روزی ملودی‌ نوحه‌های خوب جامعه را فرا می‌گیرد اگر …


روزی ملودی‌ نوحه‌های خوب جامعه را فرا می‌گیرد اگر …

موسیقی مذهبی از دیرباز در مراسم‌ عزاداری‌های ایرانیان حضور داشته و طی سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. در گذشته به این گونه بود که نوحه‌خوانی در بخش مرکزی موسیقی مذهبی مراسم‌های عزاداری قرار داشت و کمتر پیش می‌آمد که از سازهای مختلف در این قبیل مراسم‌ استفاده شود. ولی اکنون می‌بینیم که گاهی استفاده از سازهای متنوع در مراسم‌ عزای حسینی، در...

موسیقی مذهبی از دیرباز در مراسم‌ عزاداری‌های ایرانیان حضور داشته و طی سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. در گذشته به این گونه بود که نوحه‌خوانی در بخش مرکزی موسیقی مذهبی مراسم‌های عزاداری قرار داشت و کمتر پیش می‌آمد که از سازهای مختلف در این قبیل مراسم‌ استفاده شود. ولی اکنون می‌بینیم که گاهی استفاده از سازهای متنوع در مراسم‌ عزای حسینی، در محوریت قرار دارد و گاه حتی دیده می‌شود که روی ملودی‌های آهنگ‌های پاپ، نوحه می‌گذارند.

رضوانی‌پور به ایسنا می‌گوید: تغییرات در موسیقی مذهبی یک مسئله کلی است. مردم با گذشت زمان در همه چیز دچار تغییر ذائقه شده‌اند. چند روز پیش مصاحبه‌ای از یکی از مجریان قدیمی برنامه‌های کودک می‌خواندم که می‌گفت سلیقه مردم حتی در برنامه‌های کودک نیز دچار تغییراتی شده است؛ چراکه امروزه کودکان، مجریان پرانرژی را که جنب و جوش داشته باشند بیشتر دوست دارند، گرچه که این خانم صدایی آرام داشت و با آرامش کار خود را می‌کرد.

او ادامه می‌دهد: در بحث نوحه‌خوانی و موسیقی نیز به همین گونه است. اگر به موسیقی پاپ هم نگاه کنیم، می‌بینیم که کلیت جامعه به سمت سرگرمی و فان بودن می‌رود. درواقع بیشتر می‌خواهند لحظاتی را خوش باشند و سرگرم شوند؛ نه اینکه به دنبال فهمیدن عمق ماجرا باشند. به همین علت مردم به سمت موسیقی‌های پر سر و صدا و هیجان‌انگیز می‌روند.

این کارشناس موسیقی بیان می‌کند که «کسانی که از راه نوحه‌خوانی و یا حتی ساخت موسیقی در ژانرهای دیگر کسب درآمد می‌کنند، به دنبال مخاطب هستند؛ به همین علت خود را با سلیقه مردم تطبیق می‌دهند و به دنبال این نیستند که سلیقه مخاطب را بالا ببرند.»

او تأکید می‌کند که بحث ایجاد تغییرات در موسیقی مذهبی یک آسیب‌شناسی ملی است؛ چراکه کل جامعه در حال رفتن به این سمت است.

رضوانی‌پور با بیان اینکه شاید بتوان گفت که مراسم‌ عزاداری برای برخی جنبه سرگرمی دارد، اضافه می‌کند: این عده تنها به دنبال آن هستند که طبل‌هایشان را بزرگ کنند و در جامعه خودنمایی کنند.

روزی ملودی‌ نوحه‌های خوب جامعه را فرا می‌گیرد اگر …روزی ملودی‌ نوحه‌های خوب جامعه را فرا می‌گیرد اگر …تاسوعای حسینی – بوشهر

از او سوال می‌کنیم که با روند پیش‌رو، چه تغییراتی را می‌توان برای موسیقی مذهبی پیش‌بینی کرد که پاسخ می‌دهد: موسیقی مذهبی تخریب شده است و دیگر چیزی به شکل گذشته وجود ندارد بلکه چیزهای عجیب غریبی را می‌بینیم که اجرا می‌کنند. سبک‌های پاپ را می‌آورند و در قالب نوحه اجرا می‌کنند. جدیدا دیده‌ام که آهنگ «جانم باش» از یکی از خواننده‌های جوان و پاپ را در قالب نوحه خوانده‌اند! الآن نگاه می‌کنند که جامعه چه آهنگی را دوست دارد و آن را گوش می‌دهد، شعرش را عوض می‌کنند و در قالب نوحه در مراسم‌ عزاداری اجرا می‌کنند.

این کارشناس موسیقی درباره راه‌حل‌های پیشنهادی خود برای حل مشکلات موسیقی مذهبی می‌گوید: کسانی که رسانه را در دست دارند، باید با استفاده از مداحانی که در جامعه تأثیرگذار هستند و مردم صدای آنها را می‌شنوند، سبک‌های قدیمی و سنتی که به لحاظ شعری فاخر هستند را اجرا کنند تا مردم بشنوند. در این صورت قطعا کسانی که گوش می‌کنند یک موسیقی خوب خواهند شنید و در آن صورت ملودی‌های درجه یک در جامعه پخش می‌شود.

او ادامه می‌دهد: قطعا اشخاص زیادی خواهند بود که با این ملودی‌ها ارتباط برقرار خواهند کرد. کم کم جامعه به سمت فرهیختگی خواهد رفت و موسیقی خوب گوش خواهد کرد و کتاب و اشعار خوب خواهد خواند؛ چون نوحه‌های خوب از قدیم به لحاظ محتوای شعری درجه یک بوده‌اند. رادیو تلویزیون باید مدام این نوحه‌ها را پخش کنند تا مردم بشنوند و آشنا شوند. قطعا مردم ارتباط برقرار خواهند کرد و با مداحی‌های نامناسب جدید جایگزین خواهند شد. ولی خب کسی به این موارد عمل نمی‌کند، زیرا تخصص ندارند.

روزی ملودی‌ نوحه‌های خوب جامعه را فرا می‌گیرد اگر …روزی ملودی‌ نوحه‌های خوب جامعه را فرا می‌گیرد اگر …متین رضوانی‌پور

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022