کاندولیزا رایس: قطعا بولتون می‌دانسته در پایان نزاع با رئیس جمهور باید از سمتش کنار برود


کاندولیزا رایس در واکنش به کنار گذاشته شدن جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ضمن موافقت با اینکه در داخل کاخ سفید اختلاف نظر وجود داشته تأکید کرد، جان بولتون باید از قبل چنین وضعیتی را پیش‌بینی می‌کرد.

آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای به اتفاقات اخیر مربوط به کنار گذاشته شدن جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ پرداخته و گفت: معمولا در یک نزاع بین رئیس جمهور و مشاورش، همه انتظار دارند که رئیس جمهور در سر کار بماند و مشاورش برکنار شود.

رایس به شبکه فاکس نیوز گفت: من مطمئن هستم که جان بولتون نهایت تلاشش را انجام می‌داده تا به رئیس جمهور آمریکا توصیه‌های روراست و صادقانه خود را ارائه دهد و این وظیفه‌ای است که شما در این سمت یعنی مشاور امنیت ملی او قرار است انجام دهید.

وی در ادامه این صحبت‌هایش تأکید کرد: اما در یک تحلیل نهایی باید گفت اگر مشاور امنیت ملی آمریکا و رئیس جمهور موافق یکدیگر نباشند این رئیس جمهور نیست که از سمتش کنار می رود و مطمئن هستم جان بولتون به عنوان یک دیپلمات پرسابقه و کارشناس پرسابقه سیاسی چنین مساله‌ای را درک می‌کند.

این اظهارنظرهای کاندولیزا رایس در حالی مطرح شدند که دونالد ترامپ روز سه‌شنبه با انتشار توییت‌هایی خبر از برکناری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی دولت آمریکا داد هر چند که خود بولتون اصرار داشته رئیس جمهور او را برکنار نکرده و خود او بوده که از سمتش استعفا کرده است. در ماه‌های اخیر اختلاف نظر این دو نفر در زمینه سیاست خارجی به وضوح مشهود بود و چندی پیش ترامپ، بولتون را یک "جنگ طلب قطعی" خوانده بود که "اگر می‌توانست با کل دنیا درمی‌افتاد".

کاندولیزا رایس در ادامه مصاحبه‌اش با توصیف جان بولتون به عنوان کسی که "دیدگاه‌هایی تندرو" دارد، تأکید کرد: من نیز حتما معتقدم که نوعی اختلاف طولانی مدت میان جان و شاید رئیس جمهور آمریکا و شاید عده‌ای دیگر در دولت او وجود داشته است.

کاندولیزا رایس در دوران دولت جورج دبلیو بوش به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا خدمت کرده و قبل از آنکه به عنوان وزیر خارجه آمریکا انتخاب شود نیز با بولتون همکاری داشته است.

این وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه این مصاحبه خود از تصمیم دونالد ترامپ برای لغو نشستی محرمانه با رهبران طالبان افغانستان تحسین کرد. او خاطر نشان کرد:‌ من از اینکه ترامپ چنین تصمیمی را گرفت خوشحال هستم چون فکر می‌کنم طالبان به این نتیجه رسیده بود ما بیشتر از آن‌ها توافق صلح با این شبه‌نظامیان را می‌خواهیم.

کاندولیزا رایس در عین حال نسبت به خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان هشدار داد و گفت: من فکر نمی‌کنم هیچ یک از ما بخواهیم از تصمیم‌مان برای تشکیل نیروی برقرارکننده ثبات در افغانستان عقب‌نشینی کنیم اما در عین حال درک می‌کنم که مردم هم می‌خواهند جنگ در افغانستان پایان یابد. اما من فکر می‌کنم که شاید این طور بتوانیم به این جنگ پایان دهیم که ارتش در مقطعی به رئیس جمهور بگوید که یک بخشی از نیروها به صورت پایدار در افغانستان تا زمانی که افغان‌ها بتوانند از خود دفاع کنند، حضور خواهد داشت.

او تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم به مردم افغانستان پشت کنیم و ما همچنین مطمئنا نمی‌خواهیم در وضعیتی که 18 سال پیش درست در چنین روزهایی (11 سپتامبر 2001) قرار داشتیم مجددا باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن