به گزارش فارس، سراسر کشور امروز سه‌شنبه در عاشورای حسینی به یاد اباعبدالله الحسین(ع) غرق در سوگ و ماتم است و آیین‌های عزاداری با جلوه و شکوهی وصف ناپذیر در جای جای میهن اسلامی در حال برگزاری است.

مشهد| خیابان‌های منتهی به حرم مملو از عاشقان حسینی(ع)

از ابتدای صبح امروز و صادف با رزو عاشورا، دسته‌های عزاداری روز عاشورا از سراسر مشهد، شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها با پای پیاده و در حالی که مشغول سینه زنی و نوحه خوانی هستند، مشغول حرکت به سمت و سوی بارگاه منور رضوی هستند.

خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی از هر طرف مملو از عاشقان حسینی است و همگی آمده اند تا این غم و اندوه بزرگ را به محضر امام هشتم شیعیان تسلیت بگویند.

نوحه‌خوانی، سینه زنی، مرثیه سرایی، بلند کردن و حرکت علم‌های بزرگ عزاداری تنها بخشی از عزاداری این عاشقان اهل بیت(ع) است.

علاوه بر دسته‌های عزاداری، زنان و کودکان بسیاری هم همراه با این دسته‌ها با پای پیاده به سوی حرم در حال حرکت هستند.

بخشی از جمعیت به حرم مطهر رضوی رسیده‌اند جمع بسیاری نیز در حال حرکت به سوی حریم رضوی هستند، صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی نیز سرشار از عزاداران حسینی است.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس

قزوین| شاهزاده حسین(ع)، مقصد هیئت‌ها

آئین عزاداری و سوگواری روز عاشورا در قزوین، از دقایقی پیش آغاز شده و طبق یک سنت تاریخی، تمامی دسته‌های سینه‌زنی، هیئت‌ها و عزاداران حسینی از مسجد، حسینیه، تکیه، هیئت، موکب و یا محلهٔ خود با پای پیاده به سمت امامزاده حسین بن علی بن موسی‌الرضا(ع) حرکت می‌کنند.

در آئین عزاداری مردم قزوین در روز عاشورا، در طول تاریخ شاهزاده حسین(ع) همواره میعادگاه نهایی عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) بوده است.

حرکت دسته‌های عزاداری و حضور آن‌ها در شاهزاده حسین(ع)، تا عصر روز عاشورا به طول خواهد انجامید و حتی برخی از هیئت‌های عزاداری از شهرهای مجاور مانند اقبالیه و محمودآباد نمونه نیز با پای پیاده به سمت این امام‌زاده حرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق سنت هرساله، نماز جماعت ظهر روز عاشورا نیز امسال، در خیابان سپه به امامت آیت‌الله عابدینی نمایندهٔ ولی فقیه و امام جمعهٔ قزوین اقامه خواهد شد.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس

سمنان| آیین نخل‌گردانی در مهدی‌شهر

مهم‌ترین ویژگی مراسم سوگواری و عزاداری سالار شهیدان (ع) در مهدی‌شهر، حمل نخل بسیار قدیمی و بزرگی است که در اصطلاح محلی به «مَفه» معروف است. مردم این دیار همه ساله در ایام سوگواری امام حسین (ع) پس از تزئین این نخل، آن را با احترام خاصی حمل می‌کنند؛ شاید بتوان گفت نخل مهدی‌شهر قدیمی‌ترین نخل موجود در استان سمنان است.


قم| طلوع صبح عزا در عاشورا

آفتاب گرم و سوزان دامن خود را بر شهر گسترانیده، بغض فروخورده آسمان مانع بارش شده ولی در آرزوی بارانی است که دشت را سیراب کند و جرعه‌ای آب برای دلاورمردان کربلا به ارمغان آورد ولی افسوس که چشمه اشکش خشکیده است.

شهر قم نیز شور و حال و هوای خاصی دارد. پیر و جوان در دسته‌های عزاداری به چشم می‌خورند. برخی مشک آب به دست دارند و با عبور در بین جمعیت عزاداران به یاد حضرت عباس(ع) و تشنه لبان کربلا، عزاداران را سیراب می‌کنند.

دسته‌های زنجیر و سینه زنی به سمت حرم کریمه اهل بیت(س) حرکت می‌کنند تا به این بانوی بزرگوار و حضرت ولی عصر عج الله این مصیبت را تسلیت گویند و با زهرای اطهر(س) در این مصیبت جانکاه ابراز همدردی کنند.

اینجا همه خود را به کاروان عاشقان رسانده‌اند تا عشق و ارادت خود را به ارباب بی‌کفن ابراز کنند، عرب، عجم، ترک و... هر یک با زبان خود نوحه‌سرایی می‌کنند و با فریاد «لبیک یا حسین» وارد حرم عمه سادات می‌شوند.

اگر فلسفه و داستان تاسوعا را بدانی معنا و مفهوم «مکن ای صبح طلوع» را درک می‌کنی. مگر در عاشورا چه مصیبتی قرار است بر حسین(ع)، عباس(ع) و یارانش وارد شود که خورشید نباید طلوع کند.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس

خرم‌آباد| آیین «گل‌مالی» روز عاشورا

عزادارن حسینی در خرم‌آباد امسال نیز بنا به رسم دیرینه خود همزمان با صبح عاشورا آیین «گل‌مالی» را برگزار کرده و با گل مالی کردن سر و بدن اوج ارادت خود به سید و سالار شهیدان را نشان دادند.


البرز| رنگین کمان عزاداری سالار شهیدان در ایران کوچک

این روزها به هر محله، کوی و برزن که وارد می شویم ردپایی از عشق به اباعبدلله الحسین (ع) نمایان است. هر کس به نوعی ارادت خود را به این خاندان ابراز و با هر چه در توان دارد از میهمانان حسین (ع) پذیرایی می کند.

از نصب پرچم های سبز، سرخ و سیاه بر در و دیوار شهر تا راه اندازی دسته جات عزاداری، برپایی تکایا و ایستگاه های صلواتی، همه و همه خبر از یکرنگی و اتحاد در برگزاری مراسم عزاداری برای امام سوم شیعیان می دهند.

محرم در البرز حال و هوای دیگری دارد زیرا رنگین کمانی از عزاداری ها و سنن مختلف مربوط به شهرهای ایران در آن مشاهده می شود. دمام نوازی هیأت خوزستانی ها و بوشهری های مقیم کرج، نخل گردانی در حسینیه یزدی ها، مرثیه خوانی و سینه زنی آذری ها، تعزیه در روستای برغان و کلاک و چاوشی مازندرانی ها از جمله آن ها هستند.

تا کنون آثار ناملموس مراسم آماده سازی حسینیه اعظم برغان برای محرم، تعزیه روستای برغان، نذر ریشه در روستای برغان، عاشورای قدیم در روستای مهران طالقان، سینه زنی شیلنگه در روستای گلینک طالقان، تعزیه تاریخی کلاک و مراسم آش حلیم ۲۸ ماه صفر در کرج به ثبت ملی رسیده اند.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس


ایلام| اقامه نماز ظهر عاشورا در مصلی شهر ایلام

برای نخستین بار در مصلی بزرگ امام خمینی (ره)، به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نماز ظهر عاشورا اقامه می‌شود.

برای شرکت گسترده و حضور هرچه بیشتر مردم نیز سرویس‌های ایاب و ذهاب در میدان ۲۲ بهمن محل تجمع عزاداران حسینی مهیا و کار انتقال عزاداران به مکان برپایی نماز عاشورا را انجام می‌دهند.

نماز ظهر عاشورا همه ساله در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام اقامه می‌شد.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس


حال و هوای چهارمحال و بختیاری در روز عاشورا

روز دهم محرم، اوج غم و اندوه شیعیان است که به حرمت وقایع این روز که برای خاندان اهل بیت علیهم السلام اتفاق افتاد از ابتدای این ماه تا انتهای صفر را به عزاداری می‌پردازند.

مردم چهارمحال و بختیاری همپای شیعیان جهان اسلام از ابتدای محرم با پوشیدن لباس مشکی، شرکت در مجالس عزاداری، طبخ و توزیع نذری و ... به اقامه عزا پرداختند.

امروز روز عاشورای حسینی(ع) حس و حال دیگری بر چهارمحال و بختیاری غالب شده، به طوری که هر تک عکسی که از هر منطقه‌ای از شهرها و روستاها یا حتی سیاه‌چادرهای عشایر در این روز گرفته شود بیانگر تفاوت محسوس این روز با روزهای دیگر است؛ تمام محله‌ها و پس‌کوچه‌ها هم پای خیابان‌های اصلی و ورودی شهرها سیاه‌پوش هستند و به وضوح مشخص است تمام مردم با هر سن و جنسیتی از هر قومی که باشند به عزای عزیزی نشستند.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس


اهواز| عزایی به رنگِ عبا

صبحِ ده محرم است، چشم‌ها با اشک باز می‌شود و بچه‌ها برای پوشیدن لباس طفلان مسلم به دستان مادر دخیل می‌بندند، دل ام علی مانند دیگ‌هایش به جوش افتاده و اشک‌ها قطره قطره شیله‌اش را مرواریددوزی می‌کنند.

اینجا اهواز است با فاصله‌ای حوالی 700کیلومتر از کربلا، نه آنقدر نزدیک که برسیم و نه حتی آنقدر دور که نرسیم و این تناقض، هر ساله جاماندگان از قافله عشق را به اضطرابی شیرین می‌کشاند؛ صبح 10محرم، آغاز بیقراری مردمان اهواز است؛ امتداد صدای "یا قـــــومِ" میدان تعزیه تا به خانه‌ها می‌رسد، پسربچه‌ها با شمشیرهای پلاستیکی و لباس‌های سبز و قرمز به جان هم افتاده‌اند، زنان کاسه‌های گِل را آماده می‌کنند و ردی از عزا را بر محاسن همسران خود می‌کشند تا کوچه به کوچه به سمت میدان تعزیه جاری شوند و خود از میان درِ خانه‌ها با بدرقه‌ "یا حسین" به آن‌ها وصله می‌خورند.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس

زنجان| قصه محرم به سر رسید

روز عاشورا تجلی میثاق مردم با امام حسین(ع) است و هیأت‌های مذهبی، عزاداران حسینی و ارادتمندان سرور و سالار شهیدان امروز در فضایی معنوی با تشکیل دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا عزاداری کرده و اشک ماتم ریختند.

ماه محرم به دهمین روز خود رسید و مردمان پایتخت شور و شعور حسینی همچنان عزادارند، عزادار سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفای ایشان.

امروز نیز همانند روزهای قبل در جای جای استان زنجان صدای دسته و عزاداری به گوش می‌رسد و هر کس به اندازه توان و بضاعت خود در عزای سومین امام شیعیان عزاداری می‌کند.

از نخستین ساعات امروز سه‌شنبه همزمان با دهم محرم سالروز عاشورای حسینی آیین‌های عزاداری در قالب دستجات سینه‌زنی، زنجیرزنی با حضور پرشور عزاداران مومن و خداجوی استان برگزار و در ظهر عاشورا به اوج خود می‌رسد.

برگزاری مراسم عزاداری روز عاشورا در استان زنجان شور و حال خاصی دارد، باید در زنجان بود و دید عاشقان اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) با عزاداری خود چه غوغایی برپا کرده‌اند.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس

سیستان و بلوچستان| اجرای مراسم تعزیه خوانی در زاهدان

گروه تعزیه مسجد از سال 1376کار خود را آغاز کرده و در راستای مراسمات محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) فعالیت های خوبی را انجام داده است.

گروه تعزیه مسجد ابوذر غفاری بلوار رسالت در ماه محرم برنامه های متنوعی از جمله تعزیه نمایشی شهادت امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، خطبه خوانی حضرت زینب (سلام الله علیها) در کاخ یزید را اجرا کرده که موجب رضایت مندی مردم شریف شهرستان زاهدان شده است.

تعزیه نمایشی خرابه شام به یاد دو خادم مسجد ابوذر غفاری مرحوم مصطفی جهانتیغ از بازیگران اصلی گروه تعزیه و شهید مرتضی خانی بندانی از گروه دمانه زنی در ظهر روز عاشورا ، هیئت شیفتگان اهل بیت بلوار جمهوری و شب شام غریبان در کهف الشهدای محله ابوذر زاهدان برگزار می‌شود.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس

کردستان| اثبات ارادت اهل سنت به امام حسین در شعر شاعران

کردستان، استانی فرهنگی، مذهبی و سرزمین مسجد و مناره است، بافت این استان را قوم کرد و ترک و شیعه و سنی تشکیل می‌دهند.

سال‌های سال است شیعه و سنی و کرد و ترک در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و اصل وحدت و همدلی بین تشیع و تسنن در ایران را معنا کرده‌اند.

محرم که می‌آید همه در سوگ شهادت امام حسین(ع) به سوگ می‌نشینند، در و دیوار سیاه‌پوش می‌شود، مردم نذر ادا می‌کنند و برخی هم روزه می‌گیرند.

کردستان سرزمین اهل سنت پیروان امام شافعی است، کسانی که ارادت ویژه‌ای به پیامبر و خاندان آن حضرت دارند و مصداق آن را می‌توان در شعر شاعران کرد اهل سنت مشاهده کرد.

کردستان سرزمین دف و مولودی‌خوانی در مدح پیامبر و اهل بیت، سرزمین شاعران و عرفای بزرگی است که محوریت اکثریت آثار آنان پیامبر، اهل بیت و بزرگان دین هستند.

منابع مکتوب شاعران و نویسندگان اهل سنت گواهی محکم بر اثبات ادعای ارادت پیروان این مذهب به امام حسین(ع) است.

کنگره عظیم عاشوراییان/ تجلی «شور و شعور» در سراسر کشور+فیلم و عکس

کرمانشاه| قصه کربلا به «سر» رسید

امروز آفتاب که طلوع کرد حال و هوای شهر طوری دیگر بود، امروز روز عشق دلدادگی است؛ حسین و یاران باوفایش با خلق حماسه‌ای بزرگ گشاینده مسیر تازه‌ای می‌شوند؛ نهضت ماندگار سیدالشهدا(ع) دعوتی از مردم به امر به معروف و نهی از منکر بود.

با جاری شدن نام امام حسین(ع) بر زبان، ناخودآگاه قیام در برابر باطل به ذهن خطور می‌کند، عشق به حسین کهنگی ندارد؛ هرروز تازه‌تر و پویاتر می‌شود؛ عشق به حسین زمان، مکان، زن، مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد در خانه حسین بر روی همه باز است.

حضور هیئات سینه زنی، زنجیر زنی و آحاد ملت عزادار جلوه خاصی به شهر داده است. حضور جوانان هم در عزاداری امسال بسیار پر رنگ است. عزای عاشورای حسینی تا نماز ظهر ادامه خواهد داشت و پس از اقامه نماز به پایان می‌رسد.