عاشقان حسینی در سیستان و بلوچستان به سوگ نشستند


عاشقان حسینی در سیستان و بلوچستان به سوگ نشستند

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان در روز عاشورای حسینی یکپارچه سیاه‌پوش شد و مردم ولایتمدار و عاشق این استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان اشک ماتم ریختند.

به گزارش ایرنا، روز عاشورای امسال نیز با حضور گسترده پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر سیستان و بلوچستان برگزار شد تا بار دیگر مردم این استان ارادت خود را به ساحت مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) نشان دهند.

امروز نه فقط آدمیان بلکه ملائک نیز بر مظلومیت حسین(ع) و اهل بیت و یارانش ناله سر می‌دهند.
امروز زمین و عرش خدا سوگوار جنایتی است که شقی‌ترین انسان‌های تاریخ بر خاندان رسول خدا(ص) روا داشتند. سالیان سال از این واقعه می‌گذرد اما هنوز هم وقتی نام کربلا به میان می‌آید چشم‌ها برای باریدن کم می‌آورند و سینه‌ها از شدت ناراحتی در حرارت می‌سوزد.
حدیث پیامبر اکرم (ص) گویای ماندگاری این واقعه در قلب و ذهن مومنان عالم است وقتی که فرمودند «از شهادت حسین (ع) داغی در دل اهل ایمان است که هرگز سردی نگیرد». امروز نیز باری دیگر این حدیث در کوچه‌ها و خیابان‌های زاهدان تجلی یافت.
عزادران حسینی (ع) داغی همیشگی در دل دارند که امروز مقتل را برای باریدن بهانه می‌کنند؛ داغ حسین (ع) آتشی است که هیچگاه سرد نمی‌شود اما دل عاشقانش را گلستان می‌کند چراکه امام صادق (ع) دعا کرد برای دیدگانی که اشک‌هایش در راه ترحم و محبت اهل بیت (ع) جاری شود و دلهایی که به خاطر این خاندان نالان گشته و سوخته است.
مردم سیستان و بلوچستان همچون سراسر ایران اسلامی امروز کربلایی شدند و بار دیگر عشق و ارادت خود نسبت به خاندان پیامبر(ص) را به نمایش گذاشتند. در شهر زاهدان خیل عظیم دسته‌ها و هیئات مذهبی از خیابان‌های مختلف این شهر به سوی میدان امام حسین (ع) روانه شدند تا یکبار دیگر در جوار گلزار شهدای به احترام مظلومیت سیدالشهدا با امام زمان(عج) خود تجدید بیعت کنند.
پس از عزاداری باشکوه، میدان امام حسین (ع) زاهدان امروز به صف‌های تنگاتنگ وحدت در نماز ظهر عاشورا مزین شد نمازی‌که روزی به امامت حسین بن علی (ع) و جماعت یاران معدودش در دشت کربلا اقامه شد و امروز پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال در ظهر عاشورا در نقاط مختلف ایران اسلامی با خیل عظیم عاشقان آن حضرت برپا می‌شود.
علاوه بر زاهدان در تمامی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش پس از ۱۰ روز به اوج خود رسید و هر کس با هر چه در توان داشت، زمینه عزاداری را فراهم کرد.
واقعه کربلا یا واقعه عاشورا، نبرد امام حسین (ع) و یارانش در کربلا با سپاه کوفه که برای یزید بن معاویه دومین حاکم اموی می‌جنگیدند. این واقعه که در روز دهم محرم سال ۶۱ قمری و به دنبال بیعت‌ نکردن امام حسین (ع) با یزید رخ داد به شهادت آن امام و یارانش و نیز اسارت اهل بیتش انجامید.

این واقعه دلخراش‌ترین واقعه در تاریخ اسلام دانسته شده است و از این‌رو شیعیان بزرگترین مراسم عزاداری خود را در سال‌روز آن برگزار می‌کنند و به سوگواری می‌پردازند.

واقعه کربلا با مرگ معاویه بن ابی‌سفیان در ۱۵ رجب سال ۶۰ قمری و شروع حاکمیت فرزندش یزید آغاز شد و با بازگرداندن اسیران کربلا به مدینه پایان یافت. حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد از این‌رو حسین بن علی(ع) برای گریز از بیعت، شبانه از مدینه خارج شد و به طرف مکه حرکت کرد. در این سفر، خانواده امام حسین، شماری از بنی‌هاشم و برخی از شیعیان او را همراهی می‌کردند.

امام حسین(ع) حدود چهار ماه در مکه ماند در این مدت نامه‌هایی از اهالی کوفه به دست او می‌رسید که از او خواسته بودند به کوفه برود. با توجه به احتمال ترور امام حسین در مکه به دست عاملان یزید و نیز دعوت کوفیان ایشان در روز ۸ ذی‌الحجه راهی کوفه شد و پیش از رسیدن به کوفه، از پیمان‌شکنی کوفیان باخبر شدند و پس از آن‌که حر بن یزید راه را بر کاروانش بست، به سمت کربلا رفت و در آنجا با لشکری روبه‌رو شدند که عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد را به فرماندهی آن منصوب کرده بود.

این ۲ سپاه در ۱۰ محرم معروف به روز عاشورا با هم جنگیدند. پس از آن که امام حسین(ع) و یارانش شهید شدند لشکریان عمر بن‌سعد، با اسب بر بدن آنان تاختند.

همچنین در عصر روز عاشورا سپاه یزید به خیمه‌های امام حسین(ع) حمله کرد و آنها را آتش زده و سپس بازماندگان را به اسارت برد.

سپاهیان عمر بن سعد سرهای شهیدان را به نیزه زدند و به همراه اسیران به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد و از آنجا به شام نزد یزید بردند.
۹۹۰۸**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا