار انگشتان دست تجاوز نمی‌کند نیز چندان تعریفی ندارد.
با وجود برخی اقدامات شهرداری در زیباسازی و مبلمان شهری از منظر شهروندان هنوز فضای شهری زاهدان جای بسیار کار دارد در این میان برخی از هنرآموزان هنرستان فرهنگ و ارشاد اسلامی برای زیباسازی شهر به صورت خودجوش وارد عمل شده و از اواخر سال گذشته اقدام به زیباسازی دیوارهای شهر کرده‌اند.

سرپرست اداره سیما، منظر و فضای سبز شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بدون تردید نقاشی دیواری در بهبود فضاهای شهری بسیار تاثیر گذار بوده چراکه نقاشی با فضای شهری تلفیق شده است.

محمدآذرمینا افزود: سه گروه از هنرجویان هنرستان ارشاد اسلامی زاهدان در اقدامی خودجوش در راستای اجرای طرح آموزشی خود از اواخر سال گذشته اقدام به نقاشی بر روی دیوارهای شهر کردند.

وی افزود: تاکنون آثار این هنرجویان در برخی خیابان‌های شهر زاهدان نظیر دانشگاه، معلم، بزرگمهر و قدس طراحی و اجرایی شده است.

سرپرست اداره سیما، منظر و فضای سبز شهرداری زاهدان بیان کرد: شهرداری برای حمایت از این هنرجویان نشست‌های متعددی را برگزار کرده تا بتواند از ظرفیت آنان در بهبود منظر شهری استفاده لازم را ببرد.

مسئول این گروه دانش آموزی نیز گفت: بیش از ۱۴ دانش آموز رشته گرافیک زاهدان در قالب گروه‌های متعدد اقدام به زیباسازی شهر کرده‌اند.

ریحانه زاهدشیخی با ابراز گلایه مندی از فضای نا مناسب شهری زاهدان افزود: همیشه از اینکه شهرمان این گونه دیوارهای زشت، کثیف و بی روح دارد ناراحت بودیم تا اینکه خودمان تصمیم گرفتیم برای زیبایی شهر کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: اعضای گروه در اقدامی خودجوش با خرید چندین قوطی رنگ آنهم با هزینه‌های شخصی خود برای زیباسازی شهردست به کار شدند.

مسئول این گروه دانش آموزی افزود: ما در این مسیر تمام تلاش خودمان را برای تغییر چهره شهر انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: پس از شناسایی دیوارهای کثیف که در معرض دید عموم هستند طرح خود را با تصمیم گروه تعیین کرده و اقدام به رنگ آمیزی می‌کنیم.

زاهدشیخی ادامه داد: هر چند ما هنوز در ابتدای راه هستیم اما اجرای همین چند کار کوچک باعث تشویق خانواده‌ها و شهروندان شده است تا آنان نیز در این اقدام ما را یاری کنند.

وی افزود: از آنجا که ما دانش آموز هستیم نیازمند کمک و حمایت مادی و معنوی ارگان‌ها و شهروندان در این زمینه‌هستیم.

مسئول این گروه دانش آموزی تاکید کرد: ما به دنبال منافع اقتصادی نیستیم و تنها به فکر زیباسازی شهر خودمان هستیم.

۷۳۱۶**۳۲۱۳**۶۰۸۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟