بررسی سه علت مرگ کودکان در سیستان و بلوچستان


بررسی سه علت مرگ کودکان در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سه علت اصلی مرگ کودکان 1 تا 59 ماهه در سیستان و بلوچستان، بیماریهای سیستم تنفسی، ناهنجاری های مادر زادی و سوانح و حوادث است.

به گزارش ایسنا، دکتر طباطبائی در کمیته بررسی مرگ میر کودکان و نوزادان سلامت نوزادان و کودکان را یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی جامعه برشمرد و افزود: گام اول برای پیشگیری از مرگ و میر و ناتوانی در این گروه مهم سنی، شناسائی علل اصلی مرگ و میر می باشد.

وی بیان کرد: مطالعات لازم در زمینه بررسی علل مرگ و میر در استان انجام شده است و بر اساس اطلاعات موجود، بعد از بیماری های سیسم تنفسی، اختلالات ژنتیکی و ناهنجاریهای مادر زادی دومین علت مرگ و میر کودکان در استان سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهد.

وی افزود: کاهش میزان ازدواج های فامیلی و مشارکت سایر نهاد ها و مراجع در فرهنگ سازی وآموزش همگانی در کنار تسهیل دریافت خدمات مشاوره ژنتیک از مهمترین عوامل کنترل و کاهش مرگ و میرهای ناشی از اختلالات ژنتیکی در استان است.

دکتر طباطبائی از سوانح و حوادث بعنوان سومین عامل مرگ کودکان نام برد و گفت: با استفاده از ظرفیت داوطلبان سلامت و کارکنان حوزه بهداشت و درمان در حال توسعه فعالیت های آموزشی با محوریت محله ایمن هستیم تا با مشارکت آگاهانه و مداخله والدین و سایر افراد خانواده در اصلاح وضعیت فیزیکی منازل، استاندارد سازی حمل و نقل کودکان در اتومبیل و بهسازی مدارس آمار حوادث و سوانح در این گروه سنی را کاهش دهیم.

دکتر عبدالحسین عباسی فوق تخصص نوزادان نیز در این جلسه گفت: مشکلات فرهنگی و اقتصادی در کنار فشار والدین برای ترخیص زود هنگام از بیمارستان از فاکتور های مهم مرگ میر توزادان در این استان است.

دکتر مریم زابلی مدیر گروه سلامت، جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشگی زاهدان نیز در این جلسه بیشترین آمار مرگ نوزادان را در دوره 7 تا 28 روزگی اعلام کرد.

وی گفت: از تعداد کل موارد مرگ نوزادان دانشگاه در سال گذشته، 17.2درصد مرگ ها در خارج بیمارستان رخ داده است.

زابلی در خصوص مداخلات حوزه معاونت بهداشتی در مورد شناسایی و ارجاع مادران در معرض خطر و تولد نوزادان نارس و کم وزن نیز گفت: ازتعداد 19175 مورد مادر باردار پرخطر شناسایی و مراقبت شده در سطح 1 در سال 97 حدود 8723 مورد به سطح 2 و 3 ارجاع فوری و غیر فوری شده اند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / مرکز فرماندهی اسرائیلی‌ها در غزه به آتش کشیده شد