بی قراری بادهای 120 روزه سیستان تا کی ادامه‌دارد؟


بی قراری بادهای 120 روزه سیستان تا کی ادامه‌دارد؟

زاهدان- ایرنا- بی قراری بادهای 120 روزه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان با اینکه نفس‌های تابستان به شماره افتاده و بوی پاییز می‌آید گویا تمامی ندارد بادهایی که تقریبا پنج ماهی از آغاز فصل وزش آنها می‌گذرد و تبدیل به تکراری‌ترین خبر استان در نیمه نخست امسال شده‌اند.

به گزارش ایرنا همین صبح امروز سه شنبه بیشینه سرعت باد در زابل به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید و هوای زابل را در عاشورای حسینی آلوده کرد. اما این هوا نیز مانع حضور پر شور مردم پنج شهرستان شمالی استان در مراسم‌های مذهبی این روز نشد.

به گفته کارشناسان هواشناسی، پیامدهای بادهای ۱۲۰ روزه تنها به یک شهرستان محدود نمی‌شود، بلکه نوار شرقی ایران و نوار غربی کشورهای افغانستان و پاکستان را نیز درگیر می کند.

تنها خبرگزاری ایرنا در یک ماه اخیر حدود ۲۰ خبر از وضعیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان منتشر کرده که همین اخبار گواه بر جولان این بادها در سیستان و بلوچستان است.

با این وجود مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان معتقد است امسال وزش بادهای ۱۲۰ روزه کمتر از پارسال بوده است.

محسن حیدری به خبرنگار ایرنا گفت: در مرداد امسال روزهای توفانی در زابل با کاهش ۵۷ درصدی نسبت به مرداد سال گذشته همراه بوده. همچنین تعداد روزهایی که به واسطه وزش بادهای ۱۲۰ روزه دید افقی به ۵ هزار متر و کمتر از آن کاهش یافته نیز، مرداد امسال ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی به گزارش تحلیلی مرداد امسال اشاره کرد و افزود: مرداد امسال حداقل نیمی از کشور شاهد وقوع پدیده‌های خاکداری بود که شعاع دید افقی را به ۵ هزار متر و کمتر از آن کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این ماه علاوه بر استان‌های پرگردوغبار کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان، غبار سر از استان های پرباران و مرطوب کشور نیز در آورده و در استان گیلان نیز مشاهده شد.

وی ادامه داد: اگرچه پدیده گردوغبار در برخی شهرهای شمالی کشور گزارش شده اما میزان تکرار این پدیده نسبت به سیستان و بلوچستان بسیار ناچیز بوده بطوریکه در مرداد در برخی شهرهای این استان بیش از ۱۸ روز پدیده خاکدار گزارش شده که شعاع دید افقی را به ۵ هزار متر و کمتر از آن کاهش داده است.

حیدری تصریح کرد: در این ماه در کانون وزش بادهای ۱۲۰ روزه یعنی زابل ۲۸ روز پدیده باد و گردوخاک یا توفان گردوخاک گزارش شده که در برخی روزها میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به بیش از سه هزار و ۸۰۰ میکروگرم بر متر مکعب یعنی ۲۵ برابر حد مجاز، رسانده است.

وی افزود:البته پدیده‌های خاکدار امسال در زابل نسبت به سال گذشته از شدت کمتری برخوردار بوده است.

تأثیر آبگیری تالاب هامون در کاهش ریزگردها

حیدری ادمه داد: به نظر می‌رسد آبگیری بخش‌هایی از تالاب بین المللی هامون سهم زیادی در کاهش شدت پدیده‌های خاکدار شمال استان داشته اما با توجه به خشک ماندن سایر بخش های تالاب، این مناطق کانون‌های اصلی خیزش گردوغبار منطقه محسوب می‌شوند.

وی گفت: هم اینک پدیده‌های خاک‌دار نظیر باد و گردوخاک و توفان گردوخاک پرتکرارترین پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی سیستان و بلوچستان هستند که استان را در نیمی از سال تحت تأثیر قرار می‌دهند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان به وضعیت بادهای ۱۲۰ روزه در روزهای پیش رو اشاره کرد و افزود: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود همچنان تا آخر هفته وزش این بادها در شمال استان ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: وزش بادهای ۱۲۰ روزه به طور معمول از اردیبهشت هر سال آغاز می‌شود و تا مهر ادامه دارد البته در برخی سال‌ها هم این بادها در شهریور تضعیف شده است.

امروز سرعت باد در زابل به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستانگفت: بیشینه سرعت وزش باد در شبانه روز گذشته در زابل به ۲۸ متر بر ثانیه معادل ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید.

محمود دیانتی افزود: گردوغبار ناشی از این باد شدید دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به ۴ هزار متر کاهش داد و شرایط کیفی هوا را ناسالم کرد.

وی ادامه داد: وزش این باد شدید در زهک نیز موجب افزایش غلظت ذرات معلق در هوای این شهر شد به طوریکه شعاع دید افقی در محدوده ایستگاه هواشناسی این شهر به ۲ هزار متر کاهش یافت.

۹۹۰۸**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج