اروپا در عزم تهران برای اجرای گام هایش تردیدی ندارد


اروپا در عزم تهران برای اجرای گام هایش تردیدی ندارد

کارشناس مسا‌ئل بین الملل گفت: باتوجه به عزم راسخ ایران اروپا اجرای گام های آتی ما تردیدی نخواهد داشت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران جمعه ۱۵ شهریور بنا به دستور رئیس‌جمهور آغاز شد و بر اساس آن سازمان انرژی اتمی مکلف است بر حسب نیاز‌های فنی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های برجامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای را آغاز کرده و شتاب بخشد.

امیر علی ابولفتح کارنشاس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد اعلام برداشتن گام سوم کاهش تعهدات ایران گفت: بعد از مدت‌ها بحث و بررسی در داخل کشور تصمیم براین شد که کاهش تعهدات برجام ایران گام به گام باشد و در بخش های مختلف انجام بگیرد.گام‌های اول و دوم بیشتر معطوف به مباحث عملیاتی بود و طی آن کمیت و کیفیت برنامه هسته‌ای ایران تغییر کرد. همچنین ذخیره اورانیوم غنی شده ما از ۳۰۰ کیلو بیشتر شدعلاوه برآن درصد خلوص غنی سازی از ۳.۶۷ به ۵ یا ۶ درصد رسید و اقدامات دیگری هم در دستور کار هستند.

او با اشاره به آخرین اقدامات تهران در زمینه کاهش تعهدات هسته ای افزود: گام سوم مربوط به بحث تحقیق و توسعه بوده که یکی از بخش‌های بسیار مهم در برنامه‌های هسته‌ای کشورمان به شمار می رود٬ حتی گفته می شود یکی از دلایل طولانی شدن برجام؛ اصرار ایران بر این موضوع بوده که حتماً باید بحث تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای کشورمان ادامه داشته باشد. مقام معظم رهبری هم روی این مسئله خیلی تأکید داشتند که نباید در این بخش با کاستی روبرو باشیم و امروز هم محدودیت‌هایی که بر سر راهمان بود کنار گذاشته شده است و راه‌اندازی بعضی از سانتریفیوژ‌ها و و شکل دادن به یک زنجیره ۲۰ تایی از سانتریفیوژ‌های نسل IR۶ را آغاز کردیم.

این کارشناس مسا‌ئل بین الملل درباره محدودیت‌های اعمال شده تا پیش از این در توافق هسته‌ای گفت:قرار شده بود که در سال یازدهم از اجرای توافق هسته‌ای، ایران می‌توانست درسانتریفیوژ‌ها گازدهی انجام دهد که خب الان در گام سوم ایران این گازدهی را انجام داده است. یا ساخت برخی از سانتریفیوژ‌ها را فعلا متوقف کند، این‌ها جداولی بوده که در متن برجام با جزئیات به آن پرداخته شده بود و محدودیت‌هایی برای ایران در نظر گرفته شده بوده است تقریباً می‌توانیم بگوییم حالا تمام محدودیت‌ها را ایران کنار گذاشته است

ابولفتح با اشاره بر تاکید ایران بر این موضوع که اگر طرف های اروپایی به تعهدات خود عمل نکنند٬گامهای بیشتری خواهیم برداشت گفت: با این تصمیم فرآیند غنی سازی سرعت بیشتری خواهد گرفت و گفته می‌شود که دستگاه‌های IR۶ نزدیک به ۶ برابر بیشتر از IR۱ اورانیوم را غنی می‌کنند و این امر کمک می‌کند تا ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش پیدا کند از این جهت بازهم تاکید می کنم که ما در مرحله سوم گام بسیار مهمی برداشته ایم که تأثیرش را می‌توان در آینده دید که چطور به افزایش سرعت فعالیت های هسته‌ای ایران منتهی خواهد شد.

او با جدی دانستن اقدامات ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای اش تاکید کرد: به طرف‌های اروپایی برجام گفته‌ شده که در گام اول و دوم جدی هستیم و گزارش‌های آژانس‌های بین‌المللی انرژی اتمی هم از این موضوع حکایت می کند که ایران بعد از ۲ سال به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است و درحال حاضر با توجه به بدعهدی هایی که دیده تصمیم گرفته تا میزان تعهد خود را تغییر بدهد. در این راستا ما از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده در برجام فراتر رفتیم٬ درحال حاضر هم با توجه به اینکه ایران نشان داده است صحبت‌هایش مبتنی بر عمل است این پیام به طرف خارجی منتقل می‌شود که تهران حتماً در حوزه‌های تحقیق و توسعه گفته هایمان را عملیاتی می کنیم.

این کارشناس مسا‌ئل بین الملل با اشاره به اتمام بعد فنی تعهدات ایران گفت:ما در بخش‌های فنی به گفته آقای کمالوندی داریم به پایان نزدیک می‌شویم؛ منظور این است که آنچه که بر عهده سازمان انرژی هسته‌ای ایران است انجام شده و مباحث سیاسی بر عهده تصمیم گیران سیاسی در ایران و کشور‌های برجامی است؛ که استراتژی هسته‌ای ایران را چگونه پیش خواهند برد!

او خاطرنشان کرد: مذاکرات ایران با اروپا حتماً ادامه پیدا می‌کند و برداشتن این گامها به توقف مذاکرات میان تهران و ۱+۴ منتهی نخواهد شد. به عقیده من اروپایی ها تا امروز به واسطه فشار های واشنگتن موفق به اجرایی کردن تعهدات خود نشده اند و خواست خودشان پایبندی به برجام است.

بیشتر بخوانید: کمالوندی: گازدهی آی‌آر ۶ آغاز شد/ فعلا نیاز به غنی سازی ۲۰ درصد نیست


ابولفتح گفت : چند وقت است که آمریکایی‌ها از کلمه گروکشی یا باج خواهی استفاده می کنند و دائم هشدار می‌دهند که اروپا مراقب باشد تا تهران به خواسته های خود دست نیابد. مخالفت واشنگتن با پرداخت ۱۵ میلیارد دلار مطرح شده از سوی مکرون هم در همین راستا بود چرا که حق ایران به شمار می رفت و آمریکایی‌ها از آن به عنوان باج خواهی سوء استفاده کردند. این در حالی است که خواسته ما جزء حقوقمان بوده است و در ذیل برجام تعریف شده است؛ بنابراین اروپا موظف است آنرا تأمین کرده و خرید و دریافت پول نفت ما را تضمین کند.

ایران تعهدات خود در زمینه تحقیق و توسعه را کاهش داد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی